Lære at sove i egen seng

20. december 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Lære at sove i egen seng

Hej Helen

Vores dejlige glade dreng, skal til at lære, at sove i sin egen seng.

Han har sovet i en bedside/vores seng siden fødslen. Typisk sover han i sin bedside, men i de perioder hvor han søger mere tryghed/ammer mere om natten, kommer han over I vores seng.

Da han blev født slog han ud på hæleprøven, og i de første 3 måneder af hans liv, troede hospitalet, han have en sjældne sygdom, hvor han skulle spise indenfor 3 timer hele døgnet. Det blev heldigvis afblæst, men vi har derfor om natten praktiseret liggende amning siden fødslen, for at jeg også kunne få lidt søvn/slappe af.

Vores søn er meget glad for mors bryst, og har aldrig lært at bruge sin sut. Han har siden 1-2 måneder alderen, helst ville falde i søvn ved brystet. Brystet blev nøglen til søvnen.

I perioder hvor han bliver for bryst-glad eller vågner oftere og vil have hyggepat, kortere jeg hammer hurtigere, når han ikke spiser aktivt. Det plejer at have god effekt.

Da han blev 4 måneder, besluttede vi at det var slut med at skulle have brystet, for at sove om dagen. I starten vuggede vi ham i en voksi pose, men nu går vi kun rundt med den over skulderen, så falder han ‘selv’ i søvn. Vi vugger ind i mellem lidt, hvis han brokker sig. Vores mål er vi kan lægge ham i den, og han så selv skal kunne falde i søvn. Vi er meget glade for voksien, da det er SÅ nemt at have den med ude hos folk.

Barnevognen gad han heller ikke, og da jeg en dag havde overskudet, besluttede jeg at nu var det nu. På 3 dage gik han fra at falde i søvn fra 30-5 min i den. Nu sover han hvergang på 5 min, men brokker sig ofte inden han falder i søvn. Han ligger i voksien i barnevognen.
Jeg snakker altid til ham, og han ser mig ind i mellem, så han ved det okay, og at han ikke er efterladt.

Nu tænker vi han snart skal sove i sin trammeseng, men han ammer stadig sig selv i søvn til nat, måltid om natten, og bliver i perioder også brug som sut om natten. Særligt ved udviklingsspring.

Jeg har nogle gange flyttet ham over i tremmesengen når han sov, eller næsten sov. Men han vågnet hvergang og vil have brystet. Jeg har haft samme kamp med at flytte ham i bedsiden, men ved jeg bare skal blive ved, så lykkes det.

Vi har nu prøvet at lægge ham i voksien i trammesengen (om dagen) men må stadig bevæge den lidt, for han falder i søvn. Han er tydeligt ikke bange for trammesengen.

Vi vil gerne igang, med at lære ham, at falde i søvn af sig selv i sin seng. Han er en vågen fyr, som virkelig opfatter hvad der sker omkring ham. Han har aldrig haft problemer med at sove om natten, selvom vores sundhedsplejerske mente at det kunne blive et problem, da han siden fødselen har haft øjne som tekopper/tager ...

Annonce

... mange indtryk ind.

Vi har aldrig måtte skærme ham for indtryk, og han er gode både når vi er ude og hjemme. Men må konstatere, at han kan holde sig vågen forevigt. Han falder nærmest aldrig i søvn i fx. Bilen selvom han er træt.

Forleden var jeg til babysvømning med ham, og han ville bare ikke sove efter. Jeg havde planlagt babysvømning inden første lur, så han forhåbenligt kunne sove i bilen bagefter, da vi skulle videre ud og hente en stol. Først prøvede jeg at sætte ham i autostolen efter amning, da han var faldet hen (det lykkes ind i mellem nemlig). Men den gik ikke. Og han nægtede bare at falde i søvn i bilen. Han var øv på hele tur, og jeg måtte holde i flere gange, så det tog en evighed at komme rundt.

Han faldt endelig i søvn 5 min før vi var hjemme, hvor han ellers ikke have sovet i 7 timer. Normalt falder han nemt og fint i søvn i dagtimerne, tror aldrig det tager over 5 min. Lige meget om han er alm træt eller er blevet overtræt.

I øjeblikket sover han ellers 30-60 min formiddag. 2-3 timer eftermiddag. 30 min sidst på dagen. Og nat 10-12 timer.

Vi frygter når vi skal igang med trammesengen, for vi tror han vil græde og brokke sig på skift, i mange mange timer, før han må give op. Og det samme glæder om natten. Vi tror han vil vågne op, og bare være vågen/øv, frem for at kunne puttes og sove videre. Vi er vildt bekymret for, at det vil ødelægge hans ellers gode nat.

Jeg har tidligere arbejdet i vuggestue, og der syntes jeg bare det var at holde fast i beslutningen, men det var også i dagtimerne og påvirkede ikke natten ;-)
Vores lille gut virker bare som en, som vil kunne ‘kæmpe/skal have vist vejen’ i timesvis. Og han virker ikke til ville tippe pga træthed, og vi syntes det vil være synd (og hårdt), at have ham så øv i mange timer.

Vi har overvejer om vi skal starte med at putte ham i dagtimerne, da vi voksne har mere overskud, hvis han skulle blive ked/brokke sig. Men vi har svært ved at greje om vi bare skal trække plasteret af, om lade ham være ked og brokke sig, mens vi selvfølgelig sidder på siden, og viser det okay, og at vi er der.

Jeg har ligeledes prøvet at tage ham af brystet liiige når han er ved at sove, og gjort det igen og igen og igen. Tro mig, har virkelig kæmpet i timevis!, men han er bare en stædig gut og vågner op HVER gang. Lige meget hvor træt han er. Tænkte at han skulle starte med ikke at bruge mig som nøgle til søvnen, men har måtte opgive det. Og jeg er ellers også en stædig person ;-)

Vi er i kø på bibloteket til at låne dine bøger, men vi håber du har nogle gode råd og foreslag til hvad vi kan gøre, så vores fantastiske guldklump lære at sove i egen seng, uden sin mors babs.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!