Svar: Urolig nattesøvn - 1 mdr.
19. oktober 2021
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig godt at du skriver igen :) Det er også rigtig godt, at I har fået jeres lille dreng kikket igennem, og at han nu behandles for spændinger i nakken, det lyder som noget der skal ordnes :)
Du fortæller, at lillebror ofte sover et langt stræk, først på natten, men når han er blevet ammet, så bliver han meget urolig, øffer, møffer og knirker, og så starter showet...
Jeg vil derfor gennemgå lidt forskellige ting, som du kan overveje i forbindelse med din amning. Og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, kan passe hos jer:)
Du skal være opmærksom på, om din dreng sluger meget luft, når han spiser. Mange spædbørn børn har problemer med luft i maven, og det giver netop den uro, som du beskriver. Det kan skyldes, at hans sutteteknik ikke er optimal, og du skal derfor være opmærksom på, at han bliver lagt rigtigt til brystet, når han dier. Du skal også være opmærksom på at hjælpe ham med at bøvse godt af, når han har spist hos dig. Og hvis han ikke er god til at bøvse, så kommer der måske en bøvs op efter 20-30 minutter. Nogle gange klarer han det selv, andre gange vil du skulle tage ham op, få ham til at bøvse af og så putte ham igen.
Du skal også være opmærksom på dine ammestillinger. Nogle gange kan det hjælpe at lægge ham til i en anden stilling eller at skifte ammestilling undervejs. Nogle mødre har glæde af at amme i det der kaldes laid-back eller tilbagelænet ammestilling, det kan f.eks. være en god idé, hvis du har et hurtigt nedløb. Nogle gange løber mælken så hurtigt, at det står ud i stråler, og det kan være svært for din dreng at følge med, hvorfor han slipper, tager fat, slipper osv. flere gange - og derfor også sluger en del luft.
Derudover har det stor betydning, at han får så meget mælk fra ét bryst af gangen. hvis han f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det rigtig godt, hvis han spiser 20 minutter på et bryst eller 17 minutter på et bryst og 3 minutter på det andet, end at han spiser ½ af hver, altså 10 minutter på hver side. Når han spiser længe fra et bryst af gangen, så sikrer du, at han får den federe mælk med ud, som ligger tungere i maven og som giver ro i maven. Hvis han spiser lidt fra hver side, så får han en del vandholdig mælk, og det giver ekstra uro i maven.
Det smarte ved amning er netop, at mælken består både af vandholdig og mere fedtholdig mælk. Så nogle gange vil han melde sig og die kortvarigt, fordi han er tørstig - og det må han meget gerne. Andre gange vil han spise i længere tid og få et egentligt måltid. Hvis han har spist kortvarigt fra et bryst, er det dog vigtigt, qt du så efterfølgende lægger ham til samme bryst igen, for at han får spist i bund fra netop ét bryst - det vil både gøre, at han vokser godt, men det vil også gøre, at han får mere ro i maven.
Nogle gange kan det også være en god idé, at du f.eks. starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, og når han så slipper og har spist godt, så tager du ham op, hjælper ham med at bøvse af, og derefter lægger du ham så til samme bryst igen men nu i tvillingestillingen. På den måde hjælper du ham med at "tømme" brystet bedre og få den federe mælk med ud. Nogle gange kan det også være en idé at lægge en skiftning ind undervejs.
Når han har fået mælk og spist, hvad han virker til at have behov for, så kan du give ham en sut. Mange børn har glæde af at få en sut efter amningen, fordi det gør dem rolige at sutte og det hjælper også mælk og bøvs igennem systemet. Og det kan være en god idé at introducere en sut for ham nu. Herefter skal han så flyttes fra din favn ned hvor han skal sove. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng, i babynesten, eller hvor du nu putter ham fra dig :)
Du spørger, om det kan være noget du har spist eller drukket - og selvom retningslinjerne er sådan, at du skal spise en helt normal og varieret kost, så er der mødre, som fortæller, at nogle børn reagerer på den mad, som mor indtager. Det er især, hvis du indtager meget store mængder af visse fødevarer, at barnet kan reagere - din dreng kan f.eks. godt få lidt mavekneb, hvis du spiser en hel plade Marabou chokolade eller en hel bakke jordbær - men spiser du kun et par stykker, så går det ofte fint :)
Hvis du mistænker, at noget du har spist eller drukket, kan give ham ekstra uro i maven, så kan du derfor godt prøve at holde pause med dette i en periode og så forsøge igen i det små hen af vejen og se, hvad der så sker.
Nogle forældre oplever også, at deres børn får mavekneb af d-vitamin-dråberne. Der foreligger dog ingen videnskabelige steder, der beviser, at der skulle være en sammenhæng her. Hvis du mistænker, at maveuroen kan hænge sammen med d-dråberne kan du prøve med en ande type. D-dråber kan være opslæmmet i forskellige slags olie, og du kan også købe D-dråber sammen med mælkesyrebakterier.
Med hensyn til søvn, så er det helt naturligt, at han endnu ikke har nogen rytme. De fleste børn begynder først at have en rigtig søvnrytme, når de bliver 3-4 måneder gamle, så lige nu skal han have lov til at sove varieret fra dag til dag. Det er dog en god idé, at I hjælper ham med at kende forskel på dag og nat, så I bruger dagens vågne timer på at pludre, kærtegn, skifte ble, bade, cykle med benene, tumle osv. og hjælper ham med at sove om natten - så her skifter I ble og giver mælk efter behov, men forsøger ikke at pludre for meget og tænder ikke for meget lys :)
Når man kun er 1 måned gammel, så sover man stadig meget, og gennemsnitligt sover børn i denne alder 16-18 timer i døgnet. Det kan derfor være helt naturligt, at jeres dreng ofte "kun" har 6 timers vågenhed, når man ser over 24 timer, og han må gerne have et godt sovehjerte - så længe han ikke virker sløv, apatisk og stadig vågner og melder sig til måltiderne, spiser godt, kikker efter jer, begynder at pludre lidt med jer osv. osv. som tegn på, at han har det godt :) Og nej, I skal ikke vække ham og ikke holde ham vågen mod hans vilje, så I ender med en ulykkelig og overtræt dreng. Men igen - naturligvis forsøge at aktivere ham om dagen og aftenen og ikke om natten, så han hjælpes til en rytme, hvor der er forskel på nat og dag... og hvor han ikke begynder at bytte rundt på de to ting :)
Tiden arbejder dog også for jer, og det vil naturligt ændre sig hen af vejen :)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen .Jeg vil også anbefale jer mine bøger "Helens bog om Amning & Flaske" og "Helens bog om Børn & Søvn", som jeg tænker, kan hjælpe jer lidt videre på vej:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske