Er min søn autist

12. december 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Er min søn autist

Hej Helen.

Da Max var 6 måneder, var han i et meget langt og vanskeligt tigerspring - måske. Jeg begyndte at blive ret bekymret for om der kunne være andet galt med ham.

Max har aldrig grædt som spæd, han har aldrig kunne lide nærkontakt og jeg synes heller ikke at hans øjenkontakt er optimal. Jeg har vendt det med min sundhedsplejerske flere gange, og hun siger altid at alt virker helt normalt. Selv tænker jeg at han måske kan være autist. Men tør jo nærmest ikke at sige det til nogen. For tænk hvis jeg ikke har ret.

Som tidligere beskrevet, er han også meget humørsvingende og svær at stille tilfreds.
Jeg har også nævnt for mødregruppen, at jeg synes at Max er anderledes. Men ingen kan se hvad jeg mener. Han er jo som regel bare et nemt og smilende barn, når vi er ude.
Jeg har prøvet at ligge mine bekymringer på hylden, ...

Annonce

... men nu er de dukket op igen.
Jeg synes altså ikke hans øjenkontakt er optimal og jeg synes altid at han har været et lidt anderledes barn.

Han er så småt startet i dagpleje (har været der en uge) hvor jeg til opstartsmødet nævnte at de gerne må være opmærksom på hans øjenkontakt. Skal jeg bare lade dem vurdere lidt på det, eller skal jeg søge videre med mine bekymringer?

Sundhedsplejersken har netop været her, og hun sagde igen, at hun fint kan holde øjenkontakt med ham.

Og man kan godt få øjenkontakt med ham, han holder den bare ikke og han søger den ikke. Han er nemmere at holde øjenkontakt med på afstand. Han kan ikke lide nærkontakt og vender sig altid udad, når man tager ham op. Han er fint med motorisk, men har haft svært ved at lære at spise. Det går dog bedre og bedre.

Hvad tænker du?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder