Svar: Råd søges til aftenputning
31. august 2021
Alder:
8 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres motorisk aktive lillebror :) Hvor er det godt, at det går så meget bedre med putningen og søvnen om dagen. Super godt!
Når det er rigtig svært aften og nat, så er der højst sandsynligt flere ting som spiller ind. Jeres lille dreng er i separationsfasen. Det betyder, at han er godt igang med at finde ud af at være lidt mere på egen hånd. Han kravler, forsøger at rejse sig ved tingene og øver sig på den måde i at være mere og mere adskilt fra jer og det giver ham en stor motorisk uro. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro, når han skal sove.
Derudover, så drømmer han også meget, for når han motorisk er så godt igang, som han er, så får han mange stimuli og input i løbet af dagen og alt hvad han oplever, skal bearbejdes, når han sover. Det giver ekstra drømmeaktivitet og derfor også ekstra uro, småklynk, gråd, grin og pludren under søvn
Og så gør hans separationstræning også, at han kan være ekstra tryghedssøgende lige nu og derfor kan søge din kontakt og nærhed - og ofte også brystet - lidt ekstra. Han har brug or at mærke, at du er der for ham, brug for at mærke, at du ikke forsvinder.
Det er dog vigtigt, at hans mælkeindtag og behov for brystet nu sættes ned. Du skriver blandt andet "Han bliver ammet morgen + før alle lure + inden aftenputning + en pokkers masse gange i løbet af natten. Så jeg tror ikke han mangler mad" - og han bliver ammet alt for meget!. Han får rigeligt med mælk, men skal nu have mindre mælk og mere rigtig mad :)
Det er i 7 måneders alderen passende med 4 amninger og i 8-9 måneders alderen passende med 3 amninger. Det vil sige, at du nu bør forsøge at finde en dagsrytme, hvor han ammes før middagslur, aften og sen aften. Han skal ikke længere ammes før sin formiddagslur, og han skal ikke længere ammes før sin powernap om eftermiddagen, og han skal ikke længere ammes efter midnat.
Det betyder også, at han nu skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden, og det skal du i første omgang øve om dagen før hans lure. I stedet for amning formiddag og eftermiddag skal han tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Og når du ammer ham før middagsluren, så er det vigtigt, at han slipper brystet og puttes i sin klapvogn, før han sover. Det samme om aftenen - det er vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden, men ammes og puttes i sin seng, så han begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover.
Jeg vil anbefale, at du indfører et bad om aftenen, og at du frotterer ham rigtig godt med håndklædet, giver ham lidt babymassage, trykmassage osv. Hvis badet ligger en time før putning og afsluttes med massage, så kan det være med til at hjælpe ham bedre at finde fysisk ro, når han skal sove.
Efter badet vil jeg anbefale dig, at du tilbyder ham en godnatgrød, så han fyldes ekstra op til natten, og så ammer du ham og putter ham. Hvis du ikke kan få ham til at sove i egen seng, så er det fint at du ammer ham i dobbeltsengen, men prøv at nå dertil, hvor han slipper brystet, før han falder i søvn, så han ikke er afhængig af dit bryst i munden for at kunne sove. Du skriver, at de andre i din mødregruppe får deres børn til at sove ved blot at amme - men søvn og bryst må du faktisk gerne begynde at adskille.
Det er altså helt okay og faktisk en fordel, hvis han ikke falder i søvn med brystet, men efter amning puttes i sin seng. Og det er også helt naturligt, at han har brug for der at tumle lidt rundt. Selvom han har fået bad og godnatgrød, så kan han stadig have lidt uro i kroppen, og her må du så hjælpe ham til ro ved at holde hænderne på ham. Nogle børn falder bedst til ro på siden eller på maven, hvor du så kan stryge din hånd op og ned over ryggen og blenumsen.
Det er også nogle gange en god idé at lade ham tumle rundt, så han får brændt lidt overskudsenergi af og derefter måske bliver ammet, hvorefter han så bedre kan finde ro og overgive sig til søvnen. Hvis han ikke er ked af det, så behøver du ikke sidde hos ham imens han tumler rundt, rejser sig osv. Du må gerne lade ham gøre dette på egen hånd og når han så virker parat, så skal du naturligvis være der, putte ham, holde dine hænder på ham, synge godnatsang eller lignende og på den måde lulle ham ind i søvnen.
Det er som udgangspunkt en god idé at putte ham i egen seng og vænne ham til at sove der, og ikke begynde at vænne ham til at skulle gås med, hoppes med på en pilatesbold osv.
Uroen skyldes som sagt alder og den udviklingsfase, som han lige nu brager igennem og det varer ofte et par måneder. Og det er netop en god idé ikke i denne periode at få skabt nogle vaner, som I senere hen fortryder... Derfor er det generelt godt, hvis du kan forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Du kan roligt hjælpe ham med stillingskift, hjælpe ham med at blive lagt ned igen, få dynen på, som han har sparket af osv. Det sker ikke noget ved at hjælpe ham med stillingsskift, for det lærer han i løbet af de næste måneder - i takt med, at han bliver bedre til at skifte stilling om dagen, vil han også blive bedre til at finde en rar stilling at sove videre i om natten og dermed kunne uden din hjælp.
I denne alder vil mange børn lægge sig op på alle fire, rokke frem og tilbage og vil have svært ved at finde ro, når de skal sove, ligesom de også gør det i søvne og kan gøre det flere gange om natten. Man taler om "headbanging", fordi de nogle gange får sig skubbet op i sengegavlen, hvor de så ligger og banker hovedet ind i sengen - Av!. De kan også have det, som kaldes "headrolling", hvor de ligger på ryggen og kaster hovedet fra side til side. Så når du synes han er i bevægelse hele tiden, så hænger det altså samme med alder og udvikling. Og når du synes, at han er langt mere i bevægelse end de andre børn i mødregruppen, så er det højst sandsynligt fordi han er langt fremme og allerede kravler, rejser sig osv.
Det er helt okay, at han søger din tryghed orm natten og at du giver ham den nærhed, som han viser behov for. MEN, sørg for at sove med en t-shirt, så han ikke selv kan søge brystet hele natten igennem. Det er slut med amning efter midnat. Eller - lad evt. far tage over efter midnat, så amning er udelukket der. Det giver stadig mulighed for at far putter storebror og at I bibeholde de gode rutiner de to har :)
Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:
Vågner og dagen begynder måske omkring kl. 06-06.30...
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (det må gerne være sveskemos). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter amning.
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter og må også gerne få en grøntsagsmuffin eller lignende at sidde og gumle på selv. Det er dog godt, hvis du også her kan supplere med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, så han fyldes ekstra op.
Ammes og puttes til middagslur, måske omkring kl 13.30-14. Tidspunktet afhænger naturligt af, hvor lang formiddagsluren har været, og hvad tid han står op fra den.
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Må her også gerne få banapandekage eller lignende.
Puttes som nu til en 3. powernap hos far - skal så vidt muligt ikke ammes først - det er dog bedre, at du giver ham en ekstra amning her lige nu, end at du ammer om natten...
Aften 18: Udgangspunktet familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i hapsere og også større stykker, som han kan sidde med i hånden og gumle på selv. Der skal også være moset mad, som gives på en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og får lidt baby- og trykmassage.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, vand af kop, og får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder...
Ammes og puttes til natten ca. kl. 20, hjælpes til at falde i søvn uden brystet i munden og så vidt muligt i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og puttes derefter tilbage i egen seng, hvor han så sover videre. Det er godt, hvis han ligger adskilt fra dig og ikke kan søge brystet igen og igen hele natten igennem.
Jeg håber, at ovenstånde tanker og dagsplan hjælper videre på vej - forsat held og lykke - der er lidt at gå igang med hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske