Svar: Søvn - lære at sove selv

19. december 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Du har helt ret i, at jeres datter nok har et søvnassociationsproblem, der handler om, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af både bryst og mors favn for at kunne sove. Og det er generelt bedst, hvis man kan skabe gradvise ændringer og dermed trappe gradvist ned for amningerne - og ikke er nødt til fra den ene dag til den anden at ændre en masse.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres datter har mælkeallerg, og hun er også født lidt før tid. Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig fint, hvis hun lige nu tilbydes 3 mælkemåltider i døgnet og måske vil løsningen hos jer være 2 amninger og 1 flaske (med specielerstatning). Flasken - fordi det gør, at far kan komme på banen og samtidig vil modermælkserstatning ofte mætte lidt mere end modermælk, så hvis flasken gives som en drømmeflaske sen aften kan man håbe, at hun kan sove et lidt længere søvnstræk, før hun melder sig igen.

Jeg vil umiddelbart anbefale, at de 3 mælkemåltider ligger før middagslur, aften og sen aften. Der er også den mulighed, at I lægger en flaske ind før middagsluren, for netop at vænne hende til flaske som en naturlig del af det at skulle koble fra og finde roen - og komme væk fra brystet. Samtidig kan flasken gives, hvor hun ligger, hvilket betyder, at du i princippet kan putte hende i tremmesengen eller i barnevognen, give hende flasken imens hun ligger der og på den måde hjælpe hende med at falde i søvn, uden at hun er i din favn. Det er naturligt vigtigt, at du eleverer hendes hovedgærde lidt, både så der ikke sker tilbageløb til ørerne, men også på grund af hendes refluks. Det kan være en fordel, at hun ikke oplever et skift fra din favn og ned hvor hun skal sove, da dette skift kan være med til at vække/kvikke hende og gøre, at hun så bliver ekstra ked af det og dermed også ekstra brystsøgende.

Ulempen ved at hun er afhængig af favn er, at hun så sandsynligvis også kan være afhængig af bevægelse. Hun har brug for, at du går rundt med hende i armene, og det er derfor også svært at vænne hende til at sove i tremmesengen, som jo er en stillestående seng. Derfor kan det også her være en idé at give hende flaske liggende, hvor hun er puttet - eller du kan lægge dig med hende og amme hende liggende i dobbeltsengen. I skal naturligt selv bestemme, hvornår I tænker at amningerne og flaske ligger bedst placeret, men mit forslag til en dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med mælkefri smør, vegansk ost, frisk frugt, bær, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter mælken her, og hun skal lære at overgive sig til luren uden bryst eller flaske

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kød, fisk, kartofler, ris, pasta - må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Flaske eller ammes og puttes til middagslur. Enten tilbyder du en flaske f.eks. direkte i barnevognen og triller en tur.. eller også lægger du dig med hende og ammer hende liggende i dobbeltsengen, så hun vænnes til at falde i søvn liggende ned stille ved siden af dig - og dermed uden at være i dine arme og uden at skulle være i bevægelse.

Eftermiddag 16: ½ bolle med mælkefri smør, vegansk ost, frisk blød frugt og bær, frugtmos, vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad til hånden, små hapsere og også større gnavestykker, og der skal også være moset mad som gives med gaffel eller ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten med massage, creme osv.

Tilbydes godnatgrød - gerne en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende grovere grød, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten 19.45-20 - også her lægger du dig med hende og ammer hende liggende i sengen, så hun lærer at falde i søvn liggende stille og uden at være i favn og uden at skulle gås rundt med.

Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes her en drømmeflaske og sover videre i egen seng.

Som du kan se af dagsplanen, så vil jeg umiddelbart anbefale jer, at du lægger dig med hende og ammer hende liggende - før middagsluren og om aftenen. Så det I lige nu arbejder på at ...

Annonce

... lære hende er at falde i søvn, uden at hun behøver være båret i dine arme og uden at hun behøver bevægelse. Hun kan stadig mærke dig, får brystet og har dig tæt på, men hun lærer at falde i søvn liggende stille.

Når hun kan det, så begynder du at lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Samtidig med at du lirker brystet ud, så må du gerne indføre små kærtegn, en putteklud, godnatsang og lignende, som bliver en del af hendes fremtidige putteritual.

Næste skridt er så, at du ammer hende og flytter hende til egen seng, som meget gerne må være koblet til din seng. På den måde ligger hun stadig tæt på dig, du kan lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig, men hun falder i søvn liggende og hun har sin klud, dine kærtegn, godnatsangen osv. som hun nu har lært at kende og kan falde i søvn med.

Sen aften vil jeg så anbefale, at hun tilbydes en drømmeflaske - og enten kan du give den eller også kan far forsøge netop med denne flaske. Du skriver, at hun gerne vil tage imod en flaske og du skriver også, at de gange, hvor det er lykkes for far at give hende flasken, så sover hun lidt længere tid, og det skyldes sandsynligvis at mme mætter lidt mere og at det netop er ham der putter.... Det kan derfor være en måde at vænne hende lidt fra brystet og væk fra dig. Det vil være nødvendigt, at du sover i et andet rum, og at far tager lillesøster over i dobbeltsengen. På den måde kan han give hende masser af nærhed og tæt kontakt, hun er på ingen måde alene, han er der for hende, trøster, beroliger og betrygger - han kan det hele, bare ikke amme. Og det betyder, at efter midnat, så er det slut med amning, når og hvis hun vågner og søger dette.

Det er naturligt hårdt, og det kommer ikke til at ske uden protester, for hun forstår jo ikke, hvorfor hun pludselig ikke kan ammes. Men som jeg læser dit brev, så har du selv forsøgt at skrue ned for amningerne uden held og intet synes at virke - og så må det nogle gange være far, som må tage over om natten:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man siger normalt, at efter 3 nætter, så vil far kunne fornemme en ændring. Jeres datter vil sandsynligvis stadig kunne vågne, være brystsøgende og grædende, men far vil efter 3 nætter lettere kunne berolige hende og få hende hurtigere videre i søvnen igen. Og i takt med at hun stopper med at drikke mælk flere gange hele natten igennem, så vil hendes appetit om dagen naturligt også øges - og når hun så begynder at spise og drikke mere om dagen, så vil behovet for brystet om natten dermed også blive mindre...

Så hvis jeg skal prøve at opsummere trinnene i planen lidt:
- Putte hende til formiddagslur uden mælk - mellemmåltidet erstatter amningen her.
- Putte hende til middagslur med enten amning eller flaske. Flaske kan gives direkte i barnevognen, så hun ikke oplever skift fra favn og ned, hvor hun skal sove. Amning ved at du lægger dig med hende, så hun lærer at sove uden at skulle bæres i dine arme og uden at være i bevægelse
- Obs på indtaget af vand, mad og måltider hele dagen igennem. Indføre godnatgrød om aftenen så hun er mere mæt, før putning til natten.
- Putte hende om aftenen ved at du lægger dig med hende og ammer hende liggende i dobbeltsengen og gradvist derfra vænner hende til at sove mere på afstand af dig
- Trække brystet til dig, før hun sover helt og samtidig indføre putteklud, kærtegn, godnatsang osv. så hun fremover kan puttes i egen seng med dette efter amning
- Indføre drømmeflaske sen aften, som evt. gives af far og lade far tage over derefter, imens mor sover i et andet rum - for på den måde at vænne hende til ikke at skulle have bryst så mange gange om natten. Og samtidig naturligt øge hendes indtag af mad og vand om dagen.

Når hun puttes til sin formiddagslur, så vli jeg anbefale, at du sætter hende op, når I triller med barnevognen. Lad hende sidde og kikke på verden og læg hende så ned, når du kan se, at hun er tydligt træt og parat til at sove - på den måde kommer I lettest væk fra amningen på dette tidspunkt, og har hun spist et godt mellemmåltid og drukket vand, så er hun ikke sulten, men kan sove en god lur uden brystet her :)

Jeg håber, at du/I kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke!

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger