Brev:
Putning og søvnproblemer
22. august 2021
Alder:
2 år
Putning og søvnproblemer
Hej Helen!
Mange tak for dine gode råd tilbage i efteråret.
Vi er nu kommet til et punkt, hvor vi igen kunne tænke os lidt sparring ift. vores datters søvn.
Aktuelt er vores aften og putning samt nat således:
- Vi får aftensmad omkring kl. 18-18:15, herefter typisk lidt leg i stuen eller et bad.
- En banan kl. 19:30 og så skifte til nattøj og børste tænder
- Vi sidder ved siden af hendes seng og læser en godnathistorie og putter hende over i hendes egen seng og jeg (mor) synger typisk nogle rolige sange for hende til hun falder i søvn mens far ofte bare sidder ved hende til hun falder i søvn. Dette tager typisk 40-60 minutter aktuelt, for et halvt år siden tog det ofte ikke mere end 20 min.
- Hver nat vågner hun grædende. Første gang er det ofte bare en sut, men anden gang er hun så ulykkelig (på trods af at hun har en sut i munden) at vi er nødt til at tage hende op og hun sover videre i vores seng uden at vågne mere.
Vores spørgsmål/frustrationer går på at hun bliver ved med at vågne hver nat. Hun fylder 2 år lige om lidt og fylder en del i vores seng så vores søvn bliver meget forstyrret. Der har ganske vist været enkelte nætter hvor hun sov i sin egen seng hele natten for kun at vågne efter en sut. Dette var tiltagende i hyppighed i løbet af foråret, men er stoppet helt over sommeren hvor vi flyttede til et nyt sted. Så vi ved ikke helt om vi bare skal "holde ud" eller om der er noget vi kan gøre?
Det andet spørgsmål går på om du kan rådgive ift. at vi gerne vil lære vores datter at falde i søvn selv uden at vi skal sidde hos hende i 1 time før hun falder i søvn. Hvordan begynder man? Skal man bare gå efter at godnathistorien er læst eller synge et par sange og så gå? Og hvad gør man når hun begynder at græde?
Håber du kan hjælpe os!
Med venlig hilsen
De trætte forældre