Putning i egen seng og dagsrytme 9 mdr

23. november 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Putning i egen seng og dagsrytme 9 mdr

Kære Helen

Lillesøster er nu 9 mdr gammel om få dage og i den forbindelse, vil vi gerne have hjælp til en ny dagsplan fra dig. Pt ser den ca. således ud.

Vågner ved 7 tiden (plus minus en halv time)
Morgenmad
Formiddagsmad
Puttes kl. 09 og sover ca. 1,5 - nogle gange 2 timer
Middagsmad
Ammes eller flaske
Puttes igen ved 13-14 tiden og sover knap en time.
Eftermiddagsmad
Er typisk super træt igen mellem 16-17, hvor vi så er nødt til at putte hende knap en time igen, og måske er det her problemet er.
Aftensmad
Puttes i seng ved ca. 19.30 tiden. Sover uroligt med mange opvågninger indtil kl. 23, hvor hun falder i dyb søvn
Får mad 1-2 gange pr nat

Vi har prøvet at gøre meget for at strække luren over middag - uden held. Kan det være den sene lur, der gør, at hun sover så let om aftenen?

Vi har derudover store problemer med at ...

Annonce

... putte hende i egen seng om aftenen. Hun har den sidste uge lært at sætte sig op og rejse sig, hvilket hun konstant gør. Når jeg ligger hende i sengen, går der 10 sekunder, før hun står op. Når jeg så stille ligger hende ned, bliver hun meget sur. Jeg har også forsøgt at ligge en hånd stille på hende, men det er som om, hun slet ikke kan finde ro, nu hvor hun kan så meget. Derfor ender jeg med at svøbe hende i dynen og ligge hende i slyngevuggen, hvor hun sover på 5 min. Desværre bare uroligt. Når jeg selv går i seng ved 23 tiden bærer jeg hende uden problemer over i min seng, hvor hun sover godt (så længe det er op ad mig) til næste morgen med 1-2 korte amninger, hvor hun spiser meget begrænset.

Har du råd til en bedre søvn først på aftenen og gerne i egen seng?
Hvor meget mælk skal en baby på 9 mdr have? Hun vejer knap 10 kg.

Hilsen den spørgende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi