Svar: Baby 4 mdr. søvn

15. november 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære E

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker - og velkommen til. Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at stille dit eget spørgsmål :)

Der er, som jeg ser det, ingen tvivl om at flere ting spiller ind hos jer. Det ene er det faktum, at jeres datter altid har sovet i favn og med bevægelse. I har prioriteret at holde hende tæt, gået med hende, vugget hende og hoppet med hende og har på den måde vænnet hende til at hun skal føle sig omsluttet og i bevægelse for at kunne sove. og det er sådan set helt fint, fordi det har været trygt og dejligt, og har gjort at hun har kunne tage nogle længere søvnstræk, men hun er ældre nu og hun bliver gradvist tungere at bære rundt på - så nu er I nødt til at give hende nogle nye vaner.

Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan begynde at se dagen inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor hun skal have mælk og hjælpes til at sove. Da hun sover meget korte lure og ofte vågner efter ca 45 minutter, så vil du naturligt ofte bruge en stor del af dagen på at få hende til at sove, men det er vigtigt, at du nu forsøger at tænke lidt anderledes og i stedet arbejder på at aktivere hende lidt ekstra, så hun bliver både fysisk og mentalt træt, før hun bliver puttet.

Samtidig ændrer hendes søvn sig også fysiologisk nu. Det betyder, at søvnen begynder at indeholde flere stadier, så den i sammensætning kommer til at minde mere og mere om den søvn, som vi og større bønr sover - og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, hvorfor de vågner op - og disse skift kan godt ligge med ca. 45 minutters mellemrum og derfor forklare, hvorfor hun netop vågner op der.

Og så sker der også bare udviklingsmæssigt rigtig meget med hende nu. Hun følger langt mere med i, hvad der foregår omkring jer nu. Hun kan se længere, og hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i mors favn eller i favn hos en fremmed. Og hun lader sig ofte også let forstyrre, nårhun skal spise, så når du ammer hende, så tager hun fat, dier lidt, slipper og smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og pludrer lidt, så dier hun lidt igen, men slipper så endnu engang, fordi det er langt mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer. Alt muligt kan lige nu være mere interessant end brystet.

Det betyder, at hun lige nu godt kan have tendens til at slatspise lidt, hvilket ikke er befordrende for længere lure og for hendes evne til at overgive sig til søvnen. Og derfor vil det også være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende med at spise mere effektivt ved brystet, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun ammes som en fast del af sit putteritual. Så mælken indgår som en del af det at skulle sove.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen, Og jeg vil anbefale dig, at du i en periode f.eks. lægger et bad ind midt på dagen, fordi du på den måde både forlængere hendes vågenperiode lidt og samtidig netop får hende stimulere rigtig godt både motorisk og mentalt - og derefter kan hun så blive ammet og puttet til en lidt længere middagslur.

Det er rigtig fint at anerkende hendes behov for nærhed, og du kan derfor vælge at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng. Det vil give hende nærheden og trygheden, som hun søger og samtidig får hun naturligt mælk, som en fast del af sit putteritual. Og så kan du også lære hende, at hun faktisk godt kan falde i søvn liggende og uden bevægelse.

Du kan også vælge at amme hende rigtig godt og derefter putte hende i barnevognen og gøre det til en vane at trille en tur dagligt for på den måde at vænne håne til at sove væk fra din favn, men dog stadig kunne give hende bevægelse. Og så kan du gradvist trappe ud af bevægelsen og vugge/trille barnevognen mindre og mindre, så hun også her lærer at sove uden favn og uden at skulle være i bevægelse hele tiden.

I skal ikke lægge hende inden hun bliver træt og I skal ikke putte hende vågen. ...

Annonce

... Du skal amme hende og før hun falder helt i søvn, så flytter du hende fra dig hen hvor hun skal sove. Hun skal flyttes på det tidspunkt, hvor hun tydeligt er træt og næsten har overgivet sig til søvnen, men dog er vågen nok til at registrere, hvor hun ligger. Stå ved hende, hold dine hænder på hendes krop, vug hende evt. der hvor hun ligger - og puttes hun i barnevognen så tril den lidt.

Græder hun ulykkeligt, hver gang du lægger hende fra dig, så tag hende op, få ro på hende og put hende så fra dig igen. I kan overveje om hun skal puttes i en sovepose, så hun føler sig omsluttet og holdt, men så det er af et klæde/posen og ikke af jeres arme. Det kan være en idé at putte hende i en sovepose, amme hende og derfra flytte hende fra favn og ned hvor hun skal sove. Det vil gøre skiftet mellem favn og seng mindre voldsomt for hende.

Så ja, når du spørger om det er okay, at I prøver at udfase og langsomt skrue ned for vug/hop, så er det præcis det I skal gøre .Det er synd for hende, hvis I fra den ene dag til den anden fjerner favnen og bevægelsen, som jo er det hun har lært og derfor tryghed for hende og så kræver at hun pludselig skal falde i søvn alene og i egen seng. Det kan hun naturligt ikke og hun vil blive ulykkelig. Så gradvise ændringer er den bedste vej.

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får ofte en ekstra amning, når dagen begynder og I står op.

I vågner, leger, pludrer, hygger

Formiddag 09: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner og I leger, tumler hygger, pludrer

Kommer i bad - og må gerne få brystet før hun bades, så hun har lidt energi at forbrænde. Hun stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Frokost 12: Ammes og puttes til middagslur. Du kan lægge dig med hende eller trille hende en tur i barnevognen.

Vågner, og I leger, tumler, hygger, pludrer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15-16: Ammes

Og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort lur

Aften 18: Ammes, har nogle gange brug for hyppig amning om aftenen for på den måde at fylde sig op til natten.

Aftenerne er familietid med hygge, pludren, stimuli...

Ammes og puttes til natten - måske først omkring kl 21 - det afhænger af, hvor lang dagens 3 lur er og hvornår den ligger. Det kan også være, at hun har behov for en 4. lur, hvis det ikke lykkes at forlænge hendes lure lidt, og det er også helt okay.

Sen aften 23-01: Ammes rigtig godt og sover videre

Nat 03: Evt. amning - det afhænger helt af rytmen og hendes behov generelt.

Med hensyn til hvorvidt hun skal tilbydes kontaktlure for at sove længere, så kan det være en god idé, at du f.eks. gør dette ved én af hendes lure. Det skal ikke være enten eller, men kan være både og. Det vil sige, at du kan øve længere lure i barnevognen, og lægge dig med hende, forsøge at følge dagsplanen jf. ovenstående... og hvis hun så sover meget kortvarigt og virker til at have behov for mere søvn, så tager du hende til dig, går med hende i bæreselen, viklen eller hvad du nu plejer, så du på den måde også sikrer hende en lidt længere lur.

Du skal ikke holde hende vågen mod hendes vilje - hvis hun tydeligt er træt, så skal hun naturligt puttes. Men, når det er sagt, så skal du medtænke, at alle gab ikke længere behøver betyde, at hun skal puttes. Og at det nogle gange kan betyde, at hun har brug for at blive aktiveret lidt ekstra, at hun måske keder sig lidt.. Derfor kan det nogle gange være en ide at lave noget aktivt med hende og så putte hende 20-30 minutter senere, hvor hun så måske er mere parat til at sove og derfor både falder lettere i søvn, men også sover længere.

Gråden om aftenen kan både hænge sammen med alder og udvikling. Det kan også være udtryk for at hun bliver overtræt, fordi hun ikke sover særlig meget om dagen. Og så kan det f.eks. også skyldes, at I ikke helt har fundet det rette puttetidspunkt om aftenen. Mange børn går sent i seng i denne alder, og det vil ændre sig igen.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om børn og søvn". Den er ude i en ny udgave, det fremgår af et rødt bånd på forsiden :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!