Svar: Søvnkrise del 2

26. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære S

Tak for dit brev :)

Det lyder super fint, at du er begyndt at amme ca. hver 3 time i løbet af dagen og samtidig forsøger at time det, så amningen ligger så tæt på dagslurene som muligt. Det lyder som om, at det får jeres lille dreng til at spise langt mere effektivt, og det er super godt. Det er en god løsning for jer, og på den måde bliver han fyldt godt op om dagen. Samtidig lyder det som om, at han faktisk sover bedre om dagen nu - rigtig godt!

Det er også super fint, at du bibeholder skemaden til frokost og venter lidt med at introducere måltid nummer to. Det er vigtigt ikke at presse ham for meget, og det lyder som om, at du har en ret god føling med, hvad han er parat til. Måske vil han være parat til et ekstra måltid, når I nærmer jer 5 måneders alderen :)

Med hensyn til vågenperioderne om natten, så er det svært at vide, hvad dette skyldes. Umiddelbart lyder det som en udviklingsmæssig ting... man ser det dog ofte hos børn der er 2-3 måneder ældre, men det ved jeres dreng jo ikke ;) Det lyder som om, at han faktisk nyder stilheden og nætterne. Det er dejligt at ligge og kikke, lytte og fornemme verden, pludre lidt med sig selv, og jeg tænker, at det er okay. Han er jo på ingen måde ked af det og virker ikke til at vågne af drømme, uro, smerter eller andet. Han vågner bare op og nyder så nattens stilhed...Jeg tænker, at du skal se det an, og se om ikke det ændrer sig i løbet af de næste uger.

Det er en ...

Annonce

... god idé at du forsøger at signalere "det er sovetid" om natten og ikke begynder at stå op med ham, tænde lys, tumle, lege osv. Han må gerne hjælpes til at lære, at om natten er der stille og roligt og meget lidt aktivitet :)

Det er super fint, at du ikke bare per automatik giver ham brystet. Han får sin drømmeflaske af far og du ved, at han har fået en stor mængde mælk kl 22.30, så er det fint ikke at amme ham, når han vågner første gang, men trække tiden lidt og se om han så ikke selv finder ind i søvnen. Til gengæld skal han naturligvis have lov til at få brystet, når han så vågner igen og virker til at have behov for sin mælk - og her spiser han så også godt og falder så i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig godt, hvis du efter amning kan putte ham tilbage i hans bedside. På den måde vænner du ham til at sove i egen seng, men kan stadig berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. så han kan mærke, at du er der :) I forhold til at flytte ham på eget værelse, så er det nogle børn og forældre, der forstyrrer hinanden så meget under søvn, at dette er nødvendigt. Og det kan naturligvis godt være tilfældet hos jer. I forhold til at forebygge vuggedød, så anbefales det dog at man sover i samme rum indtil 6 måneder. Når barnet i 6 måneders alderen er i stand til at vende og dreje sig selv, så falder risikoen for vuggedød...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger