Svar: Ligger og kigger - del 2

15. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Det lyder umiddelbart som om, at dine drenge har det rigtig godt. De spiser fint, tager rigtig fint på, og I hygger jer sammen, laver forskellige aktiviteter, øvelser og lege, så de bliver også rigtig fint stimuleret i deres vågne perioder. Alt sammen, som det skal være, også selvom de nogle gange bare ligger og kigger, og kigger og...

Det lyder også rigtig fint, at de bliver trætte efter ca. 1.5 times vågentid og derefter skal hjælpes til at koble fra og falde i søvn.. og når jeg læser din beskrivelse, så er det, der umiddelbart falder mig i øjnene, at de får ⅓ mælk hver gang - altså deres flaske deles i 3 dele. Jeg tænker faktisk, at hvis de fik en større mængde mælk på en gang, så ville de sandsynligvis blive "slået omkuld" af den flaske og derfor falde i søvn noget hurtigere.

Samtidig tænker jeg også, at du skal passe på ikke at vænne dem til at spise så hyppigt og få så mange små flasker i døgnet, for det bliver til rigtig mange flasker hver dag og især med to børn - så hele døgnet kommer let til at ...

Annonce

... handle om, at de skal have deres små slurke mælk. Jeg synes derfor du skal overveje, om ikke du kan give dem mere samlede måltider, så de spiser mere af gangen.... og se om det så ikke vil ændre på deres søvn og evne til at overgive sig til søvnen :)

De har behov for mælk hver 3-4 time og hvis de vågner efter en længere lur, så skal de naturligt have mælk, når de vågner. Men andre gange vil det være rigtig fint, at de spiser en flaske og direkte derefter bliver puttet. Atter andre gange spiser de måske midt mellem to lure og kan så i stedet blive puttet med en sut.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Børn som får flaske skal have lov til at flekse deres behov, og hvis de altid tømmer flasken, så er det vigtigt, at du tilbyder dem lidt mere mælk af gangen. Samtidig må du dog gerne forsøge at skabe lidt rytme, når du giver flaske, så måltiderne som sagt ligger med ca. 3-4 timers mellemrum. Så prøv om du kan skære ned i antallet af flasker men i stedet få dem til at spise lidt større mængder af gangen, det tænker jeg både vil hjælpe dem til at sove bedre og også vil give dig mere overskud på sigt :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder