Søn forstår ikke fars grænser

20. september 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Søn forstår ikke fars grænser

Hej Helen.

Jeg er far til en storebror på fire år, der har en lillesøster på 2 år. Min søn har meget svært ved at forstå de grænser, jeg sætter - og han tester altid hvor langt han kan tage den inden jeg siger stop ved at blive sur. At blive sur er den eneste grænse han forstår hos mig, mens han har respekt for de grænser hans mor sætter. Det er meget frustrerende, da jeg selvfølgelig ikke ønsker at skulle blive sur hver gang.

Jeg har altid været den forældre som han kan lege vildt med, og jeg tænker at han på mange fronter opdatter mig mere som en kammerat end en far. Det er selvfølgelig ok, men jeg vil gerne have at han respekterer de grænser jeg sætter, og at han i forbindelse hertil bliver bedre til at lege selv. I forbindelse hertil oplever jeg ofte, hvis vi er sammen med flere mennesker, at han ikke vil lege med de andre børn eller tale med andre voksne uden at jeg er med. Det er som om han ikke kan finde ud af at lege selv med andre børn. Hertil ...

Annonce

... teer han sig rigtigt meget, hvis jeg fx snakker med andre voksne, som om han er jaloux på at jeg taler med andre i stedet for kun at være fokuseret på ham - dette gælder også, hvis han er sammen med sin mor og andre voksne.

Jeg finder det meget problematisk, at han ikke kan være mere selvstændig og lege selv, for jeg kan jo ikke altid være der. Jeg vil gerne have at han bliver bedre til at lege med de andre børn. Og her bliver det så til endnu et spørgsmål, når han så endeligt leger med andre børn har han svært ved at befinde sig i, at ham og de andre børn skal samle sig om den samme leg. Han vil meget gerne have, at det foregår præcis på hans præmisser, og hvis ikke, så begynder han ofte at te sig ved at lege meget vildt, hvilke de andre børn ikke er med på. Det er som om, at han mangler mere ro og selvtillid.

Jeg håber du kan give nogle pointer, jeg kan arbejde videre med. Vi har sat stor pris på dine øvrige svar.

Venlig hilsen
Far til fireårig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!