Putte i barnevogn

10. september 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putte i barnevogn

Hej Helen.

Jeg håber du kan hjælpe os.

Lillebror på snart 4 måneder er en skøn og glad dreng der fuldammes og er sund og rask, fraset forstoppelse (som han er i behandling for) og spændinger i nakken (som kiropraktoren har løsnet op). Han har altid sovet fint (i modsætning til storebror på 7 år, der sov elendigt både nat og dag og altid havde svært ved at finde ind i søvnen).

Vi har dog med tiden fået en irriterende vane, som jeg er nødt til at få lavet om på. Han vil (næsten) kun falde i søvn når man går med ham på venstre skulder. Tidligere faldt han oftest i søvn ved brystet eller man kunne gå et par runder og så sov han. Nu er han større og falder ikke så tit i søvn ved brystet og jeg må gå med ham i 5-10-15 minutter inden han sover. Jeg kan ikke længere holde til at bære rundt på ham så længe, da jeg få lændesmerter til trods for rygøvelser og massage. Og det problem bliver ikke mindre jo større han bliver.

Når han først sover går det fint med at putte ham. Han åbner lige øjnene når man lægger ham, konstaterer han er i sin dejlige barnevogn og lægger sig veltilfreds til at sove.

Jeg vil gerne lære ham at falde i søvn i sin barnevogn selv, derfor har jeg i denne uge indført et nyt putteritual om dagen. Når han er godt træt ammer jeg ham og hvis ikke han falder i søvn, går jeg et par runder med ham i stuen og putter ham så i barnevognen, mens jeg taler blidt til ham. Jeg triller en lille tur rundt på græsplænen i haven mens jeg synger ”solen er så rød mor” og stiller ham så under sit vanlige træ og siger kærligt godnat. Så går jeg rundt og pusler med lidt havearbejde, mens det er meningen han skal falde i søvn.

Han ligger fint og putter sig i 10-20 min. Men falder ikke i søvn. Derefter begynder han at brokke sig og jeg triller lidt rundt med ham og synger måske en sang, men han bliver mere og mere urolig og vifter med arme og hoved og bliver mere og mere ulykkelig og begynder til sidst at græde. Hvis jeg ikke kan trøste ham med sang og tale, tager jeg ham op og trøster, giver indimellem en ammetår og putter ham igen. Hvis han begynder at ...

Annonce

... græde med det samme gør jeg det samme igen, ellers triller jeg lidt med ham 1-2 minutter, hvorefter han begynder at græde. Til sidst er han så overtræt at han græder meget og jeg må tage ham med ind igen og gå med ham eller amme ham igen, og så er vi jo ligevidt.

Jeg har også prøvet bare at sidde med ham og rokke på skulderen, men så brokker han sig og græder og falder ikke i søvn. Det stopper ligeså snart jeg går med ham, det samme gælder for far.

Vores dagsrytme er sådan her:
Kl. 6-7 Vågner og er glad og frisk.
Kl ca 8. Puttes til lur. Sover 2-3 timer, må indimellem rokkes eller trilles med for at komme videre i søvnen, men nogle gange ikke.
Herefter 2-3 timers vågne perioder med 30-45 min. Lure ind i mellem. Her kan han ikke trilles i søvn igen, selvom han ikke er helt udsovet.
Kl. 19.30 Ammes på storebrors værelse, mens storebror falder i søvn. Falder oftest i søvn ved brystet, eller går jeg lidt rundt i værelset og synger for ham. Puttes når han og storebror sover, i egen seng ved siden af min (bedside) og vågner som regel 1-2 gange og vil ammes eller gåes med og sover herefter til nat.
Ammes når han vågner om natten kl. ca 00, 03 og 05.

Jeg har prøvet at putte ham i egen seng, når han er vågen, men her sker stort set det samme, han bliver mere og mere urolig, indtil han græder og må tages op, dette til trods for sang, beroligende tale og en hånd på bryst eller hoved. Jeg har også prøvet at få ham videre i søvnen når han vågner efter samme devise, men uden held.

Jeg har overvejet at købe en automatisk barnevognsrokker, men synes måske heller ikke det er så godt at vænne ham til konstant bevægelse.

Han er glad og tryg i sin barnevogn, også når vi er på tur eller følger storebror til skolebussen

Vi har ikke de bedste erfaringer fra storebror, der havde ekstremt svært ved at finde ind i søvnen, så selv vuggestuepædagogerne til tider måtte give op.

Vi håber du kan give gode råd til hvordan jeg kan hjælpe Lillebror ind i søvnen. Er det bedst at prøve kun om dagen eller skal jeg gå All-in og prøve til nat også.

Venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor