Svar: Sovestilling - 5 mdr.

16. juli 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Natacha

Tak for dit brev :)

Jeg tror vuggedød er en af de største bekymringer, man har som forældre, så jeg kan godt forstå, at det er noget du tænker over - især nu, hvor Milas begynder at vende sig selv...

Det er dog helt naturligt, at han nu bruger sig selv mere og mere motorisk. Han øver sig rigtig meget, sparker fra med benene, drejer om sin akse, han bruger sine arme, triller om på siden og nogle gange lykkes det for ham at komme videre om på maven.. hvilket jo er super flot. Han er bare stadig så lille, at han endnu ikke mestrer helt at flytte sig tilbage igen, og derfor skal du naturligvis være ekstra opmærksom.

Det er vigtigt, at du/I putter ham på ryggen, når han skal sove. Og når han puttes i barnevognen, så er det måske ved at være tid til, at han får en barnevognssele på :) Og før I selv går i seng, så skal du naturligvis sikre dig, at han stadig ligger på ryggen.

Hvis du så vågner i løbet at natten og oplever, at han har drejet sig rundt og ligger på siden, så skal du naturligvis hjælpe ham tilbage til ryggen igen. Og så skal I øve det at trille omkring om dagen, så han ...

Annonce

... bliver bedre og bedre til det. For når han kan det, så er det ikke længere nødvendigt at være helt så bekymrede :)

Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat fra Forebyg vuggedød - og undgå skæv hovedfacon og fladt baghoved, 2011.

Du bør også være ekstra opmærksom på temperaturen i øjeblikket, og I skal sikre jer, at han ikke overopheder. Sørg for at jeres soveværelse er så køligt, som det nu kan lade sig gøre og giv ham minimalt med tøj på. Undgå også en tyk stor dyne over ham om natten, lige nu hvor vi oplever "tropenætter".

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at det er et spørgsmål om uger, så har han sandsynligvis lært at vende og dreje sig mere bevidst. Han bliver hele tiden mere og mere mobil og vil derfor også naturligt kunne flytte på sig og selv skifte stilling om natten, hvilket han så skal have lov til :) Risikoen for vuggedød falder betydeligt efter 6 måneders alderen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke - og god sommer herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet