Brev:
Udfordringer i pottetræningen
16. juli 2021
Alder:
2 år, 9 mdr.
Udfordringer i pottetræningen
Kære Helen
Vi møder nogle udfordringer i pottetræningen med vores søn på lidt over 2,5 år.
Indtil nu:
Han har øvet at sidde på toilettet i vuggestuen og også periodevis herhjemme. Han havde en periode (for måske 3-4 måneder siden) en aktiv interesse for at sidde på toilettet. I samarbejde med vuggestuen ventede vi dog til at der kom lidt flere "resultater" i toiletskålen før, at vi ville tage bleen af ham. Det er ikke endnu sket.
For ca to uger siden prøvede vi at tage bleen af ham i weekenden, samtidig med at vi forsøgte at lade ham sidde på potten ved faste tidspunkter - når han stod op, før vi skulle ud, efter mad, osv... Vi var bevidste om ikke hele tiden at spørge om han skulle på toilettet eller tisse. Det blev dog hurtigt tydeligt at han ikke var "klar nok", og i løbet af et døgn blev der mange uheld og kun et enkelt "resultat" på potten. Vi besluttede os for at vente til sommerferien.
Nu:
Nu har vi sommerferie og vores søn startet i børnehave d. 2.aug. Nu prøver vi igen, og vores rationale har været at vi nu kan tage os god tid, og lige meget hvor mange uheld der bliver, så kan vi stille og roligt lære ham nogle rutiner som han forhåbentlig i sidste ende er med på. Han har været gået uden ble i snart et døgn og ikke en eneste tår eller lort er landet i potten. Vi forsøger at lade ham gå på potten ved faste tidspunkter og også når han selv beder om det. Det gør han indimellem, og vi forsøger at give det god tid og læser en bog mens vi sidder derude.
Vores udfordring:
Vi ser et klart mønster i at han kan sidde længe på potten, og så har han nogle gange tisset nærmest umiddelbart efter, at han har fået underbukserne på og er i gang med at lege igen. Han har også en gang sagt at han heller vil tisse på gulvet end på potten. Han virker ikke til at blive ked af at tisse på gulvet, og det virker nu til at han ikke har motivationen til at tisse på potten, men holder igen, indtil han er færdig med at sidde på potten.
Vores plan var at vi blot skulle give det noget tid, men nu er vi ved at være bange for om vi blot forstærker hans modvilje mod at tisse på potten ved at fortsætte. På den anden side ønsker vi ikke at stoppe forsøget nu, for så bliver det anden gang vi stopper. Og det kunne jo være dejligt at få pottetræningen overstået i sommerferien, inden han starter i børnehave d. 2.aug. Vi har overvejet at bruge belønningsmetoder, men vi er principielt lidt i mod denne metode, da belønning for noget også kommer til at betyde en forstærkning af den manglende succes, når det modsatte så sker.
Vi vil så gerne lykkes med dette, og vi føler lidt at vi har kørt os fast i et dumt spor hvor det ikke rigtig fungerer. Hvordan får vi nu nulstillet og lagt til rette for at det bliver en succes? Vi har tænkt os at tage på sejlferie om 3-4 dage, og spørgsmålet er også, om en sådan type ferie kan kombineres med pottetræning? Vi kan sagtens have potten med ombord og sørge for tilgang til den nærmest 24/7.
Jeg håber ovenstående giver mening og at du kan hjælpe.
Venlig hilsen
M