Svar: Putte i barnevogn

10. september 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Katrine

Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror - og velkommen tilbage! :)

Jeg synes som udgangspunkt ikke, at du skal gå "all-in" og skabe ændringer både dag og nat. Det er en fin plan, at du forsøger at skabe nye rutiner og vaner i løbet af dagen, og så derefter forsøger at overføre disse til aften og nat. Det er meget svært at ændre på rutiner aften og nat, fordi du selv er rigtig træt på dette tidspunkt, og overskuddet derfor minimalt. Succesraten er derfor ikke ret stor, den bliver højere, hvis I kan ændre rutinerne i dagtimerne og så overføre dette til resten af døgnet.

Jeg er også helt enig med dig i, at det nok ikke er en barnevognsrokker, som lillebror har behov for. Der er som udgangspunkt ikke behov for at vænne ham til at skulle være mere i bevægelse hele tiden for at sove. Det er ikke en vane eller rutine, som vil fungere for jer på sigt, så det er der ikke grund til at indføre nu. Samtidig er det heller ikke bevægelsen, som han umiddelbart lyder til at have behov for, for han falder jo ikke i søvn, selvom du triller ham med barnevognen... det er snarere følelsen af at være i mors eller fars arme, blive holdt tæt, eller hænge over jeres venstre skulder...

Du skal være opmærksom på om puttetidspunktet er det rigtige. Du skriver, at han ofte ligger op mod 20 minutter i barnevognen, hvor han ligger og kikker, men ikke falder i søvn - og det lyder som om, at han måske er i det man kalder "stille årvågenhed". Du skriver også "jeg har prøvet at pust ham i egen seng, når han er vågen, men her sker stort set det samme, han blive mere og mere urolig, indtil han græder og må tages op".

Selvom han er 4 måneder nu, så kan det stadig være godt at vide lidt om det lille barns bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Her ligger jeres dreng og kikker, ganske stille studerer han omgivelserne, holder øje med lysets bevægelser, dit ansigt, dine bevægelser osv. Følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Her begynder han at bevæge sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.

Døsig: Når han er ...

Annonce

... træt og har brug for at blive puttet. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, at han skal puttes eller gerne lige lidt før.

Hvis han er i "stille årvågenhed", så vil han måske have behov for at ligge lidt og blot kikke, finde roen, koble fra - og først derefter have brug for at du så ammer ham og putter ham. Det lyder lidt som om, at du derfor skal prøve at amme ham ca. 15-20 minutter senere og først derefter putte ham...

Derudover tænker jeg, at det er vigtigt at amning indgår som en fast del af hans putteritual. Han skal ikke falde i søvn med brystet i munden, men han skal ammes og puttes fra dig, før han sover helt - der hvor han er døsig. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning og prøv så at lægge ham ned, der hvor han tydeligt har svært ved at holde øjnene åbne - så han ikke falder i søvn med brystet eller i favn eller hen over jeres skulder, men stadig kan mærke jer, finde roen og så blive flyttet ned og puttet, før han sover helt. Det kan både være i barnevognen og i hans seng.

Når du ammer ham før putning, så sæt dig med ham i din favn og prøv at undgå, at du skal rejse dig og begynde at gå rundt. Så han stadig mærker dig og føler sig omsluttet, men så han ikke bliver yderligere afhængig af bevægelse - og så din krop (og fars) også kan holde til det. Sid stille med ham, men lad ham mærke jer - og put ham så derfra ned, hvor han skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil faktisk også anbefale, at du prøver at amme ham liggende i dobbeltsengen, så han på den måde lærer at falde i søvn liggende - og uden at være i favn, hænge over jeres skulder og uden bevægelse. Han skal stadig ikke falde i søvn med brystet i munden, du skal helst nå dertil, hvor han slipper dit bryst, smiler til dig og triller om på siden og sover. Prøv f.eks. denne metode om aftenen, når I putter ham til natten. Det er en god måde at give ham den nærhed og tryghed, som han viser behov for og samtidig lære ham at sove uden bevægelse og uden at skulle falde i søvn med brystet.

Gradvist kan I så arbejde på at adskille bryst, favn og putning lidt mere, så der går gradvist lidt længere tid imellem - men stadig skal mælken være en del af hans putteritual, og han skal ikke puttes for vågen i hverken seng eller barnevogn.

Så det lyder som sagt som om, at han bliver puttet lidt for tidligt og lidt for vågen lige nu, og at du skal prøve at putte ham, når han er lidt mere døsig og dermed mere parat til at sove - uden at han falder i søvn i din favn og med dit bryst :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor