Tid til juniorseng ?

11. december 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Tid til juniorseng ?

Kære Helen,

Vores søn Elias er knap 2 år og 2 mdr. og jeg spekulerer på om det mon er ved at være tid til juniorsengen. Men det er ikke helt enkelt.

Vi er netop flyttet for 1 mdr. siden og det lader til at påvirke vores søn en anelse, især omkring putningen.

I ca. 1 års tid, har vi kunne ligge ham i tremmesengen på hans eget værelse med sut og bamse, give ham et kys og sige godnat og lade døren stå på klem indtil han falder i søvn af sig selv uden en lyd efter ca. 10-20 minutter efter. Det har næsten været for godt til at være sandt.. Og nu har det så taget en ordentlig drejning.

Elias er kommet i en alder (tror jeg) hvor han er begyndt at være bange for forskellige ting , skygger, mørke, små dyr etc. og han er begyndt at vågne om natten med mareridt om edderkopper og lign.
Det hele er sket i samme periode som vi er flyttet og det virker som om han ikke føler sig tryg i sit nye hjem og på hans værelse skal han holdes i hånden på vej derind også selvom lyset er tændt. Det skal siges at vi er rykket fra en 3. værelses til en 4. værelses i sammen bygning så alle materialer ligner hinanden til forveksling, kun størrelsen er forandret.

Om aftenen er han begyndt at græde og protestere når han skal puttes også når vi ...

Annonce

... sidder ved siden af ham ved sengen og han falder tit først i søvn omkring 20:30-20:45 , førhen sov han oftest på slaget 20. Så står han op 7:30 og det er MEGET sent, da vi skal ud af døren kl. 8 om morgen. han sover stadig lur mellem 12-14. (mon den skal væk?)

Nå nu sker der så det at han forsøger at komme ud af sin tremmeseng og han er altså en lang gut på 90 cm og det varer ikke længe før det kan gå hen at blive lidt "farligt". Vi har en juniorseng stående klar til ham nede i kælderen , men er meget i tvivl om hvorvidt det er en god ide lige nu. Dels fordi det så også vil være en ny ting for ham, dels fordi han så højst sandsynligt vil kravle ud hver 5. minut i den periode han er i nu.

Jeg glemmer at nævne at Elias skal være storebror til Marts , hvilket jo er endu en kæmpe forandring i hans liv og derfor havde jeg egentlig tænkt at han skulle vænnes til juniorsengen før da, så det ikke også skulle komme oveni til den tid.

Langt sprøgsmål kort, hvad skal vi stille op og hvordan skal det gøres ?
Der er jo mange faktorer der spiller ind lige her, men jeg vil så gerne gøre det på den bedste måde for Elias uden det bliver for voldsomt med alt for mange forandringer oven i hinanden.

Kærlig hilsen
En lettere fortvivlet mor .

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor