Brev:
Råd søges til aftenputning
31. august 2021
Alder:
8 mdr.
Råd søges til aftenputning
Kære Helen
Jeg skriver fordi jeg (stadig) kæmper en kamp med at få puttet vores søn.
Om dagen har jeg opgivet at putte ham i barnevognen da det var decideret umuligt.
Nu putter jeg ham i klapvogn, da selerne forhindrer ham i at kravle rundt og rejse sig op:)
Han brokker sig altid lidt når jeg spænder ham fast, men så accepterer han situationen og sidder bare og kigger lidt. Så triller jeg frem og tilbage mens jeg synger en bestemt sang og holder ham i hånden. Efter lidt tid falder han i søvn, og jeg kan lægge ryglænet ned til liggende stilling. Her tager han ofte en lur på 1,5 - 2 timer om formiddagen og 40 minutter igen senere på dagen. Ofte får han en 3. powernap i bæresele hos far sen eftermiddag.
Jeg elsker at han er blevet "nem" at putte om dagen.
Men han er til gengæld næsten blevet mere umulig at putte om aftenen. Det er som om intet virker mere.
Jeg starter altid med at amme ham - enten siddende i vores dobbeltseng eller liggende i vores seng. ALLE i min mødregruppe og mine veninder får deres børn til at falde i søvn ved blot at amme dem. Det synes jeg er @#!!*$ snyd! :)
For det har min bølle altså ikke gidet siden han var et par måneder gammel. Og det er ligemeget hvor træt han er. Nogle gange ruller han væk fra mig når han har spist og sætter sig op på alle 4, helt skæv i hovedet af træthed og begynder at kravle rundt i sengen selvom han er alt for træt til at styre sine lemmer. Jeg fatter ikke hvorfor babyer ikke bare lægger sig til at sove når de er SÅ trætte.
Nogle gange lader jeg ham tumle lidt rundt hvorefter han så får chancen igen med det andet bryst, men så starter det bare forfra når han er færdig med at spise.
Det er så dér, jeg plejer at tage ham op i min favn og vugge ham. Men det gider han ikke længere. Nu stritter han enten meget imod (han skubber fra med arme og ben og prøver at rejse sig op), eller han spytter sut ud og prøver at søge mit bryst. Efter to amninger allerede synes jeg ikke han behøver mere bryst. Han har døjet med refluks, og jeg kan høre at han på dette tidspunkt begynder at kæmpe lidt med det. Så der lukker jeg altså mælke-baren.
Så er der jo den kære pilatesbold, som ofte har været min redning, men den duer heller ikke mere. Der stritter han ligeså meget imod.
Jeg er begyndt at prøve at lægge ham i sin seng, og til en start virker det faktisk som om at det var det, han ville. For så ligger han helt stille - altså i 5-10 sekunder, men det er altså også virkelig længe for den her krudtugle. Men så begynder rulleriet frem og tilbage, op med benene, ned med benene, baske med armene, op på alle 4, kravle rundt i tremmesengen, op og stå, ned igen, kravle rundt. You get the picture.....
Nogen - og her håber jeg jo så på, at det er dig - må simpelthen fortælle mig hvordan man få ro på en baby, hvis krop er i konstant bevægelse. NON-STOP.
Jeg forsøger med beroligende massage, zoneterapi, nusning. Men det er altsammen meget svært når han ikke har i sinde at ligge eller sidde stille.
Det er i øvrigt også pænt umuligt at skifte ble på den lille grillkylling. For han gider jo ikke bare ligge på ryggen og vente på at man er færdig. Men det var lige en sidebemærkning.
Nætterne er også stadig hårde da han kun tager de første par timer i egen seng (tremmeseng lige ved siden af min side af sengen). Derefter sover han resten af natten klos op af mig, da han vågner hyppigt og kun kan beroliges af brystet.
Det passer faktisk ikke helt. Jeg er begyndt ind imellem at have held med at få ham videre i søvnen kun ved hjælp af sut og holde ham i hånden. Jeg bliver helt euforisk når det sker. Men oftest er det stadig kun brystet der duer. Og dette er faktisk også begyndt at være knap så effektivt. Han spiser færdig, ruller væk fra mig, men i stedet for at sove roligt videre som tidligere, så kan han ligge op til en halv time efterfølgende og rulle rundt, rotere, sparke mig i maven, kravle op på alle 4, vælte ned på maven, lande på sin arm, rulle om på siden, den anden side osv. osv. Jeg bliver mildest talt vanvittig.
Som du nok har gættet, så er han ret langt fremme motorisk. Han har kravlet i over en måned, rejser sig op af alt, og er igang med at øve sig på at gå selvom han endnu ikke er fyldt 8 måneder.
Du vil sikkert gerne høre noget døgnrytme, men det er der stadig ikke meget af, da han vågner meget forskelligt om morgenen. Et sted mellem kl. 5 og 7.
Men mht mad får han som regel havregrød om morgenen med sveskemos, frokost efter formiddagsluren (omkring kl. 11), der som regel består af rugbrødshapsere og fx agurkestave. Til eftermiddag får han gerne lidt frugt og måske nogle bananpandekager eller en blød bolle.
Til aftensmad får han grønsagsmos med kød eller fisk og det af vores mad, som han kan finde ud af at spise.
Han bliver ammet morgen + før alle lure + inden aftenputning + en pokkers masse gange i løbet af natten. Så jeg tror ikke han mangler mad.
I øvrigt kan far stadig oftest godt komme til at vugge ham i søvn, så vi har talt om at han skal putte. Men vi har en storebror på 2,5 der bliver puttet samtidig. Siden lillebrors ankomst har putning af storebror været fars tjans, og de to har fået skabt sig en mega hyggelig rutine, hvor de råhygger. Det er jeg ikke meget for at tage fra dem - især fordi storebror er meget mor-syg og faktisk decideret afvisende overfor far i rigtig mange situationer.
Undskyld at mit brev er virkelig langt og måske ret rodet.
Jeg er en frustreret og frem for alt virkelig træt mor, der vist ikke er helt klar i hovedet :(
Hilsen C