Dreng på 15 måneder vugges stadig i søvn

25. juli 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Dreng på 15 måneder vugges stadig i søvn

Kære Helen.

Vi er forældre til en søn fra April 2020, som generelt altid har været en dårlig sover om aftenen/natten. Vi har haft skrevet til dig før, men vi er ikke rigtig kommet videre og derfor prøver vi nu at skrive til dig igen.

Kort fortalt, så har vores søn haft en hård opstart bl.a. m. amme-, nakke- og maveproblemer og kolikagtig aftengråd, der har gjort vi har opøvet en vane med at gå og vugge ham i søvn (da det var det, der virkede). Vi bor i lejlighed på 2. sal så selvom han ellers godt kan sove i barnevogn, så har det ikke været en løsning for os.

Vi vil rigtig gerne lære ham at sove selv, da vi bliver presset over stadig at have 4-8 opvågninger pr nat og at bære rundt på et barn, der bliver tungere og tungere. Dog har vi svært ved at finde den rigtige overgang, da han hurtigt reagerer med gråd og uro, hvis vi prøver at putte ham i egen seng uden han sover i forvejen og efter nogle timer mister vi kampgejsten. Samtidig ammes han stadig om natten (han ammes ikke om dagen), når han vågner, så det meste af natten ligger han ved siden af mor (få gange har han lagt med far på en gulvmadras ude i stuen det meste af natten). Far går for det meste rundt med ham, hvis mælk ikke virker.

Vores søn spiser godt i løbet af dagen, så vi er ret sikre på det er tryghed og ikke sult han søger om natten. ...

Annonce

... Vi er her i tvivl om vores søn vil acceptere, hvis det er far, der ligger ved siden af ham i stedet for mor. Derfor kunne ét bud være, at vi lige så godt kan gøre begge dele samtidig (altså stoppe amning helt + få ham til at falde i søvn i egen seng hele natten), men vi kommer i tvivl, da vi har læst det kan være traumatisk for barnet at gøre det hele samtidig.

Ift. hans døgnrytme så vågner han normalt kl. 06:00-07:30 alt efter, hvor hård natten har været. Nogle dage er vi nødt til at vække ham for at han kan komme i vuggestue tids nok. Her tager han oftest én lang lur, og vi er lige begyndt at skippe den anden lur, da vi oplever han mindst skal være vågen 6 timer før vi kan putte ham igen uden for megen kamp (i vuggestuen putter de ham i barnevogn til luren). Dvs. hvis hans lur er fra 10:00-13:00, så sover han ca. 19:30, hvor der så kan gå 40 min til 2 timer før han vågner første gang og mor ammer ham. Vi kører en fast rutine med bleskift, tandbørstning og 3-4 bøger inden ”vugge”-putningen.

Vores topprioritet er, at han kan falde i søvn selv, men vi kan heller ikke rumme (medmindre det er eneste udvej) at vi skal køre ham træt ved at gå til og fra ham, mens han står og hopper grædende i hans seng.

Vi vil være meget glade for noget vejledning ift. vores næste skridt.

På forhånd tak.
Ane og Søren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.