Søvnkrise del 2

26. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnkrise del 2

Kære Helen

Mange tak for dit svar. Det er godt at vide, at det er en naturlig del af hans udvikling og forhåbentlig vil ændre sig over tid.

Lige nu er han stadig langt fra den halve deciliter mad til frokost, ikke fordi han ikke er god til det og lader til at kunne lide det, men jeg tror bare stadig, at det er en stor mundfuld - om man så må sige ;-) Så vi tager det stille og roligt.

Jeg er faktisk gået over til at prøve og amme ca. hver 3. time i stedet for før og efter lur. Jeg forsøger stadig at lande den nogenlunde inden lur, men faktisk fordi jeg synes, at han spiser meget bedre på den måde. Når jeg lægger ham til for ofte, spiser han meget kortere tid og langt mere ufokuseret, så jeg gør det egentlig for, som du siger, at undgå slatspiseri. Det går lidt bedre med lurene. Der kan stadig være en enkelt dag med korte lure, men det lykkes som regel at få ham til at sove videre, hvis vi går med ham. Så i løbet af dagen går det nogenlunde. Han får de ca. 4 timers søvn.

Nætterne er stadig svære, og det er faktisk derfor, jeg skriver igen. Han vågner efter præcis tre timers søvn i det første stræk, og der giver far så flaske som drømmemåltid, og det fungerer heldigvis rigtig fint, så vi kan fortsætte med flasken. Erstatningen lader dog ikke til at gøre nogen som helst forskel hos ham. Han vågner ligeså ofte, når han får den, som når han ikke gør.

Det, der har ændret sig nu, er, at han stadig vågner ofte (dog “kun” ca. hver anden time). Han græder ikke, eller virker som om han søger brystet. Han ligger simpelhen bare lysvågen og hygger sig. Han larmer ikke som sådan eller er ...

Annonce

... ked af det, men i nat havde han tre vågne stræk. Et kl. 00.30, hvor han var vågen en hel time. Jeg ville ikke tilbyde ham brystet, da han fik flaske kl. 22.30 og spiste godt, samt han ikke søgte mit bryst. Men han er nærmest umulig at få til at sove videre. Sutten spytter han ud igen og igen (som han også gør om dagen, når han ikke gider sove), og han viser bare tydeligt, at han ikke gider sove. Efter masser af schhh og hånd på ham faldt han i søvn efter en times tids vågentid/hygge. Så vågnede han igen to gange, hvor jeg først lod ham ligge, men efter ca. en halv time lagde ham til. Så falder han i søvn nærmest med det samme.

Når jeg selv er træt nok, gør jeg det nærmest bare i søvne, men oftest husker jeg dog at lægge ham tilbage i sin egen seng (bedside), men det gøres naturligvis nærmest i søvne. Han sover dog fint videre i den. Kl. 5-6 tager jeg ham oftest over til mig, hvor han får en tår og sover videre til ca. 6.30-7. Der vågner jeg så typisk og ser, at han ligger vågen. Ved dog sjældent hvor længe han har været vågen, men ligger bare glad og tilfreds og holder sine fødder, kigger på et billede over sengen eller kigger på mig.

Jeg er så forbandet træt efterhånden og ved simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op. Vil jo gerne undgå at amme hele tiden, så det kan gå den rigtig vej med de længere stræk. Han virker jo heller ikke nødvendigvis sulten - ikke efter at jeg er begyndt at amme ham mere effektivt om dagen. Overvejer nærmest om vi skal flytte ham på eget værelse, så jeg kan få en bedre søvn, men det kan da ikke være normalt med så meget vågentid om natten?

Kærlig hilsen
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!