Svar: Pludselig bøvlede putnlnger

20. september 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter- og dejligt at høre fra dig igen:)

Det lyder for mig som om, at jeres datter lige nu brager igennem det store udviklingsspring, som man ofte ser i 13-15 måneders alderen. Man kan kalde dette for en separation-gentilnærmelses-fase, som hænger sammen med, at hun nu motorisk er begyndt at bevæge sig mere omkring. Du fortæller, at hun nu er begyndt at kravle og rejse sig op - og det, at hun nu kommer mere omkring, betyder, at hun oplever verden større og får langt flere stimuli, samtidig med at hun naturligt også har en stor motorisk uro.

I den her fase vil hun derfor naturligt klynge sig lidt ekstra til jer. Hun vil have behov for at være lidt mere i jeres favn, have behov for at se jer, når hun feks. skal sove. Hun kan blive ked af det, når I går fra hende - og samtidig vil hun ofte også skubbe jer væk. Hun vil afvise jeres kærtegn, vende sig væk fra jer, skubbe til dig, fjerne din hånd osv. når du nogle gange tager hende op. Så på den ene side vil hun søge ekstra fysisk kontakt, nærhed og tryghed og på den anden side vil hun ned igen, så snart I tager hende op. Hun har på den ene side altså rigtig meget brug for jer, brug for at mærke jer, og på den anden side også brug for at prøve selv, og hun kan blive irriteret over, at I er der.

Derfor skal I forsøge at finde den balance, der ligger i, at hun skal have den tryghed, som hun viser behov for og samtidig også lade hende forsøge at komme videre i søvnen uden for meget kontakt - og det er en rigtig svær balance at finde.

I skal naturligvis være opmærksomme på, at hun kan have behov for ekstra fysisk kontakt i løbet af dagen, så hendes mor- og fardepot bliver fyldt tilstrækkeligt op der, og hun derfor ikke behøver søge jer ekstra om aftenen, når hun skal sove.

Det er også en god idé, hvis I kan holde fast i jeres dagsrytme og forsøge at skabe så ens dage som muligt. Sover hun to lure dagligt, eller er hun begyndt at kunne nøjes med en enkelt længere middagslur? Det vil naturligt være med til også at spille ind på hendes evne til at overgive sig til søvnen, hvorvidt hun sover en eller to lure - samt hvad tidspunkt disse ligger på. I skal også være opmærksomme på, om hun nogle gange powernapper om eftermiddagen på vej hjem fra dagpleje eller vuggestue, hvis hun er der om dagen...:)

Det kan være en god idé, at I gennem en periode giver hende et bad om aftenen. Badet bør ligge ca. en time før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, få lidt babymassage, trykmassage, blive smurt med creme osv. Det kan være med til at give lidt større fysisk ro, før hun skal sove. Derudover vil det være rigtig godt, at I bibeholder godnatgrøden, som I allerede har indført. Det vil sige, at et putteritual om aftenen kunne se således ud:

Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30, letmælk af kop og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca. 19.45-20 - hvis hun får flaske, så trappes denne nu gradvist ud, så hun ikke længere tilbydes flaske.

Hun puttes med godnatsang osv. som I plejer. Men derudover vil det være en rigtig god idé, at I nu sætter jer lidt hos hende, taler dagen igennem eller læser en lille bog, viser hende billeder osv. Og så vil det også være godt, hvis I kan indføre en puttebamse, slaskedukke, sutteklud eller andet....

Når hun puttes i egen seng, så kan I altså være der, holde hænderne på hende, ...

Annonce

... synge godnatsangen osv. så ritualet er som det plejer at være. Der er genkendelighed og tryghed i sangen og dine kærtegn og nærhed. Men samtidig vil en godnathistorie eller snak om dagen hjælpe hende til at ligge stille i sin seng, lytte til det du fortæller og finde roen i dette. Hun behøver ikke rejse sig for at se om du er der eller kommer tilbage og I kan med jeres hænder og tilstedeværelse hjælpe hende til fysisk ro.

Du kan f.eks. digte en historie, der handler om hende selv. "Der var engang en lille pige der hed... hun boede sammen med sin mor og sin far. Hun elskede mad, især... Når hun stod op om morgenen spiste hun havregrød mmm, det smager godt..." osv. Du kan også introducere en fysisk bog som godnathistorie. Det skal være en bog, der ikke indeholder alt for meget tekst. Det skal være små sætninger, som hun har let ved at forstå, og hvor der samtidig er et billede. Du kan på den måde læse lidt op, vise hende billedet, bladre, læse igen, vise billedet, bladre, læse igen osv.

Bamsen, kluden, slaskedukken skal fungere som substitut for dig. Sørg for at bruge den hele dagen, lad den følge med, så den er med i barnevognen, på sofaen, når I køber i bil, når I er hjemme, er hos andre.. Og lad den følge med fra din favn og ned i sengen, når hun puttes. Denne form for overgangsobjekt kan gøre det lettere for hende at finde ro og putte sig - uden at I behøver være der. Den kommer til at fungere som substitut for jer. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge f.eks. en bamse eller lignende bevidst, så det er en god alder at introducere dette nu.

Og så skal du naturligvis også overveje, om det nogle gange vil være fint, at du går og andre gange, at du sidder der. For du behøver ikke vænne hende til, at du skal være der hele tiden. Så hvis hun egentlig er glad, hopper rundt og har det fint med at tumle lidt i sin seng, så er det helt okay, at du lader hende gøre dette - og ikke bliver siddende hos hende imens - men derimod vender tilbage, når du fornemmer, at hun har fået brændt lidt overskudsenergi af og derfor så er parat til at falde i søvn. Og så er det der, at du sætter du dig hos hende, synger sang, putter hende med bamsen osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det, at man bliver siddende, signalere aktivitet, leg og underholdning. Derfor er det fint at gå lidt frem og tilbage, så længe hun ikke er ked af det og ikke er utryg - netop for at signalere, at det ikke er lege-tid, men sovetid nu :)

Når selen i barnevognen er med til at give ro, så skyldes det, at hun her bliver holdt. Derfor kan det, at du holder hænderne på hende og er der, også være med til at give den ro, som hun måske har behov for. Der er naturligt også den mulighed, at du prøver at putte hende i en sovepose, fordi den vil gøre, at hun ikke på samme måde kan hoppe rundt. Måske har hun allerede en sovepose i sin barnevogn, som I kan forsøge jer med. En tyngepose eller tyngdedyne kan også have en vis effekt... MEN.. hun har en alder, hvor motorisk uro naturligt er tilstede og hun har også brug for at kunne skifte stilling under søvn, så at blive puttet i en sovepose eller under en dyne eller pose med tyngde, kan på sigt godt genere hende. Du skriver, at hun ofte sparker dynen af om natten og det vil hun jo ikke kunne med en sovepose eller tyngde-pose/dyne - og måske vil det give ro, men måske vil det irritere. Det er svært at vide, og du kan jo ikke spørge hende. Det er derfor en individuel vurdering, om du tænker, at det er værd at forsøge hos jer:)

Jeg håber, at mine tanker og forklaring giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder