Søvn - lære at sove selv

19. december 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn - lære at sove selv

Kære Helen

Nu skriver jeg igen vedrørende søvnen.

Vi har nu fået klippet vores piges tungebånd i sidste uge, og jeg mærker allerede, at nætterne er blevet bedre, og hun virker mindre påvirket af sin refluks. Nu vågner hun “kun” én gang i timen, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det er uhensigtsmæssige søvnassociationer.

Jeg er bare utroligt meget i tvivl om, hvordan jeg skal lære hende at falde i søvn selv. Det ender oftest med at hun falder i søvn ved brystet, men hvor jeg lige lirker det ud, inden hun falder helt i søvn, eller at jeg går rundt med hende. Jeg har siden hun var tre måneder altid forsøgt at lirke brystet ud lige inden, hun faldt i søvn, men hver gang bliver hun dybt ulykkelig med det samme, hvorefter jeg giver brystet og dette kan jeg så gøre 20 gange for til sidst at lade hende falde i søvn på mig, med brystet i munden eller gående rundt med hende. Det samme gælder, hvis jeg går rundt med hende, så stikker hun i et hyl, i det sekund hun landet på madrassen, ellers så rejser hun sig op og bliver pludseligt helt frisk og synes sengen er det fedeste.

Jeg ved virkeligt ikke, hvad der er bedst at gøre for at vænne hende til at sove selv. Jeg overvejer lidt at prøve at flytte hende på eget værelse og lade hende tumle rundt i sengen, til hun dejser om. Jeg har forsøgt noget lignende og hun kan være vågen en time til, og pludseligt virke helt frisk, ind til jeg til sidst vælge at putte hende ved bryst eller i favn. Problemet er, at hun derefter vågner hvert 45. Minut hele natten og enten skal ammes eller vugges. Jeg har ...

Annonce

... været træt af at skulle så meget ud af sengen, så jeg har perioden op til klippet bare ladet hende amme, hvilket resultere i, at hun til morgenmad, formiddag og frokost spiser mindre rigtigt mad, og det var jo ikke helt hensigten. Jeg vil have hende vænnet af med de mange amninger om natten.

Jeg følger din plan for dagen, og jeg ved, at hun nu burde kunne klare sig med to amninger. Jeg havde foretrukket, hvis de lå aften og eftermiddag, men tænker, at det nok er mere realistisk med aften og så enten sen aften eller midt nat. Hun er dog ret brystsøgende i løbet af dagen, men accepterer det oftest ved at blive tilbudt lidt ekstra vand.

Hvordan får jeg helt konkret lært hende at sove uden mig? Er det sværest at vænne hende af med brystet eller med favnen eller er det det samme ? Hun tager IKKE sut, men hun tager gerne flasken. Vi har prøvet at far putter, hvilket oftest gør hende dybt ulykkelig, men virker bedre, når det lykkes, hvis han giver en flaske og hun falder i søvn på ham. Skal far tage helt over med putningen, og i så fald hvordan skal han gøre det ?

Har du mulighed for at lave en trin for trin plan, hvordan vi skal vænne hende til at falde i søvn selv ?

(Jeg har barsel længe endnu, så hvad det angår, haster det ikke at vænne hende af med amningen. )

Hun sover ret godt om dagen i barnevognen. Hun sover 2 lure af i alt ca. 4 timer. Oftest 2,5 time og 1,5 time. Jeg vækker hende altid, når hun har sovet ca. 2-2,5 time for at det ikke skal ødelægge nattesøvnen.

Hun er knapt 9 måneder korrigeret.

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor