Spørgsmål ift. søvn

22. december 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Spørgsmål ift. søvn

Kære Helen,

Vores søn på nu 4 mdr. har stadig meget svært ved at overgive sig til søvnen, så nu har vi nogle flere spørgsmål i forhold til det.

Han gør altid modstand mod at sove, og opfører sig på en måde, så han nærmest virker udspekuleret - siger de sødeste lyde, griner, sparker med ben osv, så han ikke virker træt (det snyder tit hans far ;-) ). Det er som om han gør alt, hvad han kan for at holde sig vågen. Det kan derfor svinge imellem at han ruller med eller lukker øjnene og gakker helt ud. Det sker også ofte, når han vågner for tidligt fra en lur (hvilket sker tit) - så virker det som om, han gør alt, hvad han kan for ikke at fremstå træt, selvom han er det.

Du anbefalede sidst, at jeg ammede ham inden hver lur, men det er stadig næsten altid umuligt. Det, der typisk sker, er, at han virker interesseret i brystet. Vi lægger os ned, jeg ruller ham rundt og han lader sig rulle, tager fat, men slipper med det samme og kaster sig om på ryggen igen. Når jeg prøver at rulle ham tilbage, stritter han imod, og hvis jeg gør det alligevel, begynder han at græde.

Nogle gange lykkes det, hvis jeg distraherer/underholder ham imens - men der skal virkelig noget til.

Vi har brugt sutteflaske nogle gange for at få noget mad i ham. Her har vi oplevet flere gange, at han gerne vil tage ...

Annonce

... flasken, selvom han lige på det kraftigste har afvist brystet.

Min tolkning er, at han "ved", han bliver træt af at amme, og derfor ikke vil. Jeg har selvfølgelig også en frygt for, han allerede har fået flaske for mange gange og derfor ikke gider kæmpe lige så hårdt for at få nedløbet i gang.

Jeg ved ikke, om du kan se vores tidligere breve, men vi har jo fået at vide, at han er særligt sensitiv og som du også skrev til os, derfor kan blive hurtigt overstimuleret. Vi har også fået at vide af flere fagpersoner, at han er utrolig meget "på" og vågen ift. andre babyer på hans alder.

Mit spørgsmål er - kan hans manglende lyst til at udvise træthed, falde til ro ved brystet, overgive sig til søvnen mv. have noget at gøre med, at vi ikke formår at skabe trygge nok rammer for ham? Jeg tænker, at træthed også er en form for svaghed. Han har aldrig ville sove på os, nærmest ikke engang slappe af på os, og jeg er derfor så bange for, at han ikke føler sig helt tryg.

Derfor prøver jeg nu ikke at "forvente" for meget af ham, når han fx lige er vågnet. Før kunne jeg og hans far godt stå begge to og stirre ind i hans øjne og prøve at få ham til at grine, nærmest lige når han havde slået øjnene op. Det tænker jeg ikke er så hensigtsmæssigt med en baby som ham. Hvad tænker du?

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder