Svar: Putning i egen seng og dagsrytme 9 mdr
23. november 2021
Alder:
9 mdr.
Kære spørgende mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går bedre hos jer - i hvert fald, så ammer du nu 1-2 gange kortvarigt om natten, hvor du tidligere ammede 4-5 gange, så det er da virkelig et fremskridt og rigtig dejligt for jer alle!
Det lyder også som om, at du har helt ret, når du spørger om dagens 3. lur påvirker nattesøvnen. Det kan den godt gøre, fordi hun ofte ender med at samlet at få en del dagssøvn på denne måde, ofte sover hun 3.5-4 timer i løbet af dagen. Det må hun meget gerne, dagssøvnen er rigtig god for hende, men så vil nattesøvnen normalt være kortere...
Det kan derfor overvejes, om hun måske skal puttes lidt senere til natten, når hun har sovet 3 lure dagligt, eller om I måske skulle forsøge om I kan strække rytmen om dagen lidt, så hun puttes lidt senere til sine dagslure og dermed også vil stå senere op af dem og derfor kan nøjes med to lure og så stadig kan blive puttet om aftenen omkring kl 19.30-20...
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 9 måneder er 14 timer i døgnet og mit forslag til en dagsplan med to lure dagligt - og hvor I altså forsøger at rykke hendes tidspunkter for søvn om dagen lidt, vil se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30 og sover som nu 1.5-2 timer
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg eller lignende og får også grøntsagsmos med kød/fisk. Brug meget gerne rester fra aftensmaden.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Badet skal være med til at strække tiden mellem de to lure lidt, så hun kan puttes senere til middagsluren og derfor nøjes med de to lure dagligt...
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca. kl 14 og sover her en times tid, måske 1.5 time, som hun nu viser behov for...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Evt. lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hånden og også stadig mos ved siden af. Så hun bliver fyldt godt op.
Tilbydes evt. en banan eller lignende, som del af putteritualet og får børstet tænder derefter, hvis hun har fået tænder :)
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover videre.
Du fortæller, at I har forsøgt at strække luren over middag - uden held. Og jeg tænker, at det er vigtigt, at I også forsøger at flytte på formiddagsluren, så begge hendes lure kommer til at ligge lidt senere - og samtidig også lægger et bad ind midt på dagen for på den måde at forlænge hendes vågenperiode naturligt...
Hvis det ikke fungerer, og hun tydeligt har bruge for 3 lure dagligt, så skal hun naturligvis have lov til at have sine 3 lure - og så kan det godt være, at I skal putte hende en times tid senere til natten. Det kan godt være, at hun vil have lettere ved at blive puttet og finde roen med dine hænder og kærtegn, hvis hun puttes lidt senere og du så på den måde også lettere vil kunne putte hende i egen seng fra starten.
Du må også meget gerne lægge dig og amme hende i dobbeltsengen og på den måde vænne hende til at falde i søvn liggende stille ved siden af dig. Det er en god idé, hvis du kan sikre, at hun slipper brystet, før hun sover helt, så hun ikke forbinder det at have brystet i munden med at skulle sove. Samtidig med at hun ligger ved siden af dig og falder til ro på denne måde, så kan du kærtegne hende, have en putteklud ved hendes ansigt eller lignende - og det kan du så lade følge med hende over i egen seng, når hun efterfølgende puttes der. Det kan være en fordel at koble jeres senge sammen, hvis du har mulighed for det, fordi du på den måde stadig ligger tæt ved hende, kan berolige med en hånd, men samtidig lærer hende at sove i egen seng.
Da hun er vant til at sove i egen seng fra kl 23-24, så kan du også forsøge at sætte dig ved siden af hendes seng, amme hende og før hun så sover helt flytte hende ned i sengen, stå ved hende, holde hænderne beroligende på hende og lulle hende det sidste stykke vej ind i søvnen på denne måde.
Et alternativ kan også være flasken, da hun får begge dele. Flasken har den fordel, at den kan gives i tremmesengen, du bør blot elevere hendes hoved, så hun ikke ligger helt fladt, det kan du gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen. Du kan altså putte hende i seng, give hende flasken der og så lade hende slippe flasken, før hun sover helt. Det kan også være en løsning, fordi hun måske reagerer på det skift, der er fra favn og ned i egen seng og derfor protesterer mod søvnen. Og det skift undgår du ved denne metode...:)
Når alt dette er sagt, så kan det dog også godt være, at uroen skyldes alder og udvikling. Hun er jo i separationsfasen og vil naturligt derfor være meget urolig. Den øgede motoriske aktivitet giver en rastløshed og naturlig uro i kroppen, der gør det svært for hende at slappe af. Hun vil også drømme ekstra meget i øjeblikket, hvilket også kan give mange smålyde, klynk osv. under søvn, og så vil hun også kunne være ekstra tryghedssøgende og vil kunne have behov for at mærke dig mere undervejs i søvnen. Hun vil både have brug for hjælp til stillingsskift, men vil også have brug for en beroligende hånd på kroppen, så hun mærker, at du stadig er der, og hun ikke er ladt alene. Alt sammen vil det naturligt også kunne forklare hendes aftenuro:) På den måde tænker jeg, at tiden også vil arbejde for jer.
Med hensyn til mælk, så vil de fleste børn i 9 måneders alderen trives med 3 amninger eller 3 flasker dagligt og ofte ligger de godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun nu begynder at skulle sove efter midnat og til næste morgen uden mælk, vand eller andet... Den samlede mælkemængde vil i denne alder være omkring 500 ml, men hvis man ammer, så ved man naturligt aldrig præcist hvor meget barnet får. Så som udgangspunkt skal du gå ud fra at 3 mælkemåltider vil være nok, og derudover så bruges naturligt også stadig mme i grød og mos, ligesom hun gerne må begynde at få en lille smule sovs og en anelse surmælksprodukt.. Og resten af væskeintaget dækkes via vand af kop. Der gives vand til alle måltider og vand bruges også som tørstslukker imellem måltiderne :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske