Brev:
Ammeproblemerne fortsætter
15. november 2021
Alder:
2 mdr.
Ammeproblemerne fortsætter
Kære Helen
Jeg har en skøn lille datter på 2 måneder (født 12 september), og i hele hendes levetid har jeg oplevet problemer med amningen. Først smerter ved amningen, så senere en oplevelse af at have for lidt mælk og nu bliver mit bryst afvist til fordel for flasken. Jeg vil forsøge at forklare vores forløb så godt jeg kan.
På fødestuen var det svært for mig at få hende lagt ordentligt til, og jeg fik desværre hurtigt sår på mine brystvorter. Ammebrikker blev derfor en realitet allerede på fødestuen, hvilket skabte stor frustration hos mig. Jeg oplevede ikke, at hun spiste nok hos mig, og der var ikke mange synk under en amning. Efter at have læst internettet tyndt, kom vi tættere på en bedre teknik, og da hun var tre uger kunne jeg endelig smide ammebrikkerne.
Det gjorde stadig en smule ondt, og jeg henvendte mig derfor til en ammevejleder, som også undersøgte min datters mundmotorik og sutteteknik. Alt her var fint og lige som det skulle være. Vi har derudover også haft hende til kiropraktor, hvor hun er blevet behandlet for spændinger i både nakke og kæbe.
I dag gør det ikke længere ondt, når jeg ammer hende, men jeg oplever desværre stadig problemer. Jeg har den seneste måned oplevet, at hun ikke mættes når jeg ammer hende, og det har jeg og sundhedsplejersken også set på hendes vægt. Derfor er jeg blevet rådet til at supplere hende efter hver amning. Vi bruger Medelas Calma sutteflaske, og den har hun taget godt imod. Derudover bruger hun sut, især når hun skal falde til ro, og når hun sover. På trods af sutten, er hun god til at melde sig, når hun er sulten, og vi er ikke i tvivl om, at det er mad hun vil have, og ikke sutten, når hun meget bestemt spytter den ud efter kort tid i munden.
Lige nu kæmper jeg med, at jeg ikke føler, at jeg kan mætte hende. En amning foregår typisk på følgende måde:
Jeg ligger hende til det ene bryst, hvor hun ivrigt sutter og drikker indtil første nedløb er ovre. Herefter begynder hun at mase til mit bryst med hænderne, trække i brystet med mund og hænder, og til sidst slipper hun. Jeg forsøger at berolige hende, så hun bliver liggende til næste nedløb, men her typisk uden held. Jeg kan nogle gange “massere” mælk ud til hende, hvilket får hende til at ligge lidt længere. Herefter tager jeg hende op og bøvser hende, men hun klynker og græder indtil jeg ligger hende til igen. Hun sutter i kort tid imens hun kæmper videre med mit bryst, for igen at slippe kort tid efter.
Herefter ligger jeg hende til det andet bryst, hvor “succesen” igen gentager sig. Efter gentagende gange at have forsøgt at ligge hende til, ender jeg med at ligge hende til det første bryst igen, og sådan kan jeg skifte frem og tilbage indtil hun til sidst bliver så frustreret, at hun bliver rigtig ked af det. Her giver jeg hende så en flaske med modermælkserstatning, som hun hurtigt og med stor velbehag drikker. Herefter er hun glad, træt og tilfreds.
Det gør mig enormt ked af det, at jeg ikke kan mætte hende, og at vi skal kæmpe så meget hver eneste gang. Det eneste tidspunkt jeg ikke kæmper med hende, er når mit bryst er helt spændt og fyldt om natten og efter mange timers søvn. Her spiser hun uafbrudt og ivrigt i 10-15 minutter, hvorefter hun falder i søvn.
Jeg har forsøgt at pumpe ud efter amningerne, da jeg ikke føler at hun tømmer brystet ordentligt, men der kommer ikke særlig meget mælk. Mine brystvorter bliver hvide eller mørke, på trods af at jeg har forsøgt mig med flere forskellige størrelser af tragte og styrker af vakuum.
Jeg giver hende efterhånden mere og mere erstatning, og jeg ved at det er vejen mod at amningen stopper, fordi min produktion falder grundet den manglende stimulering. Når jeg heller ikke kan holde produktionen oppe eller øge den ved at pumpe ud, så føler jeg, at det er ved at gå helt galt, og at jeg er havnet i et hamsterhjul, hvor intet jeg gør ift. amningen fungerer.
Jeg håber, at du kan give mig nogle input, så jeg kan komme videre. Jeg vil så gerne, at amningen fungerer for os. At hun bliver mæt ved mig, og ikke behøver at få flaske efterfølgende.
Her på falderebet er lidt flere oplysninger, som måske er gode at have.
Fødselsvægt: 3805 gram
Længde ved fødsel: 53 cm.
Nuværende vægt: 4750 gram
Længde: 59 cm.
Med venlige og håbefulde hilsner,
Julia