Brev:
Putte i barnevogn
10. september 2021
Alder:
4 mdr.
Putte i barnevogn
Hej Helen.
Jeg håber du kan hjælpe os.
Lillebror på snart 4 måneder er en skøn og glad dreng der fuldammes og er sund og rask, fraset forstoppelse (som han er i behandling for) og spændinger i nakken (som kiropraktoren har løsnet op). Han har altid sovet fint (i modsætning til storebror på 7 år, der sov elendigt både nat og dag og altid havde svært ved at finde ind i søvnen).
Vi har dog med tiden fået en irriterende vane, som jeg er nødt til at få lavet om på. Han vil (næsten) kun falde i søvn når man går med ham på venstre skulder. Tidligere faldt han oftest i søvn ved brystet eller man kunne gå et par runder og så sov han. Nu er han større og falder ikke så tit i søvn ved brystet og jeg må gå med ham i 5-10-15 minutter inden han sover. Jeg kan ikke længere holde til at bære rundt på ham så længe, da jeg få lændesmerter til trods for rygøvelser og massage. Og det problem bliver ikke mindre jo større han bliver.
Når han først sover går det fint med at putte ham. Han åbner lige øjnene når man lægger ham, konstaterer han er i sin dejlige barnevogn og lægger sig veltilfreds til at sove.
Jeg vil gerne lære ham at falde i søvn i sin barnevogn selv, derfor har jeg i denne uge indført et nyt putteritual om dagen. Når han er godt træt ammer jeg ham og hvis ikke han falder i søvn, går jeg et par runder med ham i stuen og putter ham så i barnevognen, mens jeg taler blidt til ham. Jeg triller en lille tur rundt på græsplænen i haven mens jeg synger ”solen er så rød mor” og stiller ham så under sit vanlige træ og siger kærligt godnat. Så går jeg rundt og pusler med lidt havearbejde, mens det er meningen han skal falde i søvn.
Han ligger fint og putter sig i 10-20 min. Men falder ikke i søvn. Derefter begynder han at brokke sig og jeg triller lidt rundt med ham og synger måske en sang, men han bliver mere og mere urolig og vifter med arme og hoved og bliver mere og mere ulykkelig og begynder til sidst at græde. Hvis jeg ikke kan trøste ham med sang og tale, tager jeg ham op og trøster, giver indimellem en ammetår og putter ham igen. Hvis han begynder at græde med det samme gør jeg det samme igen, ellers triller jeg lidt med ham 1-2 minutter, hvorefter han begynder at græde. Til sidst er han så overtræt at han græder meget og jeg må tage ham med ind igen og gå med ham eller amme ham igen, og så er vi jo ligevidt.
Jeg har også prøvet bare at sidde med ham og rokke på skulderen, men så brokker han sig og græder og falder ikke i søvn. Det stopper ligeså snart jeg går med ham, det samme gælder for far.
Vores dagsrytme er sådan her:
Kl. 6-7 Vågner og er glad og frisk.
Kl ca 8. Puttes til lur. Sover 2-3 timer, må indimellem rokkes eller trilles med for at komme videre i søvnen, men nogle gange ikke.
Herefter 2-3 timers vågne perioder med 30-45 min. Lure ind i mellem. Her kan han ikke trilles i søvn igen, selvom han ikke er helt udsovet.
Kl. 19.30 Ammes på storebrors værelse, mens storebror falder i søvn. Falder oftest i søvn ved brystet, eller går jeg lidt rundt i værelset og synger for ham. Puttes når han og storebror sover, i egen seng ved siden af min (bedside) og vågner som regel 1-2 gange og vil ammes eller gåes med og sover herefter til nat.
Ammes når han vågner om natten kl. ca 00, 03 og 05.
Jeg har prøvet at putte ham i egen seng, når han er vågen, men her sker stort set det samme, han bliver mere og mere urolig, indtil han græder og må tages op, dette til trods for sang, beroligende tale og en hånd på bryst eller hoved. Jeg har også prøvet at få ham videre i søvnen når han vågner efter samme devise, men uden held.
Jeg har overvejet at købe en automatisk barnevognsrokker, men synes måske heller ikke det er så godt at vænne ham til konstant bevægelse.
Han er glad og tryg i sin barnevogn, også når vi er på tur eller følger storebror til skolebussen
Vi har ikke de bedste erfaringer fra storebror, der havde ekstremt svært ved at finde ind i søvnen, så selv vuggestuepædagogerne til tider måtte give op.
Vi håber du kan give gode råd til hvordan jeg kan hjælpe Lillebror ind i søvnen. Er det bedst at prøve kun om dagen eller skal jeg gå All-in og prøve til nat også.
Venlig hilsen
Katrine