Svar: Putning og søvnproblemer
22. august 2021
Alder:
2 år
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse, og velkommen tilbage :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer, for der kan være flere ting som spiller ind hos jer.
Jeres putteritual og rutiner lyder rigtig fint. Hele jeres optage til putning med bad, banan, nattøj, tandbørstning, godnathistorie og sang - det lyder meget trygt og dejligt. Når det pludselig varer 40-60 minutter i stedet for 20 minutter, så skal I naturligvis overveje, om det er fordi hun bliver puttet for tidligt.
I skal regne med, at hun har behov for 13 timers søvn i døgnet, og hvis hun f.eks. ofte sover 2.5 time til middag, og f.eks. starter dagen kl 07, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen ligge omkring kl 20.30 - altså en halv time senere, end I putter. Nogle gange er man derfor nødt til at se lidt på hele dagens rytme og ud fra dette lave en beregning af, hvornår hun egentlig er putteklar :)
I skal overveje, hvor længe I har kørt med et ritual, hvor I sidder hos hende, til hun sover. Det lyder som sagt super dejligt, men har I f.eks. forsøgt at gå fra hende tidligere, hvor hun har været ked af det? Har I altid siddet hos hende, til hun sov helt, eller har I forsøgt at gå frem og tilbage, hvad er hun egentlig vant til? Det spiller naturligt ind på hendes evne til at overgive sig til søvnen og ind på jeres ønske om, at hun skal kunne falde i søvn på egen hånd, og uden at I er der :) Hvis hun tidligere har oplevet, at I er gået, og hun er blevet ked af det, så kan det være forklaringen på, hvorfor hun pludselig ligger og kæmper lidt mod søvnen - det kan være fordi hun ligger og holder øje med jer og er bange for at I går - og derfor forklare, hvorfor tiden pludselig er blevet fordoblet.
I skal også overveje, om hendes alder og udvikling spiller ind og kan være en del af forklaringen på, hvorfor hun måske protesterer lidt mod søvnen. Hun er sandsynligvis ved at blive bevidst om, at når hun er lagt i seng, så hygger mor og far uden hende - og det kan hun godt protestere imod. Hun vil naturligt gerne være en del af det hyggelige og sjove, en del af alt det dejlige, som I har sammen, og derfor kan hun godt blive ked af det, når I putter hende.
I nævner, at I er flyttet og dette kan også spille ind. Et nyt hjem betyder nye lyde, nye skygger, nye dufte som naturligt kan påvirke hende, når hun skal sove. Måske har I tidligere sovet i samme rum, men hun puttes nu i eget værelse, og det kan også være med til at forklare, hvorfor hun kan have sværere ved at overgive sig til søvnen og også kan vågne op med gråd og ikke kunne sove videre, før hun kommer ind i jeres seng...
Der er rigtig mange ting, som kan spille ind, og som I naturligvis skal have med i jeres overvejelser, når I gerne vil hjælpe hende til at falde hurtigere i søvn og i søvn på egen hånd.
Ud over at puttetidspunktet skal passe osv. så tænker jeg, at det vil være en god idé, at I bibeholder nuværende putteritual med banan, godnathistorie og sang. Det er rigtig godt, hvis jeres datter kan falde i søvn i egen seng, og I kan sidde hos hende, læse bog, tale lidt om dagen osv. som I gør nu. Det er rigtig godt, at hun forbinder sin egen seng med stedet, hvor hun skal sove.
Når I har gjort dette, så vil jeg faktisk anbefale jer, at I forsøger det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er meget vigtigt, at hun kan se jer, og I kan se hende. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I stadig er der.
Når I har puttet hende, så går I altså ikke fra hende, men opholder jer i nærheden og laver noget kedeligt og praktisk - som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Hun kan kalde "mooaar?!" eller "faaar?!", og du eller far vil kunne bekræfte "ja, jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan I sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu, og at hun trygt kan sove, fordi mor eller far er der og passe på hende.
Den lille kærlige kommando "læg dig ned, skat" er vigtig for, at hun bliver liggende. Hvis hun rejser sig igen og igen, og I hver gang går hen og lægger hende ned, så kan det virke som en fjeder, og hun vil rejse sig mere og mere.
Det er vigtigt, at I laver noget praktisk og ikke bare sidder og venter på, at hun skal sove. Når I laver noget praktisk, så signalerer I, at der ikke sker noget spænende. Der er ikke noget sjov for hende, det er kedeligt, det der foregår. Netop fordi hun begynder at blive mere bevidst om, at I hygger uden hende, så er det vigtigt at signalere, at når hun sover, så har I noget kedeligt at lave. Der er ikke noget, som hun går glip af :)
Stille og roligt kan denne metode udvides med, at I går kortvarigt. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og du har således et formål med at gå. Samtidig er du kun kortvarigt væk, så kommer du tilbage og stiller dig atter og stryger. På den måde så lærer hun, at I godt kan gå væk, og at I kommer tilbage - hun kan fint ligge i sin seng og falde i søvn selv. Det er ikke farligt, men derimod trygt og helt okay, for I er der stadig og passer naturligt på hende.
Jeg tænker, at det også vil hjælpe hende til at sove mere sammenhængende og ikke skulle søge jeres fysiske kontakt og nærhed i løbet af natten. Når hun er vant til, at I sidder hos hende til hun sover, så vil hun naturligt kunne savne jer, når hun vågner og oplever, at I ikke længere er der. Og lige så snart I så tager hende op og ind til jer, så sover hun roligt videre, for så er I jo sammen igen, som da hun faldt i søvn. Derfor er det en god idé at arbejde på, at hun gradvist vænnes til at ligge i sin seng alene og finde ud af at det faktisk er trygt og godt at kunne dette - og her vil stryge-tøj-metoden kunne hjælpe jer videre :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske