Svar: Ligger og kigger - del 2
15. november 2021
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det lyder umiddelbart som om, at dine drenge har det rigtig godt. De spiser fint, tager rigtig fint på, og I hygger jer sammen, laver forskellige aktiviteter, øvelser og lege, så de bliver også rigtig fint stimuleret i deres vågne perioder. Alt sammen, som det skal være, også selvom de nogle gange bare ligger og kigger, og kigger og...
Det lyder også rigtig fint, at de bliver trætte efter ca. 1.5 times vågentid og derefter skal hjælpes til at koble fra og falde i søvn.. og når jeg læser din beskrivelse, så er det, der umiddelbart falder mig i øjnene, at de får ⅓ mælk hver gang - altså deres flaske deles i 3 dele. Jeg tænker faktisk, at hvis de fik en større mængde mælk på en gang, så ville de sandsynligvis blive "slået omkuld" af den flaske og derfor falde i søvn noget hurtigere.
Samtidig tænker jeg også, at du skal passe på ikke at vænne dem til at spise så hyppigt og få så mange små flasker i døgnet, for det bliver til rigtig mange flasker hver dag og især med to børn - så hele døgnet kommer let til at handle om, at de skal have deres små slurke mælk. Jeg synes derfor du skal overveje, om ikke du kan give dem mere samlede måltider, så de spiser mere af gangen.... og se om det så ikke vil ændre på deres søvn og evne til at overgive sig til søvnen :)
De har behov for mælk hver 3-4 time og hvis de vågner efter en længere lur, så skal de naturligt have mælk, når de vågner. Men andre gange vil det være rigtig fint, at de spiser en flaske og direkte derefter bliver puttet. Atter andre gange spiser de måske midt mellem to lure og kan så i stedet blive puttet med en sut.
Børn som får flaske skal have lov til at flekse deres behov, og hvis de altid tømmer flasken, så er det vigtigt, at du tilbyder dem lidt mere mælk af gangen. Samtidig må du dog gerne forsøge at skabe lidt rytme, når du giver flaske, så måltiderne som sagt ligger med ca. 3-4 timers mellemrum. Så prøv om du kan skære ned i antallet af flasker men i stedet få dem til at spise lidt større mængder af gangen, det tænker jeg både vil hjælpe dem til at sove bedre og også vil give dig mere overskud på sigt :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske