Brev:
Søn forstår ikke fars grænser
20. september 2021
Alder:
4 år, 1 mdr.
Søn forstår ikke fars grænser
Hej Helen.
Jeg er far til en storebror på fire år, der har en lillesøster på 2 år. Min søn har meget svært ved at forstå de grænser, jeg sætter - og han tester altid hvor langt han kan tage den inden jeg siger stop ved at blive sur. At blive sur er den eneste grænse han forstår hos mig, mens han har respekt for de grænser hans mor sætter. Det er meget frustrerende, da jeg selvfølgelig ikke ønsker at skulle blive sur hver gang.
Jeg har altid været den forældre som han kan lege vildt med, og jeg tænker at han på mange fronter opdatter mig mere som en kammerat end en far. Det er selvfølgelig ok, men jeg vil gerne have at han respekterer de grænser jeg sætter, og at han i forbindelse hertil bliver bedre til at lege selv. I forbindelse hertil oplever jeg ofte, hvis vi er sammen med flere mennesker, at han ikke vil lege med de andre børn eller tale med andre voksne uden at jeg er med. Det er som om han ikke kan finde ud af at lege selv med andre børn. Hertil teer han sig rigtigt meget, hvis jeg fx snakker med andre voksne, som om han er jaloux på at jeg taler med andre i stedet for kun at være fokuseret på ham - dette gælder også, hvis han er sammen med sin mor og andre voksne.
Jeg finder det meget problematisk, at han ikke kan være mere selvstændig og lege selv, for jeg kan jo ikke altid være der. Jeg vil gerne have at han bliver bedre til at lege med de andre børn. Og her bliver det så til endnu et spørgsmål, når han så endeligt leger med andre børn har han svært ved at befinde sig i, at ham og de andre børn skal samle sig om den samme leg. Han vil meget gerne have, at det foregår præcis på hans præmisser, og hvis ikke, så begynder han ofte at te sig ved at lege meget vildt, hvilke de andre børn ikke er med på. Det er som om, at han mangler mere ro og selvtillid.
Jeg håber du kan give nogle pointer, jeg kan arbejde videre med. Vi har sat stor pris på dine øvrige svar.
Venlig hilsen
Far til fireårig