Brev:
Tid til juniorseng ?
11. december 2021
Alder:
2 år, 2 mdr.
Tid til juniorseng ?
Kære Helen,
Vores søn Elias er knap 2 år og 2 mdr. og jeg spekulerer på om det mon er ved at være tid til juniorsengen. Men det er ikke helt enkelt.
Vi er netop flyttet for 1 mdr. siden og det lader til at påvirke vores søn en anelse, især omkring putningen.
I ca. 1 års tid, har vi kunne ligge ham i tremmesengen på hans eget værelse med sut og bamse, give ham et kys og sige godnat og lade døren stå på klem indtil han falder i søvn af sig selv uden en lyd efter ca. 10-20 minutter efter. Det har næsten været for godt til at være sandt.. Og nu har det så taget en ordentlig drejning.
Elias er kommet i en alder (tror jeg) hvor han er begyndt at være bange for forskellige ting , skygger, mørke, små dyr etc. og han er begyndt at vågne om natten med mareridt om edderkopper og lign.
Det hele er sket i samme periode som vi er flyttet og det virker som om han ikke føler sig tryg i sit nye hjem og på hans værelse skal han holdes i hånden på vej derind også selvom lyset er tændt. Det skal siges at vi er rykket fra en 3. værelses til en 4. værelses i sammen bygning så alle materialer ligner hinanden til forveksling, kun størrelsen er forandret.
Om aftenen er han begyndt at græde og protestere når han skal puttes også når vi sidder ved siden af ham ved sengen og han falder tit først i søvn omkring 20:30-20:45 , førhen sov han oftest på slaget 20. Så står han op 7:30 og det er MEGET sent, da vi skal ud af døren kl. 8 om morgen. han sover stadig lur mellem 12-14. (mon den skal væk?)
Nå nu sker der så det at han forsøger at komme ud af sin tremmeseng og han er altså en lang gut på 90 cm og det varer ikke længe før det kan gå hen at blive lidt "farligt". Vi har en juniorseng stående klar til ham nede i kælderen , men er meget i tvivl om hvorvidt det er en god ide lige nu. Dels fordi det så også vil være en ny ting for ham, dels fordi han så højst sandsynligt vil kravle ud hver 5. minut i den periode han er i nu.
Jeg glemmer at nævne at Elias skal være storebror til Marts , hvilket jo er endu en kæmpe forandring i hans liv og derfor havde jeg egentlig tænkt at han skulle vænnes til juniorsengen før da, så det ikke også skulle komme oveni til den tid.
Langt sprøgsmål kort, hvad skal vi stille op og hvordan skal det gøres ?
Der er jo mange faktorer der spiller ind lige her, men jeg vil så gerne gøre det på den bedste måde for Elias uden det bliver for voldsomt med alt for mange forandringer oven i hinanden.
Kærlig hilsen
En lettere fortvivlet mor .