Udfordringer i pottetræningen

16. juli 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Udfordringer i pottetræningen

Kære Helen

Vi møder nogle udfordringer i pottetræningen med vores søn på lidt over 2,5 år.

Indtil nu:
Han har øvet at sidde på toilettet i vuggestuen og også periodevis herhjemme. Han havde en periode (for måske 3-4 måneder siden) en aktiv interesse for at sidde på toilettet. I samarbejde med vuggestuen ventede vi dog til at der kom lidt flere "resultater" i toiletskålen før, at vi ville tage bleen af ham. Det er ikke endnu sket.

For ca to uger siden prøvede vi at tage bleen af ham i weekenden, samtidig med at vi forsøgte at lade ham sidde på potten ved faste tidspunkter - når han stod op, før vi skulle ud, efter mad, osv... Vi var bevidste om ikke hele tiden at spørge om han skulle på toilettet eller tisse. Det blev dog hurtigt tydeligt at han ikke var "klar nok", og i løbet af et døgn blev der mange uheld og kun et enkelt "resultat" på potten. Vi besluttede os for at vente til sommerferien.

Nu:
Nu har vi sommerferie og vores søn startet i børnehave d. 2.aug. Nu prøver vi igen, og vores rationale har været at vi nu kan tage os god tid, og lige meget hvor mange uheld der bliver, så kan vi stille og roligt lære ham nogle rutiner som han forhåbentlig i sidste ende er med på. Han har været gået uden ble i snart et døgn og ikke en eneste tår eller lort er landet i potten. Vi forsøger at lade ham gå på potten ved faste tidspunkter og også når han selv beder om det. Det gør han indimellem, og vi forsøger at give det god tid og læser en bog mens vi sidder derude.

Vores udfordring:
Vi ...

Annonce

... ser et klart mønster i at han kan sidde længe på potten, og så har han nogle gange tisset nærmest umiddelbart efter, at han har fået underbukserne på og er i gang med at lege igen. Han har også en gang sagt at han heller vil tisse på gulvet end på potten. Han virker ikke til at blive ked af at tisse på gulvet, og det virker nu til at han ikke har motivationen til at tisse på potten, men holder igen, indtil han er færdig med at sidde på potten.

Vores plan var at vi blot skulle give det noget tid, men nu er vi ved at være bange for om vi blot forstærker hans modvilje mod at tisse på potten ved at fortsætte. På den anden side ønsker vi ikke at stoppe forsøget nu, for så bliver det anden gang vi stopper. Og det kunne jo være dejligt at få pottetræningen overstået i sommerferien, inden han starter i børnehave d. 2.aug. Vi har overvejet at bruge belønningsmetoder, men vi er principielt lidt i mod denne metode, da belønning for noget også kommer til at betyde en forstærkning af den manglende succes, når det modsatte så sker.

Vi vil så gerne lykkes med dette, og vi føler lidt at vi har kørt os fast i et dumt spor hvor det ikke rigtig fungerer. Hvordan får vi nu nulstillet og lagt til rette for at det bliver en succes? Vi har tænkt os at tage på sejlferie om 3-4 dage, og spørgsmålet er også, om en sådan type ferie kan kombineres med pottetræning? Vi kan sagtens have potten med ombord og sørge for tilgang til den nærmest 24/7.

Jeg håber ovenstående giver mening og at du kan hjælpe.

Venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder