Svar: Baby 4 måneder

30. oktober 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære S

Tak for dit brev og velkommen til :) Stort tillykke med den lille pige og tak for dine åbne og ærlige tanker. Jeg kan godt fornemme, at du synes, det trækker tænder ud - og det forstår jeg godt, hvis jeres datter har brugt de første måneder med at græde aften efter aften, og I ikke har kunne trøste hende - det lyder super hårdt.

Det er rigtig godt, at I har fået hende tjekket igennem. Jeg går ud fra, at jeres læge har undersøgt hende og måske har sagt, at hun har kolik.. Du fortæller også, at jeres datter er blevet tjekket af osteopat og fysioterapeut og ingen har fundet nogen problemer. Så langt så godt.

Når man har en lille pige, som græder rigtig meget og som har rigtig svært ed at koble fra, finde roen og falde i søvn og også svært ved at blive i søvnen i længere tid, så går det meste af dagen meget hurtigt med at få ro på og få hende til at sove. Og det er også super godt og vigtigt - men - lillepigen er ikke længere et spædbarn og hun er ved at være så gammel nu, at hun har brug for, at I er mere aktive hele dagen igennem. Du skriver, at I har fravalgt mødregruppe, babysvømning, besøg osv. og jeg tænker faktisk, at du måske skal give dig selv tid og mulighed for at lave lidt forskellige ting nu. Også selvom det er svært og kan virke grænseoverskridende at skulle væk hjemmefra, så er det ofte en god idé at komme lidt ud og opleve noget andet - også for dig. Du bliver simpelthen "skør" af at være derhjemme hele dagen, især hvis lillepigen bare er utilfreds, for det giver dig jo netop følelsen af magtesløshed, og du har ingen glæde af at gå rundt og have det sådan!

Det er, som du har læst, at jeg også har anbefalet andre, en god idé at du begynder at se dagen inddelt i vågne, aktive perioder, hvor du hjælper din datter med at bruge sig selv rigtig godt motorisk og mentalt. Og så perioder, hvor hun hjælpes til at koble fra, finde roen og falde i søvn. De fleste børn vil i jeres datters alder trives med at sove 3 lure dagligt og lige nu tænker jeg, at du ikke skal bekymre dig så meget omkring, hvor lange hendes lure er, men mere se på rytmen og netop forsøge at skabe lidt rytme, lidt struktur. Det vil være med til at påvirke din datters indre ur og fornemmelse for, hvornår det er sovetid - og dermed også fornemmelse for, at hun faktisk har brug for en lur, når du putter hende.

I løbet af den næste månedstid eller to skal hun også igang med lidt skemad, og det vil også være med til at skabe rytme og struktur i hverdagen - og stille og roligt vil det være rigtig godt, at du arbejder på en rytme, hvor hun tilbydes lidt skemad, når hun vågner (eller til nogenlunde fast spisetid), sammen med vand af kop. Og så tilbyder hende flasken, før hun skal sove.

Det er rigtig godt, at du give hende flaske, for så ved du præcist, hvor meget hun drikker, og det kan give lidt ro at vide dette. Samtidig har flasken også den fordel, at den kan gives af far, så du kan få hænderne lidt fri en gang imellem, og I på den måde kan hjælpe hinanden. Og så kan flasken også nogle gange med fordel gives f.eks. i barnevognen, så hun får lov til at få sin mælk der - og falde i søvn der. På den måde kan du f.eks. undgå skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove, ...

Annonce

... hvis hun har tendens til at reagere på denne flytning. Du skal blot elevere hendes hovedgærde lidt, når hun får flasken liggende.

Du skriver, at hun ofte ikke er så glad for barnevognen og ofte kun sover 1 time der. Jeg tænker, at den netop vil være god at bruge, så I kommer ud og oplever lidt noget andet. Og så er det faktisk helt okay ,hvis hun "kun" sover 1 time. Det kan faktisk være lang nok tid - det afhænger helt af, hvor lang hendes nattesøvn er og hvor meget hun i øvrigt sover i løbet af dagen.

Du skriver, at hun puttes nogenlunde fint om aftenen og det lyder også som om, at hun faktisk sover okay om natten. Hvor lang en nattesøvn tager hun? Jeg spørger, fordi hvis hun f.eks. sover 12 timer om natten fra kl 20-08, så vil hun ikke kunne sove mere end 3 timer om dagen - og søvnen om dagen skal som sagt fordeles over 3 lure, så det giver ikke plads til mere end 3 x 1 time. Når du skal vurdere, om hun sover tilstrækkeligt længe om dagen er du derfor nødt til at se på hele døgnet og samlet se på, hvor meget hun så sover...

Jeg vil forsøge at sende dig en skitseret plan, som den f.eks. kan se ud nu:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre

Vågner og dagen begynder

I hygger, leger, pludrer, stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: her tilbydes hun på sigt lidt smagsprøver på lidt skemad, når det bliver aktuelt samt vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.

Flaske måske kl ca. 12-12.30 og puttes herefter til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner og I leger, pludrer, tumler, hygger, stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt.

Eftermiddag kl 15.30-16: Flaske

Og puttes til dagens 3. lur

Aften: I hygger, leger, tumler, pludrer, er aktive

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Nat 03: Evt. flaske og sover videre

Som du kan se, så er der i denne dagsplan plads til 3 lure dagligt og flaskerne ligger med 3-4 timers mellemrum hele dagen igennem og indgår naturligt som en fast del af putteritualet. Det bliver lettere i takt med at hun bliver ældre, begynder at få skemad osv. at få skabt denne rytme, men jeg håber, at du kan se idéen :)

Derudover har jeg lagt et bad ind midt på dagen, som er med til at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at hun får en længere, aktiv vågenperiode midt på dagen - som måske kan hjælpe til en lidt længere og bedre middagslur...

Og så er det helt fint, hvis du forsøger at skabe lidt rytme omkring putningerne, så hun puttes på nogenlunde samme måde dag for dag. Du må meget gerne putte hende i barnevogn til en af lurene dagligt, så I får en rytme ind omkring dette, og de øvrige lure kan hun puttes i slyngevugge eller hvad du nu føler fungerer bedst - men som sagt mere og mere ens og på den måde lidt mere struktur. Fordi det naturligt også vil give dig mere overblik og dermed også mere overskud - hvilket jeg godt kan forstå, at du efterspørger efterhånden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen:)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder