Brev:
Ligger og kigger - del 2
15. november 2021
Alder:
3 mdr.
Ligger og kigger - del 2
Hej Helen
Mange tak for svar vedr. mine tvillingedrenge, der nogle gange ligger og kigger inden de falder i søvn (det er nemlig ikke hver gang og det er særligt min ene dreng, der gør det). Jeg mangler vist at beskrive vores nuværende rutine for at give et bedre billede af situationen :)
Det er lidt forskelligt om drengene vågner samtidigt, men rutinen i dagtimerne er den, at de bliver taget op når de vågner, hvor de får 1/3 mælk (de får dagligt MME svarende til 1/6 af deres kropsvægt fordelt på 6 måltider), bøvser, får endnu 1/3 mælk, bøvser igen, sidder evt. lidt i armene og fordøjer, pusles, hvor vi hygger med øjenkontakt, pluddersnak og krydsøvelser (medmindre broren venter utålmodigt). Herefter går vi ind på aktivitetstæppet, hvor vi laver forskellige øvelser og lege. Ofte fortsætter vi også pluddersnakken, da det er drengenes yndlingsaktivitet pt. Hvis begge drenge er der samtidigt, og jeg kun kan lave øvelsen med én, ligger den anden på maven eller ryggen og kigger på legetøj imens. De får også lov til at ligge lidt og slappe af eller sidde hos mig, hvis de har fået nok aktivitet. Efter ca. halvanden times vågentid begynder de at få blanke øjne og give træthedstegn, hvorpå de får den sidste 1/3 mælk og evt. sidder og nusser lidt inden de bliver lagt til at sove. Det er så her, at de kan finde på at ligge og kigge - oftest går der ikke lang tid før de sover, men det gør der så alligevel nogle gange, særligt for min ene dreng. En del af bekymringen går derfor også på, at de får for meget vågentid og dermed ikke den søvn, de har behov for.
Jeg har prøvet at tage dem op når de ligger og kigger, men hvis de først er i “kigge-mode”, så bliver de utilfredse indtil de bliver lagt ned igen, hvor de ligger helt roligt. De plejer godt at kunne sige fra - ville de ikke sige til, hvis det var fordi de ikke var klar til at ligge der?
Generelt er drengene glade, smilende og rigtig gode i kontakten. Udviklingsmæssigt svarer de til deres fødselsalder, selvom de er født en måned for tidligt. Til gengæld døjer de med maverne fordi de får jerndråber grundet den tidlige fødsel - men det virker ikke til at være det, som er problemet, da de som sagt er helt rolige når de ligger og kigger.
Håber, det giver et bedre billede af situationen, som jeg synes er noget mystisk. Ved ikke om jeg skal gøre noget og hvor længe det evt. er ok at ligge der og kigge?
Mange hilsner fra mig