Night Terror? - 7 år, 3 mdr.

25. september 2021

Kategori:
Alder:
7 år, 3 mdr.

Night Terror? - 7 år, 3 mdr.

Kære Helen.

Albert er snart 7 år, og har siden han var 2 haft night terror. Vi har i flere år måttet døje med, at Albert vågnede hver aften efter 1½-2 timer efter han var faldet i søvn. Han sveder som en vanvittig, kan råbe og skrige som en besat, og virkelig være bange.
Vi har været på sygehuset med ham i foråret 2021, og fik en snak med en børnelæge. Lægen sagde at det var night terror, og at han ville vokse fra det med årene.
Grunden til at jeg har sat spørgsmålstegn i overskriften er fordi jeg efterhånden ikke tror på, at det er night terror.

Albert er begyndt at kunne forklare hvad der sker om aftenen. Han fortæller at han vågner, og så er det som om at alle tingene i rummet er meget små. Tingene kan også være store og tykke.

Jeg kan snakke til ham mens han skriger som en sindssyg, og han kan svare mig, når jeg siger hans navn. Han kan sige "Mor, mit hovede er ikke klar endnu". For så pludselig at skrige videre. Han sveder, græder, spjætter med arme og ben, og at virkelig angst.
Han skriger så højt, vi ofte må lukke døre og vinduer, sådan at folk der evt. skulle gå forbi ude på stien ikke tror, at vi er ved at tage livet af ham.

Det at han kan fortælle os hvad han fornemmer og oplever, samt at han kan fortælle det dagen efter gør, at jeg IKKE tror det er night terror. Jeg tænker at det er hallucinationer af en art.

Han ved godt at han skriger som en gal, og jeg har prøvet at ...

Annonce

... spørge ham om, hvorfor han skriger. Han siger, at det er bare noget hans hjerne gør.

Jeg er faktisk begyndt at være ret bekymret og en smule bange. Albert er til daglig en glad, livlig og fræk dreng. Han er god til at gå i skole, og han er vellidt. Han følger div. kurver fint i forhold til højde og drøjde.

Vi er startet til kranio sakral terapi med ham, og har oplevet at det har reduceret hans anfald. Nu er det (heldigvis) ikke hver aften at han vågner og skriger. Han kan godt vågne, sidde op i sengen og snakke sort snak, for så at putte sig pænt ned igen.

Jeg tænker meget på hans fremtid. Når han skal med skolen på tur med overnatning. Til overnatning hos venner, og bedsteforældre.

Hvad vil du anbefale os at gøre?
Snakke med lægen igen, og evt. blive henvist til en søvnspecialist?

Jeg vil bare så gerne have at de voldsomme anfald forsvinder helt. Så fred være med at han kan sidde og snakke lidt sludder, for så at putte sig igen. Jeg er selv meget psykisk påvirket af det. Jeg er bange og nervøs hver aften, fordi jeg ikke aner om det er i aften at han går amok. Jo længere at klokken går over 21:30-22:00 jo mere rolig bliver jeg, for så ved jeg at der ikke kommer noget.

Jeg er anspændt, og kan ikke sidde og slappe af med min mand til en film fordi jeg skal være klar til at løbe ind og støtte, og evt. lukke vinduer.

Jeg kan ikke blive ved med at holde det ud.

Hilsen
en bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!