Svar: Tid til juniorseng ?

11. december 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og hans protester mod søvnen - og stort tillykke med, at du venter dig igen! Det lyder rigtig dejligt, at I får et lille nyt familiemedlem til marts:)

Der er, som du skriver, højst sandsynligt flere ting, som spiller ind på Elias´ søvn og manglende evne til at finde ro og overgive sig til søvnen. Og du har naturligvis ret i, at jeres flytning godt kan spille ind, selvom bygningen er den samme, og I blot er gået fra en 3 til en 4 værelses lejlighed :)

Jeg tænker dog, at det nok mere er hans alder og den store udvikling, som han går igennem nu, som påvirker hans søvn og også det faktum, at du er gravid. Det giver naturligt også nogle ændringer, som han kan reagere på.

I forhold til alder og udvikling, så vil rigtig mange børn i 2-3 års alderen have en periode, hvor de kan blive bange for forskellige ting - f.eks. mørke og små dyr, som du nævner. De kan pludselig blive bange for at være på værelset og lyset skal være tændt eller døren skal stå åben ud til forældrene, så de kan både høre og se, hvor I er. Det kan være en god idé med en natlampe med en svag belysning, som ikke holder ham vågen, men som gør, at han kan orientere sig.

De kan også pludselig blive bange for insekter og lyden af en flue kan virke meget skræmmende. Hvis I om dagen løfter en sten, en træstub eller lignende, og han ser insekter, regnorme, biller osv. kravle rundt, så kan han også blive rigtigt bange for dette. Det hører alt sammen med til alderen, og det bedste du kan gøre er at berolige og betrygge så godt som muligt.

Derudover så har han også en alder, hvor han naturligt er meget bevidst om, at når han ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger i stuen - og det vil han naturligt rigtig gerne være en del af. Han synes ikke, det er rart, at han skal ligge for sig selv på værelset, og I sidder og hygger i stuen uden ham, og derfor protesterer han mod at blive puttet, og derfor kræver han, at I bliver siddende hos ham.

Og så er du jo også gravid, hvilket betyder, at han mærker forandringer. Du har måske ligget lidt mere på sofaen, pladsen på dit skød bliver mindre, og det er ikke så let at sidde og putte ind til dig, det er anderledes. Du du løfter ham ikke op og bærer ikke rundt på ham som før, men kræver måske at han går mere selv, og generelt kræver I måske mere selvhjulpenhed af ham, hvilket er helt naturligt og også helt okay i forhold til hans alder - men det er stadig forandringer, som han mærker. Samtidig taler I naturligt om maven, om babyen, folk I har på besøg taler om alt det nye som er på vej og som skal ske - og selvom han stadig er så lille, at han naturligt ikke forstår, hvad det alt sammen handler om, så mærker han som sagt forandringen og reagerer på dette - og det er helt naturligt, at han f.eks. kan reagere ved at søge ekstra kontakt og nærhed, når han skal sove.

Det lyder faktisk som en god idé at udskifte tremmesengen nu, og vænne ham til juniorsengen i stedet. Det, at han er begyndt at ville kravle over tremmerne, er netop tegn på, at det er tid til en åben seng - også selvom det naturligt vil give nogle ekstra udfordringer fordi han på grund af alder, udvikling og de forandringer der sker, sandsynligvis vil stige ud af sin seng igen og igen og igen om aftenen. Der er dog også børn, som faktisk bliver ...

Annonce

... liggende i deres seng, netop fordi de fornemmer, at de kan stige ud og søge mor og far, hvis de føler behov for det - men mon ikke han vil søge jer, hvilket han naturligt også skal have lov til:)

Det er vigtigt, at I gør puttetiden hyggelig for ham og en juniorseng har ofte den fordel, at I kan sidde på sengekanten eller i fodenden af sengen, så han stadig har jer hos sig, kan mærke jer tæt på. Her kan I sidde og læse godnathistorie, tale dagen igennem eller lignende og på den måde stadig give ham masser af nærhed og tryghed, når han skal sove og samtidig holde fast i, at han skal sove i egen seng - også sin juniorseng. Kan I ikke sidde på sengen, kan I vælge at have en stol ved siden af sengen, hvor I så sidder, læser godnathistorie, synger en godnatsang eller lignende.

Det er vigtigt at I, hvis han går ind til jer om aftenen, føler ham tilbage i seng igen. Ikke skælder ud, men blot siger f.eks. "hov, kommer du der skat, ind i seng med dig igen" og så tager ham i hånden, går med ham tilbage på værelset og putter ham, kysser, siger godnat osv. Så I igen og igen holder fast i, at det er meningen, at han skal ligge i sin seng og sove nu - og at det er lige så hyggeligt, som at være sammen med jer i stuen.

Det vil også være rigtige godt, at I kikker ind til ham løbende i løbet af aftenen, når han først er puttet, så han ikke behøver rejse sig og tjekke op på, om I stadig er der eller hvad I laver. Netop fordi han ser jer og oplever, at han trygt kan blive i sin seng. Og som sagt netop lade døren stå åben, så han kan høre jer og fornemme, at I stadig er der og at det er helt okay at han ligger på værelset. I går ikke fra ham, I forlader ham ikke, han kan være helt tryg ved situationen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I skifter til juniorsengen nu, så vil det give jer (og ham) tid til at vænne sig til den nye seng før der kommer en lille ny baby. Så det vil være rigtig godt givet ud at arbejde på dette nu, så forandringen ikke er så stor, når den lille kommer.

Og så skal I også se lidt på hans rytme, for lige nu lyder det som om, at han er ved at skifte til en senere rytme, hvor han går sent i seng og står sent op - og det lyder ikke til at ville fungere særlig godt for nogen af jer... Det er derfor godt, hvis I kan vække ham om morgenen, så dagen ikke starter alt for sent, ligesom det er rigtig fint at holde fast i at hans middagslur varer 2 timer fra 12-14 - det er ikke søvnen om morgenen der skal forlænges, og det er ikke luren midt på dagen, som skal forlænges - det er nattesøvnen og dermed tidspunktet om aftenen og altså, hvornår han føler sig træt. Og dette tidspunkt afhænger af stå op tidspunktet...

I skal regne med, at han har brug for ca. 12.5 times søgn i døgnet, og da han ofte sover 2 timer til middag, så betyder det, at hans nattesøvn skal vare ca. 10.5 time. Det vil sige, at hvis han f.eks. står op kl 07, så skal han puttes omkring kl. 20.30 - faktisk det tidspunkt, hvor han ofte ender med at falde i søvn nu, og står han tidligere op, vil hans puttetidspunkt naturligt være det tidligere.

Det er vigtigt, at I ikke putter ham, før han reelt er parat til at sove, men det er ikke dagssøvnen, som I skal fjerne, men derimod rytmen - stå op tidspunkt, puttetidspunkt og samlet søvnbehov, som I skal se på :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder