Brev:
Pludselig vågentid nat / tidlig morgen
18. oktober 2021
Alder:
8 mdr.
Pludselig vågentid nat / tidlig morgen
Kære Helen
Vores datter på snart 9 måneder er begyndt konsekvent at vågne lidt før 5 hver dag. Det er super hårdt for alle. Hun sover klokken 20.30 i egen seng, som hun altid gør til natten. Hun bliver puttet uden de store udfordringer og det fungerer fint.
Men her på det sidste vågner hun hver dag lidt i 5 om morgenen, og vi bruger over en time på at få hende til at sove igen.
I løbet af dagen spiser hun fint. Hun får sine måltider og en enkel flaske før formiddagsluren.
I vågnetimer (udover at spise) leger vi, hygger, aktiverer hende, laver motorisk træning, slapper af osv.
Hun er rigtig fin motorisk. Triller, kravler, rejser sig op, går langs møbler, sidder stabilt m.m.
Hun er glad og trives rigtig fint.
Når hun bliver puttet så får hun en godnatflaske på 150 ml, som hun næsten tømmer. Vi er nu begyndt på kun at give én flaske i løbet af natten, idet hun ellers ikke spiser særlig godt i løbet af dagen, hvis hun vel og mærke får en masse mælk om natten.
Omkring klokken 1 får hun en flaske mere og sover lige efter.
Men alligevel vågner hun klokken lidt i 5 - helt frisk - og vil simpelthen ikke sove, før der er gået en time.
Når hun vågner lidt i 5 har vi en “plan”, hvor vi prøver at trøste og give vand, mens hun ligger i sin seng. Vi prøver at få hende til at overgive sig og sove videre i sengen. Lyset er stadig dæmpet og vi snakker ikke rigtigt. Vi viser hende vi er der, men vi vil helst ikke tage hende op.
Vi er dog i tvivl om, hvorfor hun lige pludselig vågner klokken 5, når hun reelt kun har sovet i 8-9 timer - fra cirka 20.30 til eksempelvis 4.40 (hun er træt).
Hun er i gang med at få en tand i overmunden. Den er dog næsten helt ude. Kan det være en grund?
Vi er også i tvivl om, hvad vi konkret skal gøre? Eller om det vi gør, er helt forkert?
Bør vi give hende en flaske klokken 5 for at få hende til at sove videre? Hun mangler tydeligvis en masse søvn.. men i så fald ender vi med at give 4 flasker i løbet af et døgn.
Vi ser frem til dine tanker til ovenstående.
Med venlig hilsen
Aya