Brev:
2,8 år og fuld af modstridende følelser
2. oktober 2021
Alder:
2 år, 8 mdr.
2,8 år og fuld af modstridende følelser
Hej Helen,
Så er jeg her igen 😅
Vores søn William er efterhånden ved at været rutineret i selvstændighedsalderen og ligesom jeg synes, vi har fundet melodien, så går det galt igen, med en ny og endnu hårdere "underfase". Og nu ved vi snart ikke, hvad vi skal gøre.
Ligenu har vi en hverdag, der føles som 80% konflikter. Og det er de samme typer konflikter hver dag. Uanset hvad han skal, må, får tilbudt eller lignende, vælger han noget, vælger så om, for så at vælge tilbage igen. Og uanset hvilket resultat vi ender på, har vi en storgrædende dreng.
Eksempel: William bliver puttet i sin egen seng 19.30. Han får sunget en sang eller læst en bog, han vælger selv (noget, der altid har fungeret) og så får han en bog med i seng, som han kigger i til han falder i søvn. Vi er selv meget glade for den løsning og den har fungeret i et godt stykke tid. Men nu tangerer det til "Godnat, Alfons Åberg" herhjemme. "William vil have en tår vand", jeg henter vand, "Nej! William vil ikke have vand!" Jeg stiller vandet væk "William vil gerne have vand". Og sådan bliver det ved. Med alle aspekter. "Mor skal gå!" Jeg går "mor skal komme ind!!" Jeg kommer ind. "Mor skal ikke komme ind. Mor skal gå!".
Og det hele foregår ledsaget af dyb hulken og masser af tårer. Så jeg har ikke helt modet til bare at sige "men det bliver sådan". For hvad nu, hvis han pludselig virkelig er rigtigt ked af det?
Han er generelt meget optaget af at sige imod. "Var det hyggeligt at besøge mormor og morfar?" "Nej, det var kedeligt!" "Var det kedeligt?" "Nej, det var hyggeligt." Osv...jeg tror du ser mønstret. 😅
Til gengæld meddeler både dagplejer og alle bedsteforældre, at det er ALDRIG sådan, når han er hos dem. Der er han så sød, hjælpsom, høflig, kaster aldrig med noget (han kaster med ALT herhjemme) og skriger ikke (han skriger højt, hvis han ikke synes det vi siger er det rigtige). Og jeg tænker jo, at det er positivt at det kun er hjemme han slår sig løs på den måde. At det egentlig viser en stort social intelligen hos ham, at han kan skelne mellem hvornår de store følelser og den "dårlige opførsel" kan komme til og hvornår man skal prøve at sameksistere så alle kan være med.
Men har du nogle fif til lidt færre konflikter? Bare lidt, for jeg synes snart ikke vi har anden kommunikation end konflikt.
Hilsen
Pernille