Svar: Night Terror? - 7 år, 3 mdr.
25. september 2021
Alder:
7 år, 3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder voldsomt, og jeg kan godt forstå, at du efterhånden synes, det er hårdt. Jeg vil også meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er rigtig godt, at I har drøftet situationen med en børnelæge, og at konklusionen har været night-terror. Det lyder faktisk også som om, at det er tilfældet, også selvom din dreng begynder at kunne huske noget af det dagen efter, og selvom du oplever, at du nogle aftener kan kommunikere med ham undervejs, i det anfald han har. Han befinder sig i en gråzone mellem at være vågen og være sovende...
Jeg synes, det er en rigtig god idé at blive henvist til en søvnspecialist. Det er vigtigt at få stillet den korrekte diagnose og finde ud af, om der kan være nogle underliggende årsager til, at jeres dreng får de anfald af night-terrors, som han får.
Underliggende årsager kan f.eks. være søvnapnø. Altså at han har problemer med sin vejrtrækning og holder pauser i vejrtrækningen under søvn. Snorker han? Har han problem med ørerne eller har han haft det? Søvnapnø kan f.eks. skyldes forstørrede mandler eller polypper (det der kaldes børnepolypper). Dette kan en øre-næse-halslæge se, så det kan du også bestille tid til, det kræver ikke henvisning.
Anden underliggende årsag kan f.eks. være stress eller angst. Måske trives han ikke i hverdagen, oplever drilleri, har svært ved at leve op til de krav, der stilles til ham eller lignende...
Det vil også være rigtig godt, at I overvejer, om I selv har haft lignende søvnproblemer, da I var børn. Night-terror kan være arveligt, og derfor vil en søvnspecialist ofte også se på søvnmønstre i familien - og hos jer forældre, da I var børn, fordi der kan være en sammenhæng (eller forklaring) her.
En søvnspecialist vil også kunne lave en undersøgelse af jeres drengs søvn. Han kan få sensorer sat på, som vil måle hans hjernebølger, hans niveau af ilt i blodet, hvordan hans hjerte slår, hvordan hans øjne bevæger sig, hvordan benene bevæger sig osv. når han sover. Nogle gange videofilmer man på søvnklinikken en overnatning for på den måde at få et billede af søvnen, og hvad der egentlig sker. Det kan igen give et større viden om, hvad der præcist sker for jeres dreng under hans søvn - og dermed også hjælpe til at finde ud af, hvad der vil kunne hjælpe ham.
Det er meget sjældent, at man giver medicin til børn med night-terror, men man kan godt vælge at gøre det i sjældne tilfælde. I givet fald skal dette ordineres af lægerne på søvnklinikken, når man netop ved præcist, hvad hans søvnproblmer skyldes.
Det I kan gøre, er det man kalder for planlagt opvågning. Det kan faktisk være et forsøg værd. Det går ud på, at I hver aften, går ind og vækker jeres dreng før anfaldet opstår. Det vil sige, at når klokken bliver omkring 21.30, så skal du gå ind til ham, få han til at sætte sig op, give ham lidt vand at drikke, snakke lidt med ham og så kan han derefter lægge sig ned og sove videre. Ved at vække ham på denne måde, så får du trukket ham ud af søvnen og ud af det dybe søvnstadie, hvor anfaldet opstår. Derefter er der stor sandsynlighed for, at han ikke sover så dybt og at I derfor kommer videre resten af natten uden anfald. I kan på den måde altså forebygge at anfaldet sker.
Med den alder han har, så kan du godt tale med ham om, at du lige kommer ind og vækker ham og hvorfor du gør det. I kan også vælge at aftale, at du kommer ind ca. 21.30 og følger ham på toilettet og når han så har tisset så går han tilbage i seng, hvorefter han så sover videre. Når han har det så voldsomt som han har det og det kommer så hyppigt, som det kommer, så vil han sandsynligvis ikke have noget imod at blive vækket på denne måde, tværtimod.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre og at I få jeres dreng undersøgt og hjulpet :) Det lyder helt utrolig hårdt for jer alle sammen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske