Svar: Dreng på 15 måneder vugges stadig i søvn
25. juli 2021
Alder:
15 mdr.
Kære Ane og Søren
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og jeres ønsker og behov i forhold til søvn :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Vi har alle sammen nogle forskellige ritualer, som vi bruger, når vi skal sove. Vi tager nattøj på, børster tænder, retter på hovedpuden, ryster måske vores pude, læser måske lidt i en bog eller lignende. Det er de vaner som hjælper os med at koble fra, finde roen og falde i søvn. Og børn har på samme måde behov for nogle faste rutiner og ritualer, som hjælper dem med at overgive sig til søvnen. Dette kaldes søvnassociationer, og jeres dreng har et søvnassociationsproblem.
Der er gode søvnassociationer som f.eks.:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre ode søvnassociationer f.eks.:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn, gået med, hoppet med.
Når søvnassociationer er gode, så er det fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Jeres dreng lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Når søvnassociationer er mindre gode, så er det fordi de gør jeres dreng afhængig af jer.
Det er helt naturligt, at det lille barn finder ro og tryghed i mors og fars favn. Det er helt naturligt, at brystet er en søvnassociation fra starten, ligesom mange børn falder til ro, når de bliver vugget. Men i takt med at barnet bliver ældre, så er det vigtigt at vi forældre hjælper barnet med at få nogle mere hensigsmæssige søvnassociationer. Det betyder, at vi gradvist skal adskille bryst, favn og søvn, ligesom barnet skal lære at sove uden bevægelse og det er også rigtig godt, hvis barnet lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor barnet sover.
Der kan være mange grunde til, at man ikke får ændret søvnassociationerne gradvist i takt med at barnet bliver ældre, og det kan gøre, at man så havner der, hvor I er nu - hvor jeres dreng kun kan sove, hvis han vugges i jeres favn og har brystet tæt ved sig. Det er det ritual, som han altid har haft. Det er det, han forbinder med at skulle sove. Det er genkendeligt og trygt for ham, han kender ikke til andet, og derfor er det naturligvis det, som han søger :)
I kan dog ikke holde til det. Han er for tung at bære rundt på, og det fungerer ikke. Samtidig har både I og jeres dreng brug for sammenhængende nattesøvn. Han har lige så meget brug for at sove igennem og ikke skulle søge brystet en gang i timen hele natten...
Løsningen tænker jeg dog ikke er at fjerne både bryst, favn, vuggen og putte ham i egen seng fra den ene dag til den anden. Det vil være alt for stort et skridt for ham, og det vil naturligt være rigtig svært. Det er rigtig synd på den måde at "lave en kold tyrker", for han søger jo blot det, som han har lært...
Mit forslag vil derfor være, at mor stopper med at amme om natten. I skriver, at I ikke fornemmer, at han har behov for mælken, men at det handler om tryghed. Og trygheden kan han få med masser af nærhed, kærtegn, beroligende ord osv.
Da du ammer rigtig meget, så vil det være godt, at du bibeholder amningen før putning lidt endnu, så du stadig bliver tømt ud og ikke ender med at få en brystbetændelse. Det er der jo ikke grund til. Samtidig er det dejligt for jeres dreng at kunne koble af med brystet, før han puttes om aftenen. Hvis du ikke ammer ham før putning om aftenen, men i løbet af aftenen, så kan du også lige nu bibeholde denne amning - igen for at få din mælkeproduktion til at nedsættes sig naturligt og hjælpe din krop på vej til nye tider:)
Jeg vil også anbefale, at I stopper med at vugge ham og gå rundt med ham i armene. Hvis han er helt ulykkelig og bevægelse er det eneste der virker, så er det helt okay, at I beroliger på denne måde, men prøv at minimere det så meget som muligt. Når han er stille, så forhold jer stille. Væn ham til, at I godt kan sætte jer ned med ham og ikke hele tiden behøver være i bevægelse.
Jeg vil anbefale, at I forsøger at lægge jer med ham - og om det skal være mor eller far der gør det, må I prøve at vurdere. Det kan godt være på en madras på gulvet, det kan også være i dobbeltsengen, hvor den ene af jer, så sover i f.eks. stuen. Han skal stadig ikke ammes, og han skal så vidt muligt ikke gås rundt med eller vugges i jeres arme, men skal lære at falde i søvn liggende ved siden af jer. Han får på den måde stadig masser af nærhed, tæt kontakt og kan være helt tryg - men han vil naturligt blive frustreret og ked af det, fordi det vil være meget anderledes i forhold til, hvad han er vant til - dog ikke så anderledes, som at ligge i egen seng for sig selv.
Og først når han har lært at sove uden brystet om natten og har lært at sove uden hele tiden at skulle være i bevægelse, så vil det være en god idé, at I putter ham i egen seng. I skal her også stadig være der, sidde ved siden af sengen, synge godnatsang osv. Det vil være en rigtig god idé, at I netop indføre putteklud, bamse, godnathistorie, godnatsang og lignende om aftenen - gerne allerede nu - så dette bliver hans nye ritual, hans nye vaner og søvnassociationer, og som derfor kan følge med ham og være en del af putningen, også når han fremadrettet skal sove i egen seng.
I skal være forberedte på, at han vil blive ked af det og frustreret og ikke vil kunne forstå det, men I er der stadig for ham, og det er ikke meningen, at han skal stå og hoppe grædende i sin seng og ikke forstå, hvorfor han pludselig er der :) Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart - også selvom han nu skal lære nogle nye vaner og rutiner.
Jeg vil også lige nævne, at det er en rigtig god idé at øve det nu. Når han bliver 18-20 måneder kommer et stort udviklingsspring, som kan påvirke søvnen og gøre det sværere for ham at overgive sig. Derfor er det en rigtig god idé, at I nu forsøger at skabe nye vaner, så han til den tid har disse vaner at bygge videre på :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt "skab nye søvnassociationer" :)
- Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske