Svar: Ammeproblemerne fortsætter

15. november 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Julia

Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har kæmpet en del med amningen fra starten. Det har både været svært at få lillepigen til at die korrekt og holde vakuum, hvilket har været med til at give dig sår på brystet, og så lyder det faktisk også som om, at du måske har haft en svampeinfektion, som har givet smerter og også nedsat din mælkemængde... Samtidig har din lille datter haft nogle spændinger i nakke og kæbe, som I har fået behandlet ved kiropraktor - og på trods af alt dette, så er det faktisk lykkes dig at holde fast i amningen, hvilket jeg synes er helt vildt flot! Det skal du glæde dig over!

Du fortæller, at din datter ikke bliver mæt nok, når hun dier hos dig. Du fortæller også, at hun ikke tager tilstrækkeligt på i vægt, og at sundhedsplejersken derfor har anbefalet dig at supplere med mælk på flaske. Heldigvis tager hun rigtig godt imod sin flaske, og det er super godt! Det vigtigste er trods alt, at hun får den mælk, som hun har behov for, for at vokse, udvikles og trives :)

Du fortæller også, at når du ammer hende, så tager hun fat, hun vil gerne die, men så snart første nedløb er ovre, så slipper hun brystet, bliver irriteret, hiver, klynker og græder... Og det tyder på - som du også selv er inde på - at din mælkeproduktion skal øges.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du begynder at malke ud. Det handler om udbud og efterspørgsmål, så det betyder, at jo mere dit bryst stimuleres, jo mere du viser dine bryster, at der er behov for mælk, jo mere mælk vil du producere. Eller sagt på en anden måde, jo hyppigere du ammer og malker ud, jo mere mælk vil der komme.

Du skriver, at du ofte har forsøgt at pumpe ud efter amningerne, da du ikke føler, at hun tømmer brystet ordentligt, men det lyder faktisk som om, at der ikke er så meget mere at komme efter, når du malker der, og det lyder rigtig hårdt for dine bryster og dig. Det vil i stedet være en god idé, at du sætter dig og malker ud imellem amningerne, fordi du på den måde viser hyppigere behov. Det giver mere mælk, at du ammer eller malker ud hver 2. time i stedet for hver 4. time.

Du kan derfor med fordel malke ud, når din datter sover, ...

Annonce

... så du ud over at amme hende også stimulerer med brystpumpen. Derudover kan du faktisk også med fordel forsøge det der kaldes powerpumping.

Power dumping er en måde at øge din mælkeproduktion på. Du skal stadig amme som du plejer - f.eks. hver 3. time. Og så skal du sætte dig på et tidspunkt, hvor din datter sover, meget gerne om formiddagen, hvor dit mælkevolumen er størst - og inden for en time, så følger du følgende pumpemønster:

Pump i 20 minutter, hold pause i 10 minutter
Pump i 10 minutter.

Og det vil være rigtig godt, hvis du kan dobbeltudmalke/pumpe, så du stimulerer begge bryster på en gang. Resten af dagen så ammer du ca. hver 3 time, som du plejer. Ofte vil du efter 2-3 dage opleve, at din mælkeproduktion øges på denne måde og har du lyst og overskud til mere, så kan du også forsøge at lægge en power pumpning ind m aftenen. Du skal blot være opmærksom på, at din mælkevolumen er mindre om aftenen, så der kommer sandsynligvis ikke så meget mælk ud på dette tidspunkt. Det gør dog ikke noget, for stimulationen af brystet er stadig god.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skriver, at amningen betyder rigtig meget for dig, og at du gerne vil forsøge at komme videre og få det til at virke. Derfor synes jeg, at udpumpning er et forsøg værd. Men, når det så er sagt - hvis det ikke virker, så er det helt okay. Du har jo gjort rigtig meget for, at det skulle lykkes for jer, og du skal huske på, at det vigtigste er, at lillepigen vokser og trives - og det gør hun, når hun suppleres med en flaske! Og så skal du sige til dig selv, at I også skal nyde denne første tid sammen. Døgnet skal ikke kun gå op i amning, udmalkning og flaskegivning - I skal have tid til at nyde hinanden, tid til at være sammen, være tætte - og husk også på, at den gode mor sidder altså ikke i brysterne men i hjertet :)

Så prøv med udmalkning og powerpumping, og lykkes det ikke at øge din mælkeproduktion, så er det også helt okay. Du er en netop en rigtig god mor, fordi du jo lytter til din datters behov!

Knus med på vejen herfra! Og læs også meget gerne "Helens bog om Amning & Flaske".

Rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor