Svar: Putning til nat - 9 mdr.

17. september 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære P's mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille aktive dreng :)

Der er ingen tvivl om at alder og motorisk udvikling spiller ind hos jer, og når du har oplevet separationsfasen mere tydeligt i 7 måneders alderen end nu, så hænger det sandsynligvis sammen med, at P. motorisk nu er blevet stærkere og langt bedre kan flytte sig og kravle hen, hvor I er. Det, at han ikke længere blot ligger, hvor han er, men nu pga sin motoriske udvikling har fundet ud af, at han kan flytte sig efter jer, kan godt gøre, at han er lidt mere roligt og ikke bliver så ked af det, hvis I f.eks. går fra ham og ind i et andet rum.

Det, at han nu kravler, triller omkring, hiver sig op ved møblerne, tremmerne i sengen osv. giver naturligt en stor uro i kroppen, når han skal sove. Han øver sig hele tiden, og sengen er et dejligt sted at øve sig. Han har rigtig svært ved at finde fysisk ro, kan ikke slappe af i kroppen, når roen skal falde over ham, og når han endelig sover, så får han sig sandsynligvis også lagt i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra.

Samtidig har han også en større mental uro. Det, at han motorisk bevæger sig mere omkring betyder, at han nu får flere stimuli og oplevelser dagen igennem - og det gør det ekstra svært for ham at koble fra mentalt, når han skal sove. Samtidig vil han også ofte sove mere uroligt, fordi han vil drømme mere. Alle hans oplevelser skal bearbejdes, når han sover og drømmeaktiviteten er derfor også ekstra stor lige nu.

Det giver derfor god mening, at han lige nu både motorisk og mentalt har svært ved at koble fra, finde roen og falde i søvn. ..

Nogle gange skal man faktisk lade ham karte rundt i sengen og på den måde brænde lidt energi af, før han så er parat til at sove. Og det behøver I ikke sidde og vente på. Det kan være helt okay at putte ham i seng og så lade ham brænde lidt overskudsenergi af, og derefter kan I så gå ind og hjælpe ham med at koble fra og falde i søvn.

Nogle gange kan det være en god idé at vente med flasken, til han netop har tumlet rundt og brændt lidt energi af, så flasken bliver det sidste han får, før han så kan koble helt fra og falde i søvn.

Det kan også være en god idé at indføre et bad efter aftensmaden. Hvis badet ligger ca. en time før putning, og det afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt babymassage, trykmassage, blive smurt ind i creme osv. så kan det være med til at give større fysisk ro, når han skal sove.

Det kan være en god idé at indføre en godnatgrød efter badet, og lige før han skal sove. Det kan give ro i maven og skabe lidt følelsen af behov for at "ligge og slå mave", som vi også selv kan have, hvis vi har spist lidt for meget....

I fortæller, at jeres dreng bliver sur/ked, græder/brokker sig osv. når I forsøger at tage ham op i armene. Det er fordi han netop ikke har behov for jeres favn, men faktisk behov for hjælpe til at finde ro og falde i søvn i sin seng - og det er faktisk super godt. I kan derfor overveje at give ham flasken direkte i sengen, så han får lov til at falde i søvn der, hvor han skal sove og ikke oplever et skift fra jeres favn og ned i sengen. Nogle gange kan skiftet fra favn til seng være med til at gøre, at han vågner yderligere op. Hvis I vælger at give ham flaske direkte i sengen, så er det dog en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. ...

Annonce

... Det kan I gøre ved at komme en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Han vil have brug for at kunne skifte stilling om natten og derfor skal han som udgangspunkt ikke holdes fast.. MEN, når det er sagt, så vil nogle børn faktisk have glæde af at blive putte i en sovepose, som hjælper dem med at holde fysisk sammen på sig selv. Det kan I derfor overveje.. måske har I allerede en, som I bruger i barnevognen og kan forsøge med den om natten... Jeg vil dog ikke anbefale seler eller lignende i sengen! Og en sovepose er ofte kun en midlertidig løsning, men for nogle børn (og forældre) er det bare guld værd og giver den ro, som der er behov for.

Derudover så skal I være opmærksomme på hans rytme. I skriver, at når han sover sent, så sover han ofte en time længere om morgenen - og I skal her være opmærksom på, at det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det betyder, at hvis han generelt begynder at stå senere op, så vil hans dagssøvn ofte også ligge senere og hans puttetidspunkt om aftenen blive senere og senere. Derfor kan der være noget fornuftigt i at holde fast i dagsrytmen, så hver dag ligner hinanden uanset om det er hverdag eller weekend, så hans rytme ikke pludselig bliver senere og senere og putningen om aftenen derfor også sværere og sværere... med mindre altså, at I har det fint med, hvis han først er putteklar kl 21 :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til at tage ham over i jeres seng kl 04/05, så lyder det rigtig omsorgsfuldt og dejligt.. men I skal naturligvis være opmærksomme på, at han her godt kan begynde at vågne fordi han lærer, at han skal over til jer på dette tidspunkt. Derfor kan det være en god idé at hjælpe ham med at sove videre i egen seng tidlig morgen.. eller evt. bære ham tilbage i egen seng igen, så han kun lige er omkring jer for at finde ro og så stadig oplever at vågne i egen seng om morgenen. Hvis han både puttes i egen seng og vågner i egen seng, så vil det på sigt ofte blive lettere at få ham videre i egen seng, når han har sine opvågninger om natten.

Nogle gange er løsningen at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hans seng sammen med jeres seng. Naturligvis på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, især nu hvor han kravler og er så mobil. Men, det kan gøre, at han ikke kan rejse sig op ved tremmerne, og det kan give jer mulighed for at lægge en beroligende hånd over på ham og lade ham mærke jer, hjælpe ham med at blive lagt ned osv. uden at I behøver stå op og gå ind til ham om natten - og hvor han stadig hjælpes til at sove i egen seng hele natten. Samtidig vil denne løsning også give ham mulighed for at kravle ud af sin seng og søge jer om natten, hvis det er nærheden, som han har behov for.

Andre gange er løsningen at tage en madras ind på børneværelset og så kan mor eller far sove på den i en periode. På den måde lærer jeres dreng, at han skal være på børneværelset hele natten og ikke ind til jer. Samtidig med, at I jo er der, og med det samme kan berolige med hænder, kærtegn, beroligende ord osv. hvis og når han vågner om natten. Så han ikke når at vågne for meget op, men lærer at han fint kan sove videre i sin seng, som han er puttet i om aftenen og naturligt forbinder med at skulle sove.

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika