Svar: Pludselig vågentid nat / tidlig morgen
18. oktober 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Aya
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Hun brager igennem separationsfasen og vil af den grund sove motorisk uroligt og også have en ekstra stor drømmeaktivitet. Samtidig vil hun ofte have ekstra behov for nærhed, have brug for at mærke jer og se jer, for at kunne finde roen og ikke føle sig forladt. Og det vil alt sammen kunnen være en del af forklaringen på, hvorfor hun pludselig vågner tidlig morgen og har svært ved at komme videre i søvnen, selvom hun tydeligt er træt.
Tandfrembrud, som du selv nævner, kan naturligt også give afbrudt og urolig søvn, men ofte varer det kun et par dage og når tænderne er brudt igennem, så skulle hun gerne sove fint igen...
Jeg tænker derfor, at det lyder lidt som om, at hun har brug for mere mad hele dagen igennem. Du spørger, om I skal give hende en flaske kl 05, og det tænker jeg ikke, at I skal. Hun får allerede 3 flasker, og mere behøver hun ikke. Men det lyder som om, at hun har brug for mere rigtig mad, og dermed mad som mætter hende ekstra.
Du nævner blandt andet, at hun tilbydes flaske før formiddagsluren og jeg vil umiddelbart anbefale, at hun tilbydes mellemmåltid i stedet for på dette tidspunkt og måske skal flasken så i stedet gives til før middagsluren. Det er vigtigt, at hun spiser godt hele dagen igennem og at mælken ikke fjerner pladsen fra den rigtig mad, så morgenmad, mellemmåltid og frokost kan være en god ide og så først derefter en flaske, før hun så puttes.
Derudover vil jeg også anbefale jer, at I tilbyder hende en godnatgrød om aftenen. Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem, som afsluttes godt med god frottering med håndklædet, blive smurt med creme, få lidt babymassage osv. Derefter gives grøden, så flasken og så puttes hun - og så vil det også være rigtig godt med en drømmeflaske som nu sen aften eller først på natten.
Det betyder, at mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af kød-eller fiskedeller osv. Og også meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk. Brug gerne rester fra aftensmaden eller giv en færdigret der passer til baby på 8 måneder. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. får lidt babymassage og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30. Det kan være en grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller MME af kop. Får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca kl 20-20.30 - tidspunktet afhænger af, hvornår hun står op af sin middagslur.
Sen aften eller først på natten 24-01: Drømmeflaske og sover herefter videre til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød.
Hvis I allerede har en dagsplan, som ligner denne, og hvor jeres datter spiser, som jeg har beskrevet, så kan hendes opvågninger også hænge sammen med hele dagens rytme og tidspunkterne for søvn og aktivitet om dagen. Det kan være nødvendigt at ændre på rytmen - men også her håber jeg, at min dagsplan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen bedst muligt. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på dagens forløb, og jeg håber at min dagsplan kan være en rettesnor :) I skal derfor endelig skrive til mig igen, hvis rytmen er meget anderledes end jeg har beskrevet, for så kan det være dette, som vi skal ind og ændre på...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske