Svar: Pludselig vågentid nat / tidlig morgen

18. oktober 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Aya

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Hun brager igennem separationsfasen og vil af den grund sove motorisk uroligt og også have en ekstra stor drømmeaktivitet. Samtidig vil hun ofte have ekstra behov for nærhed, have brug for at mærke jer og se jer, for at kunne finde roen og ikke føle sig forladt. Og det vil alt sammen kunnen være en del af forklaringen på, hvorfor hun pludselig vågner tidlig morgen og har svært ved at komme videre i søvnen, selvom hun tydeligt er træt.

Tandfrembrud, som du selv nævner, kan naturligt også give afbrudt og urolig søvn, men ofte varer det kun et par dage og når tænderne er brudt igennem, så skulle hun gerne sove fint igen...

Jeg tænker derfor, at det lyder lidt som om, at hun har brug for mere mad hele dagen igennem. Du spørger, om I skal give hende en flaske kl 05, og det tænker jeg ikke, at I skal. Hun får allerede 3 flasker, og mere behøver hun ikke. Men det lyder som om, at hun har brug for mere rigtig mad, og dermed mad som mætter hende ekstra.

Du nævner blandt andet, at hun tilbydes flaske før formiddagsluren og jeg vil umiddelbart anbefale, at hun tilbydes mellemmåltid i stedet for på dette tidspunkt og måske skal flasken så i stedet gives til før middagsluren. Det er vigtigt, at hun spiser godt hele dagen igennem og at mælken ikke fjerner pladsen fra den rigtig mad, så morgenmad, mellemmåltid og frokost kan være en god ide og så først derefter en flaske, før hun så puttes.

Derudover vil jeg også anbefale jer, at I tilbyder hende en godnatgrød om aftenen. Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem, som afsluttes godt med god frottering med håndklædet, blive smurt med creme, få lidt babymassage osv. Derefter gives grøden, så flasken og så puttes hun - og så vil det også være rigtig godt med en drømmeflaske som nu sen aften eller først på natten.

Det betyder, at mit forslag til en dagsplan ser således ...

Annonce

... ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af kød-eller fiskedeller osv. Og også meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk. Brug gerne rester fra aftensmaden eller giv en færdigret der passer til baby på 8 måneder. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. får lidt babymassage og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30. Det kan være en grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller MME af kop. Får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca kl 20-20.30 - tidspunktet afhænger af, hvornår hun står op af sin middagslur.

Sen aften eller først på natten 24-01: Drømmeflaske og sover herefter videre til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød.

Hvis I allerede har en dagsplan, som ligner denne, og hvor jeres datter spiser, som jeg har beskrevet, så kan hendes opvågninger også hænge sammen med hele dagens rytme og tidspunkterne for søvn og aktivitet om dagen. Det kan være nødvendigt at ændre på rytmen - men også her håber jeg, at min dagsplan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen bedst muligt. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på dagens forløb, og jeg håber at min dagsplan kan være en rettesnor :) I skal derfor endelig skrive til mig igen, hvis rytmen er meget anderledes end jeg har beskrevet, for så kan det være dette, som vi skal ind og ændre på...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor