Svar: Udfordringer i pottetræningen

16. juli 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Kære M

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alt det I har forsøgt i forbindelse med at træne renlighed. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Du fortæller flere ting i dit brev, blandt andet, at jeres plan at "lære ham nogle rutiner som han forhåbentlig i sidste ende er med på", og at I "ikke ønsker at stoppe forsøget nu, for så bliver den anden gang I stopper"... Men det er bare sådan, at renlighed er en fysiologisk proces, og derfor ikke noget man på den måde kan styre.

De fleste børn vil, når de er 1.5-2 år gamle begynde at interessere sig mere for deres krop og deres kropsåbninger. De begynder at blive bevidste om kroppens forskellige dele, og de synes det er spændende at undersøge sig selv. De kan rigtig godt lide at være nøgne og rører f.eks. gerne ved sig selv, når de får bleen af eller skal i forbindelse med bad. Det hører med til en helt almindelig udvikling. Samtidig med dette kommer også ofte en fornemmelse af de spændinger, det giver i kroppen, når de f.eks. skal tisse eller har afføringstrang - det er dog ikke det samme, som at de er parate til at træne renlighed.

De fleste børn er ikke parate til at træne renlighed før de er 2.5-3 år gamle, og for mange er det først i 3 års alderen, at det lykkes at smide bleen om dagen - om natten har de fortsat brug for ble. Jeres dreng skal både kunne mærke tisse- og afføringstrang, han skal også kunne holde sig og kunne kontrollere sin vandladning og afføring, - og så skal han kunne give slip og f.eks. lade vandet, når han sidder på toilet eller potte - det er ren biologi, som kræver fysisk modenhed, et samspil af forskellige hormoner, samtidig med, at han også skal være mentalt parat og have lyst til at samarbejde omkring det :)

Det er f.eks. et tegn, at han kan holde sig i mindst 3 timer, og derudover så siger man, at renlighed har 3 faser: I første faser kommer han og siger, at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på. I næste fase siger han "nu tisser jeg", og er således opmærksom på, at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.

Det lyder ikke som om, at jeres dreng har givet udtryk for, at han er parat til renlighed eller at han egentlig forstår, hvad det er I forsøger at få ham til. Han sætter sig fint på ...

Annonce

... potten, men han kan ikke give slip på sin vandladning, han kan ikke bare tisse og forstår ikke, at det er det I forventer af ham - og han kan derfor sidde der rigtig længe. Når han så rejser sig, så tisser han pludselig.

Jeg synes, det er super fint, at I lige nu lader ham gå uden ble, og det er også rigtig fint, at I stiller potten i nærheden og fortæller ham, at han skal prøve at sætte sig på den, når han skal tisse - hvis han vel at mærke virker interesseret i dette. I skal holde øje med ham og når han så tisser, så skal I sige f.eks. "Nu tisser du skat, skynd dig hen på potten", så I på den måde hjælper ham med at finde ud af, hvad det er for en fornemmelse, som han skal reagere på, hvornår det egentlig er, at han skal sætte sig, og hvad det betyder at tisse. Så I på den måde guider ham til at reagere på kroppens signaler.

Kommer der noget på potten, så er det super godt, og så roses han for det. Kommer der ikke noget i potten, så roses han stadig for at forsøge. Det er vigtigt, at det helt tiden opleves som noget rart og er en god oplevelse, noget naturligt og trygt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tror desværre ikke, at han er parat til at kunne slippe bleen før august, og han starter i børnehave, men det skal nok komme :) Og derfor tænker jeg også, at I skal give pottetræningen en pause, når I skal ud at sejle.

I kan evt. læse lidt bøger for ham omkring renlighed og det at smide bleen. Det kan måske også gøre ham opmærksom på, hvad det er I har gang i, og hvad det handler om. Der findes forskellige bøger om emnet, et par forslag kunne f.eks. være "muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", eller f.eks. børnebogen "Hr. Pølle, eller Jesper Kleins bog "Gæt en lort"... netop for at tale om det som noget helt naturligt og almindeligt og dermed ikke noget, han skal være bange for. Der er også bogen "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :) Sidstnævnte passer måske bedre til hans alder.

Så mit råd er at nyde jeres sejltur, for det lyder bare super dejligt - og det vil være helt okay at holde pause fra renlighedstræningen der :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!