Svar: Baby 8 mdr - ammes hele natten, part 3
6. oktober 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Sofia
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Først - hvis din datter lige nu er så brystfikseret, at du på ingen måde kan skrue amningerne ned, og du fornemmer, at hun blot søger brystet mere og mere hyppigt, hvis du forsøger - så kan det godt være, at du skal bruge de næste dage og nætter på at lade hende blive ammet rigtig godt. Simpelthen anerkende, at hun lige nu er i separationsfasen og har rigtig meget brug for sin mor - og derfor søger brystet rigtig meget. Det er i givet fald bedre, at du lader hende die godt og længe, og så ammer hende færre gange i døgnet, end at hun dier kortvarigt og ammer igen og igen og igen. Du kan sige til dig selv, at du lige nu skal tanke hendes mor-depot op, så hun efterfølgende har noget at tære af...:)
Du spurgte oprindeligt til, om I skulle tage en "kold tyrker", og det er jeg ikke stor fortaler for. Både fordi din krop skal kunne følge med, men også fordi jeg synes, det vil være synd og meget hårdt for jeres datter pludselig at skulle undvære amningen helt. Jeg synes, det er bedre for både dig og hende, hvis det kan lade sig gøre at trappe gradvist ned. MEN - når det er sagt - hvis det for jeres familie vil fungere bedre, at far tager over om natten, og du stopper helt med at amme her, så kan I naturligvis også vælge dette. Som situationen er hos jer lige nu, så er det jo ikke lykkes for dig at trappe ned i antallet af amninger, tværtimod. Og I skal naturligvis gøre det, som du tænker vil fungere bedst for jer :)
Og så til dine spørgsmål:
Ad 1. Når jeg anbefale, at du stopper med at amme jeres datter før formiddagsluren, så er det for at lære hende at sove uden at behøve brystet. Lige nu ammes hun før hver lur, og hun ligger med brystet i munden mere eller mindre hele natten. Hun forbinder altså brystet med søvn - og det er uhensigtsmæssigt for jer begge på sigt. Derfor skal bryst og søvn adskilles, og det er lettere at lære hende det om dagen - før formiddagsluren. Her kan hun i stedet blive tilbudt et mellemmåltid. Når hun kan falde i søvn uden brystet og uden at være i din favn, men blot kan puttes til sin lur med en putteklud, sut og kærtegn, så vil det være lettere at overføre dette til middagslur og aften. Hun skal stadig ammes, før hun puttes til sin middagslur og før hun puttes til natten, men hun skal ikke falde i søvn i din favn og skal ikke falde i søvn med brystet i munden - hun skal puttes fra dig og ned hvor hun skal sove med putteklud, sut, kærtegn osv. Alt det du har øvet og indført før formiddagsluren.
Når jeg anbefaler, at du ikke længere ammer hende om eftermiddagen, men i stedet tilbyder hende et mellemmåltid her, så er det fordi mælken fylder en del i hendes mave, og med den alder hun har, så skal mælkeindtaget skrues ned - og den rigtige mad fylde mere og mere. Eftermiddagsamningen bør derfor erstattes af rigtig mad, og det gælder både et mellemmåltid om eftermiddagen, samt den efterfølgende aftensmad.
Normalt vil det øge hendes appetit, at indtaget af mælk sættes ned. Jo hyppigere hun dier hos dig, jo mere mælk hun får fra dig, jo mindre plads til rigtig mad vil der være i maven. Derfor er det vigtigt, at du holder igen med mælken for at give plads til den rigtige og mere mættende mad. Hvis du ammer hende hele natten eller ammer hende mange gange hver dag, så vil der ikke være plads til anden mad i maven, og hun vil heller ikke have lyst til at spise fastere føde. Derfor er det vigtigt, at du generelt forsøger at holde igen med antallet af amninger, netop for at hun begynder at spise mere rigtig mad:)
Ad 2) Jeg synes ikke, du skal indføre flere måltider, end jeg har skitseret:
Morgen: Grød, vand af kop.
Formiddag: Frugtmos og frisk blød frugt og små bidder af en bolle med smør, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleret med hapsere med smørbart pålæg og mad i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Frugtmos, frisk blød frugt og små bidder af en bolle med smør, vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunket mere og mere familiemaden. Suppleres også her med mad i hånden. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme.
Godnatgrød og vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover herefter uden mælk resten af natten.
Det er vigtigt, at din datter også har lidt pause mellem sine måltider. Hvis du begynder at give hende mad hver halve til hele time, så risikerer du, at hun lukker munden fuldstændig for skeen, fordi hun føler sig for presset. Jeg har skåret lidt ned for "mad i stykker" og forskellige hapsere, da det lige nu er vigtigst, at hun spiser - også selvom det er færdig grød og mos du giver hende. Prøv at købe færdiglavede middagsretter som indeholder kød, fisk og som er til børn fra 8 måneder. Så hun får lidt mere variation og bid, selvom det er færdiglavet babymad, som lige nu foretrækkes.
Jeg synes ikke, du skal "tilbyde hende brystet som top-up" flere gange dagligt. Det er ikke meningen, at hun skal ammes ekstra - hun bliver allerede ammet langt mere end hendes egentlige behov er, og mælkebehovet skal ikke sættes op :) Det er meningen, at du skal forsøge at skære ned i antallet af amninger, så der bliver plads til mere rigtig mad i maven, så hun får lyst til og behov for at spise mere rigtig mad og derfor af sig selv naturligt også begynder at vise mindre behov for brystet.
Ad 3) Umiddelbart er der ikke grund til at give din datter modermælkserstatning, hverken på kop eller flaske. Hun får masser af mælk hos dig, og det er som sagt ikke ekstra mælk, hun har behov for. Hvis du vil give hende modermælkserstatning, så skal det være i stedet for brystet, og far kan f.eks. godt give hende en flaske kl 23 og derefter så tage over, og du kan sovet et andet sted, men hun skal ikke både ammes og have flaske eller mme af kop.
Du skal være opmærksom på, at hendes behov for brystet ikke handler om behov for mælk, men faktisk handler lige så meget om, at hun har lært at bryst og søvn hænger sammen. Derfor skal du adskille bryst og søvn - og som sagt stoppe med at amme hende før formiddagsluren og også putte hende fra din favn, før hun sover - når du ammer hende til middagslure og om aftenen...
Jeg håber, at jeg har forklaret mig mere tydeligt nu, og at du hermed er hjulpet videre:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske