Brev:
Spørgsmål ift. søvn
22. december 2021
Alder:
4 mdr.
Spørgsmål ift. søvn
Kære Helen,
Vores søn på nu 4 mdr. har stadig meget svært ved at overgive sig til søvnen, så nu har vi nogle flere spørgsmål i forhold til det.
Han gør altid modstand mod at sove, og opfører sig på en måde, så han nærmest virker udspekuleret - siger de sødeste lyde, griner, sparker med ben osv, så han ikke virker træt (det snyder tit hans far ;-) ). Det er som om han gør alt, hvad han kan for at holde sig vågen. Det kan derfor svinge imellem at han ruller med eller lukker øjnene og gakker helt ud. Det sker også ofte, når han vågner for tidligt fra en lur (hvilket sker tit) - så virker det som om, han gør alt, hvad han kan for ikke at fremstå træt, selvom han er det.
Du anbefalede sidst, at jeg ammede ham inden hver lur, men det er stadig næsten altid umuligt. Det, der typisk sker, er, at han virker interesseret i brystet. Vi lægger os ned, jeg ruller ham rundt og han lader sig rulle, tager fat, men slipper med det samme og kaster sig om på ryggen igen. Når jeg prøver at rulle ham tilbage, stritter han imod, og hvis jeg gør det alligevel, begynder han at græde.
Nogle gange lykkes det, hvis jeg distraherer/underholder ham imens - men der skal virkelig noget til.
Vi har brugt sutteflaske nogle gange for at få noget mad i ham. Her har vi oplevet flere gange, at han gerne vil tage flasken, selvom han lige på det kraftigste har afvist brystet.
Min tolkning er, at han "ved", han bliver træt af at amme, og derfor ikke vil. Jeg har selvfølgelig også en frygt for, han allerede har fået flaske for mange gange og derfor ikke gider kæmpe lige så hårdt for at få nedløbet i gang.
Jeg ved ikke, om du kan se vores tidligere breve, men vi har jo fået at vide, at han er særligt sensitiv og som du også skrev til os, derfor kan blive hurtigt overstimuleret. Vi har også fået at vide af flere fagpersoner, at han er utrolig meget "på" og vågen ift. andre babyer på hans alder.
Mit spørgsmål er - kan hans manglende lyst til at udvise træthed, falde til ro ved brystet, overgive sig til søvnen mv. have noget at gøre med, at vi ikke formår at skabe trygge nok rammer for ham? Jeg tænker, at træthed også er en form for svaghed. Han har aldrig ville sove på os, nærmest ikke engang slappe af på os, og jeg er derfor så bange for, at han ikke føler sig helt tryg.
Derfor prøver jeg nu ikke at "forvente" for meget af ham, når han fx lige er vågnet. Før kunne jeg og hans far godt stå begge to og stirre ind i hans øjne og prøve at få ham til at grine, nærmest lige når han havde slået øjnene op. Det tænker jeg ikke er så hensigtsmæssigt med en baby som ham. Hvad tænker du?
Hilsener herfra