Hjælp til søvn - 4.5 mdr. dreng

2. oktober 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjælp til søvn - 4.5 mdr. dreng

Kære Helen.

Du har tidligere hjulpet med vores første dreng og nu har vi fået dreng nr 2 som bliver 5 mdr om 10 dage.

Han er egentlig ret nem, men ikke særlig god til at sove og nu er mor ved at være træt!
Om dagen sover han 3 faste lure, kl 9 kl 11/12 og kl 14/15 afhængig af længden på lurene. Og de er ofte kun 40-45 minutter. Han plejer at sove ved at jeg går med ham i barnevogn og han falder i søvn der. Når han vågner efter 40 minutter kan jeg ofte tage en runde mere og så tager han måske 30-40 minutter mere, men ville ønske han bare sov igennem fra start.

Det store problem er dog natten. Især de sidste 2 uger har været slemme. Han falder i søvn ved 19 tiden hvor jeg ammer og så tager han måske 30 minutter hvor han får lov at sove i mine arme mens vi putter i sengen med storebror. Han bliver puttet rigtigt til natten ved 21 tiden og så sover han gerne 3-4 timer. Og herfra vågner han så hver time resten af natten indtil han får lov at komme op og sove på min mave ved 6 tiden og indtil vi skal op omkring 7-7.30 hvor han så bliver vækket.

Jeg har indtil for en uge siden ammet i søvn, men da det nok er en del af problemet er den nye puttemetode at amme til han er døsig og så ...

Annonce

... vugge næsten i søvn i mine arme og lægge ham i hans seng når han sovet/tæt på sover. Det har jeg gjort i 3-4 dage, men det har dog ikke hjulpet. Når han vågner om natten hjælper det ikke med hånd på maven og tysselyde. Han spræller og brokker sig hvis ikke jeg tager ham op. Jeg prøver at skære ned på amningerne så han får kun hver anden gang han vågner, så ca hver anden time. Men ofte rumler hans mave og så får han mælk. Jeg er i tvivl om han er sulten? Om min mælk ikke er nok? Han er trods alt kun knap 5 mdr, men vi er begyndt at give grød 2 gange om dagen de sidste par dage.

Han ligger i en bedside crib ved min side, så ofte om natten er vi begge faldet i søvn og så vågner jeg efter en time siddende med ham i armene mens han sover på min mave. Jeg prøvet nu virkelig at gøre en indsats for ikke at falde i søvn så han ikke vænner sig til at sove på min mave. For hvis han får lov til at sove på mig/i mine arme kan han snildt sove 3 timer. Og han napper også uden problemer 3-4 timers søvn i bæreselen hvis han får lov, men det holder jo ikke i længden.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få ham til at sove igennem om natten. Har brug for lidt hjælp her

Med venlig hilsen
den trætte mor:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi