Brev:
Baby 4 mdr. søvn
15. november 2021
Alder:
4 mdr.
Baby 4 mdr. søvn
Kære Helen :-)
Jeg har læst flere af de breve, der er sendt til dig, og svarene derpå. Det har været en god støtte. Nu står vi så der, hvor jeg er i tvivl, om jeg selv kan finde den gode løsning ved at læse - jeg føler i hvert fald, at jeg har brug for at høre en ekspert, så jeg ikke ender med en skør lommeteori ;-)
Det drejer sig om min datter, som nu er 4 mdr. gammel, og mine spørgsmål går på hendes søvn. Du får dog lige lidt baggrundsviden først, da jeg ikke ved, om det stadig spiller en rolle.
De første to uger efter fødslen kunne hun sagtens sove for sig selv, men pludselig fra hun var to uger og begyndte at være mere vågen og indtil hun var 3 mdr., ville hun kun sove, hvis hun lå på en varm krop. Dette både om dagen og om natten. Hun vågnede simpelthen, hver gang vi prøvede at lægge hende eller få minutter efter, og hun faldt aldrig i søvn i barnevogn og ville faktisk helst ikke ligge i den. Hvis hun blev tæt på vores krop, kunne hun sagtens sove, selvom vi gik rundt med hende og ændrede position. Hun skulle bare være tæt på. Efter 3 mdr. kunne vi endelig lægge hende, efter hun var faldet i søvn i vores arme, omend der stadig var nogle dage/nætter, hvor det ikke fungerede. Vi har altid brugt vuggende bevægelser og "hop" til at hjælpe hende med at finde ro.
De sidste uger er hun begyndt maks. at sove 45 minutter ad gangen om dagen, og det er svært at hjælpe hende videre. Nogle gange kan kontaktlure hjælpe hende til at sove længere, men det er ikke en garanti. Samtidig er hun begyndt at blive træt tidligere efter en lur. Tidligere kunne hun være vågen 1,5-2 timer efter en lur, men nu bliver hun træt efter 45 minutter. Det betyder altså, at dagen byder på en masse korte lure og en masse korte vågne perioder. Der er ikke meget rytme, og manglen på lange lure gør nok ikke noget godt for hende.
Hun falder ikke i søvn af sig selv, men skal hjælpes med vuggende/hoppende bevægelser i vores arme. Vores sundhedsplejerske har sagt, at vi skal udfase vug/hop ved at lægge hende i hendes seng, og gerne inden hun bliver træt, så hun kan finde ro og falde i søvn selv. Det sker bare ikke. Vi har prøvet at lægge hende inden, hun bliver træt (det blev vi anbefalet, men det er en udfordring, når hun bliver træt så hurtigt), når hun viser træthedstegn, og når hun er rigtig træt. Enten ligger hun og leger med sine fødder, til hun pludselig er MEGET træt og græder, eller også græder hun, når hun bliver lagt. Vi ender derfor hver gang med vug/hop, hvor intensiteten afhænger af, hvor vågen/grædende eller tæt på at sove hun er. Jeg prøver også at lægge hende, når hun er tæt på at sove, men hver gang kæmper hun sig vågen og græder. Især om aftenen er hun begyndt at blive meget ulykkelig, inden hun falder i søvn for natten.
Om aftenen når hun sover, vågner hun som regel to gange, hver gang efter 45 minutter. Her bliver hun ammet og falder oftest i søvn igen med det samme. Herefter sover hun 2-3 timer ad gangen i løbet af natten, hvor hun enten bliver ammet eller kan nøjes med sin sut for at sove videre, indtil det bliver morgen. Hendes rytme for natten har på den måde været stabil længe.
Det blev en lang besked. Mine spørgsmål går først og fremmest på, om vi kan gøre noget anderledes? Jeg er nervøs for at gøre hende en bjørnetjeneste ved fortsat at hjælpe hende til at finde ro med vug/hop, men jeg vil heller ikke gå med til, at hun ligger og græder, fordi hun ikke kan finde ro. Er det nok, at vi prøver at udfase det ved langsomt at skrue ned for det, mens hun falder til ro?
Og til dagene, skal jeg bare give hende kontaktlure, så hun sover længere, eller gør jeg hende en bjørnetjeneste, hvis jeg ikke lægger hende i seng, så hun dermed vænner sig til at sove på mig? Eller skal jeg strække hendes vågne periode, selvom hun er træt, i håbet om at hun sover mere?
Til sidst ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre om aftenen, for at hun kan forbinde søvn med noget rart i stedet for at græde. Hun har ikke altid grædt meget om aftenen, det er især de sidste to uger, det er startet. Er det en fase, som jeg bare må vente på går over?
Hun har været meget bestemt omkring, hvornår hun ville ammes, så jeg har ikke brugt amning til søvn udover om natten. Hun blev ofte rasende, hvis jeg tilbød brystet, og hun ikke var på vej ud af søvn og/eller ville sove videre. Alternativt kunne jeg hoppe og danse med hende ved brystet med en sut i munden, før hun "overgav sig" og så ellers gladeligt spiste, fordi hun faktisk var sulten. Sådan har det været on/off, siden hun ammestrejkede, da hun var 8 uger. Den sidste uges tid er hun dog blevet meget gladere for amning igen og melder sig ofte, men det fører stadig ikke til søvn.
Hun følger sin vækstkurve.
Det blev en lang omgang. Jeg ser frem til at høre dine tanker, om der er noget, vi skal gøre anderledes, så hun har det bedst muligt!
Kærlig hilsen
E