Søvnproblemer stadig…

18. oktober 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvnproblemer stadig…

Kære Helen.

Så hører du fra mig igen, da du altid har været en fantastisk hjælp for mig og jeg føler mig tryg ved, at komme med mine udfordringer og bekymringer til dig..
Du ser det altid det fra en anden synsvinkel end min egen SP og familie og venner.
- Og nu har jeg brug for din ekspertise igen.

Vi har simpelthen fået sådan en glad dreng hjemme.. efter 5 mdr er dagene endelig vendt. Jeg er lykkelig! Trods nætterne er værre end nogensinde.

Efter Villum er begyndt at krybe rundt for små 2 måneder siden er hans humør blevet så meget bedre, han er virkelig bare en dreng der vil frem i livet - griner og pjatter og leger alene og kan ligge alene, være på arm og vikle er så småt i brug - og de udfordringer han har haft, som vi stadigvæk ikke helt kender svaret på, har hvertfald hjulpet, efter han er begyndt at kunne krybe/kravle rundt.

Vi har været på OUH, da jeg holdte fast i overfor læge og SP, at jeg mente han havde refluks, som du også har haft nævnt og vi blev henvist til sygehuset.
De kom med den samme konklusion som den jeg selv havde, og det er, at han har nok har silent refleks hvilket gjorde, at han lå konstant og altid i den flitsbue på ryggen. Han havde simpelthen brug for, at strække halsen og komme ud af den situation.

Det har samtidig givet ham bagsidedominans, det vil sige han er for stærk i ryggen nu på grund af de bevægelser.. Så det har skabt en dårlig vane for ham at ligge sådan.. Og det er jo sådan nu, at det har hjulpet efter han er begyndt at krybe kravle i en meget tidlig alder 4½ /5 mdr) fordi han simpelthen er blevet så stærk af, at have lavet den bevægelse.. Vi blev enige om han ikke skulle have medicin fordi det går meget bedre med ham.. håber fast føde hjælper på det.

Det er virkelig sjældent han laver flitsbuen nu, han er stadig ikke glad for at ligge på ryggen - han vender sig med det samme og kryber rundt. Kan dog underholdes rygliggende. Man skal virkelig holde øje med ham da han er over alt - hundekurven. Under sofa. Under spisebordet… og snart tager han sit første kravleskridt kan man se i hans vuggen på alle 4. Det er spændende.

Jeg har kæmpet den sidste måneds tid intenst med barnevognen og sovetid i løbet af dagen og komme væk fra slyngvuggen. - Og kampen har givet pote, så for 14 dage siden fra den ene dag til den anden elsker han at sove i barnevogn. Hvor vi før kunne bruge 30 minutter i konstant bevægelse (også under sovningen) på at få ham til at sove, fordi han ikke havde lyst til at ligge på ryggen, bruger vi nu måske Maks 1 til 10 minutter og så kan ellers bare stå i den stillestående barnevogn i alt fra halvanden time til nogle gange 3 timer. (Med få bevægelser) Det kan man virkelig også mærke på hans humør i løbet af dagen at han får de længere lure, hvor han jo i meget lang tid kun to de helt korte lure på ofte 38 minutter konstant x 5-6 stykker kontra 3 lure.

Vi er jo også startet på grød og mos da han var 5 måneder som du ved, og vi er der nu hvor han får tre gange om dagen. Nogle Måltider vil han intet spise- eller kun 5-10 skeer (oftes) og andre måltider spiser han stort set det hele. (Holder sin kurve perfekt)

Jeg har din bog med mad og har faktisk lavet alle dine opskrifter og frosset ned i nogle små cuubies så han får til morgenmad grød med frugtmos til frokost får han grønsagsmos med kød eller fisk og det samme til aftensmad. Heriblandt får han fx rugbrød stave (spørgsmål. når de er hårde efter opskrift tygger/knækker han stykker af med gummer hvilket ikke går, er den for blød får han gjort den hurtig fugtig og får store stykker af. Har ikke lige knækket koden her) eller frugt / grøntsager han kan holde ved.

Jeg har gjort det du skrev med at sørge for, at han får mad efter han har sovet og er udhvilet og så venter jeg 1 time og ammer ham der, så amningen og mad ikke kom for tæt på hinanden og han kan nå, at få sin amning inden han skal lægges til at sove. Den rytme fungerer perfekt - Og det er jo også tydeligt, eftersom at sovningen om dagen går så meget bedre.

Med hensyn til maddelen presser jeg ikke på når jeg giver ham mad .. han spiser ofte ti til 15 sker (1/3-1/2 dl) her kan det ikke gå stærkt nok, men prøver holde ham lidt rolig- og så lukker han pludselig i og vil intet mere have og her her også drukket cirka et halvt kop vand. Jeg har lidt en fornemmelse af hans refluks godt kan drille når han får drukket vandet og derfor så fylder det for meget når han så skal spise. For det tynde grød han får om morgenen er ingen problem, så det er lige så snart, at der er lidt mere grovhed i som der f.eks. er på mosen + fisken Og kødet. Jeg synes også han gagger meget nemt og jeg synes virkelig det er svært at være i, selvom det er bare most rigtig godt med gaflen.. Men nu tager vi det bare i et helt roligt tempo så både han og jeg kan følge med.. (Og jeg som troede jeg skulle køre BLW) tænker når han spiser lidt mere her, at jeg begynder på 2 x mellemmåltid?

Lige et spørgsmål med hensyn til mad Tilberedning:
Jeg har frosset alt hans mad ned og forberedt det uden MME og smør. (I cubbies)
-Også hans kødboller og kylling og fisk efter dine opskrifter.
Men som jeg læse i din bog skal den tø kød fisk op i køleskabet eller i koldt vand. Må jeg ikke tage hans kød og fisk op i mikrobølger ovnen sammen med hans mos?
Og herefter tilføj min MME og smør?

Og vil du forklare mig hvorfor jeg skal bruge MME i maden, når jeg stadigvæk ammer ham ved siden af maden? Er det udelukkende konsistent eller har det en funktion?

Og er det korrekt jeg ikke må varme hans mad op igen i 30 sek i microbølgeovn. Fx hvis han intet har spist.

Jeg kunne også godt bruge ...

Annonce

... noget hjælp til hvordan jeg smider de tre måltider ind, da hans rytme jo have ændret sig markant de sidste 14 dage fordi han tager de lange lure som jeg stadigvæk ikke er 100 % faste. Sidst fulgte jeg dit forslag med mad som gav pote. - men nu gør det, at jeg synes det er svært, både at føre morgenmad og frokost og nogle gange også aftensmad ind, da det er en bliver meget tidligt eller meget sent.. Og tænker måske dette kan have en lille betydning for natten??? selvom jeg både har prøvet at give maden tidligt og sent og ingen ændring oplevet. Men jeg tænkt meget over at give ham mad når han er udhvilet, men hvis han bliver lagt til sidste lur klokken 17.30 hvor han nogen gange tager 40min og andre gange kan han tage 3 timer, så er det jo alt for sent og giv aftensmad men jeg vil heller ikke give den klokken 17 hvor han er træt og på vej til hans lur? Bare for at give et eksempel. Til slut i Brevet sender jeg hans rytme til dig så du kan se den.

Nå, men nu til det helt store emne: natten.!!!!

Nætterne er noget værre rod og jeg synes virkelig vi har prøvet alt nu..
Jeg er virkelig glad fordi, at dagene fungerer og nætterne har måske ikke fået så meget bekymring fordi, at dagen har været så slem, men nu kan jeg godt mærke, at kroppen begynder at sige fra, og man ikke får så meget søvn, og hvis vi kunne vende den onde cirkel ville det jo være fantastisk.

Men måske jeg bare skal indse, at han er en dreng der ikke sover godt om natten - det er laaaang fase på snart 4 mdr- og vi ikke skal kæmpe så meget mere, men hvis du måske kan se noget, vi kan ændre på for, at den at den bliver bedre ville det jo være dejligt.

Her er vores dagsrytme som stadig kan variere med søvn fra 40/50min til 2:45 min.
Men generelt er han vågen 2/2:30 time og får bryst lige inden putning.

•05:30/05:45 vågner Villum og trods amning. Sang. Nusning. Shyy virker intet og vi må op.
•8:00 amme og sove (morgenmad kl.7 her?)
•10:00 vågner
•10:30 (eller morgenmad eller frokost her?)
•12:00 amme og sove
•14:30 vågner
•15:00 (frokost)
•17:00 amme sove
Nogen gange 45’min lur. Eller 2-3 timer
Så aftensmad kl.18/18:30 eller 20:00
(Vi spiser når han spiser)

Igen oppe 1 1/2-2 timer og sover alt i mellem 19:30 / 21:30

-Ingen forskel på tidlig mad eller sen mad på hans appetit. Lyst til vand/mælk eller soverytme
-Villum nægter flaske. Tygger blot i dem. Vi kan til nød og næppe give Kold (aldrig lun) MME i kop til aftensmad. 20ml/80ml
-Nægter MME inden sovning eller ved hans opvågninger
-Slyngvugge ingen hjælp
-Får væske i løbet af dagen
-Bliver aktiveret i løbet af dagen. Ingen forskel om det har været hjemmedage/besøg eller ude.
-Er ok nem at putte. Dog ikke self. hvis det har været en dag med mange indtryk
-Har prøvet tyngdepose. Blev blot mere urolig.
-Tumle inden putning/ro inden putning
-massere ham altid på særlig ben inden putning. Og laver zoneterapi når han vil ligge stille
-Har fast rutine til putning med hygge i sengen med mor og far. Skifte. Amme. Synge. Nusse. Sove.
-Har prøvet far tager natten. Men henter mig ofte da han kun vil ammes i søvn igen og ikke vil flaske eller Kop med mme eller vand eller sukkervand.
-Tjekket øre 2 gange. Han klør i dem ved træthed men ØNH siger alt er ok.
-Har prøvet lade han sove alene i soveværelse og eget værelse. Ingen ændring.
-Sover i egen bedside. Men har prøvet tæt sovning også
-Hånd på bryst
-Afføring er hver 3. Dag og har ingen effekt om han har haft afføring.
-Vi cykler med ben og bevæger os
-Bøvse efter hver amning. Her bliver han ked og frustreret og ofte vågner op af det da bøvser kan være svære at få frem. Men tror måske nogengange han vågner af en bøvs, for når jeg tager ham op bøvser han men vil ikke sove derefter
-Bøvser jeg ham ikke, vågner han af sine prutter
-Hånd på bryst
-Hejser hovedgærdet uden effekt

Han vågner første gang efter 2 timer med en del uro derimellem.
Herefter er det 45-1:30 min pr opvågning. Intet kan trøste ham. Han er ked (og græder aldrig om dagen). Han har den sidste måned nægtede sut. Han vil ikke trøstes om. Vi prøver sang og sætte musik på.

Han er top urolig og benene bliver banket op i vejret helt lodret og hamret ned. Han vender og drejer og vil helst pp mave og krybe væk. Trækker sig op af sengeranden.
Jeg ved godt grundet hans motorik som er i top gang hele dagen, det har noget at sige. Men har bare stået på længe nu..

Hvis jeg holder på hans ben let, bliver han ked. Han kan ligge på siden men her vågner han også op fordi han drejer sig rundt. Har prøvet ligge ham lidt i klemme med ammepude eller lign men han skubber væk. Han vågner hvis han prøver ligge på maven. Jeg vågner altid ved han ligger på maven og er ved at kravle over mod mig i gråd.

I barnevognen har jeg en teori om han sover godt fordi overdelen på barnevognen man lyner på kan holde benene let nede og han ikke kan vende rundt. Men det er jo også en del af udvikling af kunne vende i søvne så har ikke lyst til sele eller lign om natten som folk anbefaler.

Købte med vilje ikke en tyngde DYNE (men pose i stedet for) fordi han sparker dynen af og har købt mig fattig snart. Har som sagt prøvet med hænder og en pude men han bliver bare sur. Og vågner mere af det…

Det eneste jeg kan få ham ned med, er amning. Jeg har virkelig prøvet at sige hver 3. Time til den amning men når han så vågner efter 1:45 og vi har været oppe 1 time med gråd og jeg ammer og han sover og der ingen forbedring er, så er det bare rarere for både ham og jeg at hvis de første par ting ikke giver ro, at amme.

Åh jeg håber du kan trylle lidt.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder