Svar: Hjælp til søvn - 4.5 mdr. dreng
2. oktober 2021
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror - beklager den lidt lange svartid:)
Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer og noget af det, er du allerede opmærksom på og igang med at ændre.. men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så har du naturligvis ret i, at når lillebror altid er faldet i søvn i din favn og med dit bryst i munden, så er det naturligvis svært for ham pludselig at skulle undvære dette. Det samme gælder, hvis han altid er blevet puttet i barnevognen, og du har trillet lange ture med ham - det tager også tid at ændre. Og derfor er det rigtig fint, at du nu f.eks. forsøger at amme ham og putte ham fra din favn og over i seng eller barnevogn, før han sover helt, så han når at registrere, hvor han ligger og ikke længere forbinder din favn med stedet han skal sove. Det er dog ikke forkert, det du har gjort. Det er blot fordi han er ældre nu og naturligt derfor skal lære nye ting :)
Det samme gælder også turene i barnevognen - det er rigtig godt, at du nogle gange prioritere at trille ham igen, når han efter ca 40 minutter viser tegn på at ville vågne, fordi du på den måde forlænger hans søvn, så han faktisk kan sove det dobbelte. Det er en god prioritering! Men når det er sagt, så er det dog også rigtig godt, hvis du gradvist kan øve at komme væk fra bevægelse for at kunne sove. Det betyder, at du skal prøve ikke at holde barnevognen kørende så længe, men i stedet blot trille ham lidt til han sover og så lade barnevognen stå stille. Når han så vågner og har brug for lidt bevægelse igen, så triller du ham igen, men prøver så herefter igen at holde ham stille, så han på den måde lærer, at han faktisk godt kan sove et lidt længere søvnstræk uden at skulle være i bevægelse hele tiden.
Derudover skal du være opmærksom på, at hans søvn ændrer sig i denne alder. Netop i 4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om den søvn, som vi voksne og større børn sover. Og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vil derfor vågne op. Disse opvågninger kommer ofte mellem 20-40 minutter efter, at barnet er faldet i søvn, og her kan det være en god idé, at du står i nærheden, og med det samme forsøger at berolige med en hånd, lidt kærtegn eller lignende, så lillebror lige kan mærke, at du er der, og du med dine hænder luller ham videre ind i søvnen - men hvor han stadig ligger der, hvor du har puttet ham, altså enten i barnevogn eller i seng.
Nogle gange kan det også være en god idé, at du vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende der. Det lærer ham for det første at falde i søvn liggende stille - uden at være i barnevogn eller være i dine arme - han ligger og falder i søvn ved siden af dig. Og du kan blive hos ham, selv få lidt ekstra hvile midt på dagen og så tilbyde ham brystet en ekstra gang, hvis han efter 20-40 minutter viser tegn på at ville vågne op. Det er helt okay at bruge brystet en ekstra gang på denne måde midt på dagen, hvis det giver en længere middagslur og hvile til jer begge :)
Samtidig er det vigtigt at sikre ham ekstra mælk hele dagen igennem. Det er sådan, at børn i 4 måneders alderen ofte lader sig forstyrre, når de dier ved brystet i dagtimerne - han dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter for at pludre med dig, dier lidt igen, og slipper så atter, fordi far eller storebror kommer ind i stuen, og det er langt sjovere at kikke efter dem, end det er at spise. Det betyder, at lillebror godt kan komme ind i en vane, hvor han begynder at "slatspise" lidt hele dagen og derfor ikke helt får tilstrækkeligt med mælk, - og derfor er nødt til at søge mælken ekstra om natten.
Han er også fysisk større nu, og det betyder, at hans behov for mælk er større end tidligere. Ved at søge brystet hyppigere, så sættes din mælkeproduktion op, og om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon. At han pludselig gerne vil die en gang i timen om natten kan derfor både være tegn på, at han slatspiser lidt for meget om dagen, men kan også være tegn på, at han har behov for mere mælk, at din mælkeproduktion skal øges lidt. Og i første omgang er det netop vigtigt, at du sørger for at han spiser effektivt ved brystet om dagen, så han fyldes godt op der, og hvis det ikke er tilstrækkeligt, så kan det være tid til at begynde med lidt skemad.
Du skriver, at I for et par dage siden netop er begyndt med lidt grød eller mos, og det er rigtig fint. Du skal dog være opmærksom på, at det stadig er små mængder, og det skal komme ud over hans indtag af mælk. Så han skal i princippet have lige så meget mælk, som han plejer at få, og så kommer skemaden ud over det :)
Derudover kan det være en god idé, at du i en periode lægger et bad ind midt på dagen. Det kan være med til at forlænge tiden mellem formiddagslur og middagslur lidt, og så er det med til at aktivere jeres dreng rigtig godt - og derefter kan han så blive ammet og puttet til sin middagslur. Hvis middagsluren ligger lidt senere, vil det naturligt også rykke på tidspunktet for dagens 3. lur - og det vil igen spille ind på puttetidspunktet om aftenen. Mange børn sover i 4 måneders alderen først sent. Det lyder helt naturligt, hvis han ofte ikke går til ro for natten før klokken er 21 eller senere :)
Det kan godt være, at han lige nu trives bedst, som rytmen er, og det er helt okay, at han tager en lille 4. lur om aftenen omkring kl 19. Det må han gerne. Men det kan også være at du, ved at rykke lidt på lurene og lægge et bad ind midt på dagen, kan undgå dagens 4 lur - det må tiden vise. Det er her naturligvis vigtigt at sige, at du ikke skal ændre på noget, som fungerer og som mere eller mindre hører alderen til og umiddelbart lyder det som om, at han har brug for den 4. lur lige nu :)
Samlet set, har han brug for ca 15 timers søvn i døgnet, og det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis han sover ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen fordelt på ca. 3 dagslure. Du fortæller, at han ofte vækkes om morgenen kl 7.30 og det betyder, at hans puttetidspunkt om aftenen vil være ca. 21.30. Sover han længere nattesøvn vil hans dagssøvn naturligt være kortere, og det er også okay. Det er blot for at give dig lidt idé om, hvad du kan forvente lige nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06/07: Ammes og sover videre, indtil ca. 7.30, hvor I starter dagen.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske ca 45-90 minutter, du må gerne trille ham undervejs, for at holde ham sovende til en længere lur.
Frokost 11: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 12.30.. du kan her lægge dig med ham, amme ham liggende i din seng, eller du kan også her vælge at putte ham i barnevognen og trille ham en tur.
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kortere lur...
Aften 18: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og sover en powernap i jeres arme...
Ammes rigtig godt, gerne fra begge brystet, så han fyldes godt op til natten, og puttes herefter måske ca. 21.30...
Først på natten 00.30: Ammes og sover videre
Nat: 03/04: Ammes og sover videre
Jeg tænker umiddelbart, at det du beskriver lyder meget alderssvarende, og det lyder også som om, at du gør de helt rigtige ting. Det tager blot tid at skabe nye vaner og rutiner, og det er du naturligvis nødt til at give ham. Jeg tænker også, at det lyder som om, at lillebror godt kan sove, hvis han får masser af nærhed og tæt kontakt - han sover ofte længere søvnstræk, hvis du holder ham tæt, og det skal du naturligvis også prioritere, og så er det fint samtidig at øve netop at adskille bryst, favn og søvn lidt. Så prøv om du kan veksle lidt mellem at give ham den nærhed, som han tydeligt søger, men også forsøge at være der lidt på afstand, så I langsomt øver dette, og det bliver lige så trygt for ham.
Og ja, han kan godt være sulten - både fordi han er større nu, men også fordi han måske lader sig forstyrre, når han spiser. Så prøv at holde fokus på hans indtag om dagen og hvor effektivt han dier ved brystet, når du lægger ham til. Giv ham evt. fra begge bryster en gang imellem, evt. med en skiftning undervejs eller lignende - eller am ham f.eks. før badet og igen efter badet, så han på den måde fyldes ekstra op i dagtimerne :)
Og så prøv at undgå din bekymring over, at han skal lære at sove selv på et tidspunkt. Du skriver "han napper også uden problemer 3-4 timers søvn i bæreselen hvis han får lov, men det holder jo ikke i længden" - og det er okay. Det er helt okay, at han har behov for den ekstra nærhed og tætte kontakt, og I er jo gradvist igang med at øve nye rutiner, så ro på her :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer igen, nu hvor I er blevet en familie på 4 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske