Svar: Sovestilling - 5 mdr.
16. juli 2021
Alder:
5 mdr.
Kære Natacha
Tak for dit brev :)
Jeg tror vuggedød er en af de største bekymringer, man har som forældre, så jeg kan godt forstå, at det er noget du tænker over - især nu, hvor Milas begynder at vende sig selv...
Det er dog helt naturligt, at han nu bruger sig selv mere og mere motorisk. Han øver sig rigtig meget, sparker fra med benene, drejer om sin akse, han bruger sine arme, triller om på siden og nogle gange lykkes det for ham at komme videre om på maven.. hvilket jo er super flot. Han er bare stadig så lille, at han endnu ikke mestrer helt at flytte sig tilbage igen, og derfor skal du naturligvis være ekstra opmærksom.
Det er vigtigt, at du/I putter ham på ryggen, når han skal sove. Og når han puttes i barnevognen, så er det måske ved at være tid til, at han får en barnevognssele på :) Og før I selv går i seng, så skal du naturligvis sikre dig, at han stadig ligger på ryggen.
Hvis du så vågner i løbet at natten og oplever, at han har drejet sig rundt og ligger på siden, så skal du naturligvis hjælpe ham tilbage til ryggen igen. Og så skal I øve det at trille omkring om dagen, så han bliver bedre og bedre til det. For når han kan det, så er det ikke længere nødvendigt at være helt så bekymrede :)
Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat fra Forebyg vuggedød - og undgå skæv hovedfacon og fladt baghoved, 2011.
Du bør også være ekstra opmærksom på temperaturen i øjeblikket, og I skal sikre jer, at han ikke overopheder. Sørg for at jeres soveværelse er så køligt, som det nu kan lade sig gøre og giv ham minimalt med tøj på. Undgå også en tyk stor dyne over ham om natten, lige nu hvor vi oplever "tropenætter".
Jeg tænker, at det er et spørgsmål om uger, så har han sandsynligvis lært at vende og dreje sig mere bevidst. Han bliver hele tiden mere og mere mobil og vil derfor også naturligt kunne flytte på sig og selv skifte stilling om natten, hvilket han så skal have lov til :) Risikoen for vuggedød falder betydeligt efter 6 måneders alderen...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke - og god sommer herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske