2,8 år og fuld af modstridende følelser

2. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

2,8 år og fuld af modstridende følelser

Hej Helen,

Så er jeg her igen 😅

Vores søn William er efterhånden ved at været rutineret i selvstændighedsalderen og ligesom jeg synes, vi har fundet melodien, så går det galt igen, med en ny og endnu hårdere "underfase". Og nu ved vi snart ikke, hvad vi skal gøre.

Ligenu har vi en hverdag, der føles som 80% konflikter. Og det er de samme typer konflikter hver dag. Uanset hvad han skal, må, får tilbudt eller lignende, vælger han noget, vælger så om, for så at vælge tilbage igen. Og uanset hvilket resultat vi ender på, har vi en storgrædende dreng.

Eksempel: William bliver puttet i sin egen seng 19.30. Han får sunget en sang eller læst en bog, han vælger selv (noget, der altid har fungeret) og så får han en bog med i seng, som han kigger i til han falder i søvn. Vi er selv meget glade for den løsning og den har fungeret i et godt stykke tid. Men nu tangerer det til "Godnat, Alfons Åberg" herhjemme. "William vil have en tår vand", jeg henter vand, "Nej! William vil ikke have vand!" Jeg stiller vandet væk "William vil gerne have vand". Og sådan bliver det ved. Med alle aspekter. "Mor skal gå!" Jeg går "mor skal komme ind!!" Jeg kommer ind. ...

Annonce

... "Mor skal ikke komme ind. Mor skal gå!".

Og det hele foregår ledsaget af dyb hulken og masser af tårer. Så jeg har ikke helt modet til bare at sige "men det bliver sådan". For hvad nu, hvis han pludselig virkelig er rigtigt ked af det?

Han er generelt meget optaget af at sige imod. "Var det hyggeligt at besøge mormor og morfar?" "Nej, det var kedeligt!" "Var det kedeligt?" "Nej, det var hyggeligt." Osv...jeg tror du ser mønstret. 😅

Til gengæld meddeler både dagplejer og alle bedsteforældre, at det er ALDRIG sådan, når han er hos dem. Der er han så sød, hjælpsom, høflig, kaster aldrig med noget (han kaster med ALT herhjemme) og skriger ikke (han skriger højt, hvis han ikke synes det vi siger er det rigtige). Og jeg tænker jo, at det er positivt at det kun er hjemme han slår sig løs på den måde. At det egentlig viser en stort social intelligen hos ham, at han kan skelne mellem hvornår de store følelser og den "dårlige opførsel" kan komme til og hvornår man skal prøve at sameksistere så alle kan være med.

Men har du nogle fif til lidt færre konflikter? Bare lidt, for jeg synes snart ikke vi har anden kommunikation end konflikt.

Hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder