Svar: Udfordringer i pottetræningen
16. juli 2021
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alt det I har forsøgt i forbindelse med at træne renlighed. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Du fortæller flere ting i dit brev, blandt andet, at jeres plan at "lære ham nogle rutiner som han forhåbentlig i sidste ende er med på", og at I "ikke ønsker at stoppe forsøget nu, for så bliver den anden gang I stopper"... Men det er bare sådan, at renlighed er en fysiologisk proces, og derfor ikke noget man på den måde kan styre.
De fleste børn vil, når de er 1.5-2 år gamle begynde at interessere sig mere for deres krop og deres kropsåbninger. De begynder at blive bevidste om kroppens forskellige dele, og de synes det er spændende at undersøge sig selv. De kan rigtig godt lide at være nøgne og rører f.eks. gerne ved sig selv, når de får bleen af eller skal i forbindelse med bad. Det hører med til en helt almindelig udvikling. Samtidig med dette kommer også ofte en fornemmelse af de spændinger, det giver i kroppen, når de f.eks. skal tisse eller har afføringstrang - det er dog ikke det samme, som at de er parate til at træne renlighed.
De fleste børn er ikke parate til at træne renlighed før de er 2.5-3 år gamle, og for mange er det først i 3 års alderen, at det lykkes at smide bleen om dagen - om natten har de fortsat brug for ble. Jeres dreng skal både kunne mærke tisse- og afføringstrang, han skal også kunne holde sig og kunne kontrollere sin vandladning og afføring, - og så skal han kunne give slip og f.eks. lade vandet, når han sidder på toilet eller potte - det er ren biologi, som kræver fysisk modenhed, et samspil af forskellige hormoner, samtidig med, at han også skal være mentalt parat og have lyst til at samarbejde omkring det :)
Det er f.eks. et tegn, at han kan holde sig i mindst 3 timer, og derudover så siger man, at renlighed har 3 faser: I første faser kommer han og siger, at han har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på. I næste fase siger han "nu tisser jeg", og er således opmærksom på, at det er nu det sker. Og først i sidste fase, når han at sige til lige inden.
Det lyder ikke som om, at jeres dreng har givet udtryk for, at han er parat til renlighed eller at han egentlig forstår, hvad det er I forsøger at få ham til. Han sætter sig fint på potten, men han kan ikke give slip på sin vandladning, han kan ikke bare tisse og forstår ikke, at det er det I forventer af ham - og han kan derfor sidde der rigtig længe. Når han så rejser sig, så tisser han pludselig.
Jeg synes, det er super fint, at I lige nu lader ham gå uden ble, og det er også rigtig fint, at I stiller potten i nærheden og fortæller ham, at han skal prøve at sætte sig på den, når han skal tisse - hvis han vel at mærke virker interesseret i dette. I skal holde øje med ham og når han så tisser, så skal I sige f.eks. "Nu tisser du skat, skynd dig hen på potten", så I på den måde hjælper ham med at finde ud af, hvad det er for en fornemmelse, som han skal reagere på, hvornår det egentlig er, at han skal sætte sig, og hvad det betyder at tisse. Så I på den måde guider ham til at reagere på kroppens signaler.
Kommer der noget på potten, så er det super godt, og så roses han for det. Kommer der ikke noget i potten, så roses han stadig for at forsøge. Det er vigtigt, at det helt tiden opleves som noget rart og er en god oplevelse, noget naturligt og trygt.
Jeg tror desværre ikke, at han er parat til at kunne slippe bleen før august, og han starter i børnehave, men det skal nok komme :) Og derfor tænker jeg også, at I skal give pottetræningen en pause, når I skal ud at sejle.
I kan evt. læse lidt bøger for ham omkring renlighed og det at smide bleen. Det kan måske også gøre ham opmærksom på, hvad det er I har gang i, og hvad det handler om. Der findes forskellige bøger om emnet, et par forslag kunne f.eks. være "muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", eller f.eks. børnebogen "Hr. Pølle, eller Jesper Kleins bog "Gæt en lort"... netop for at tale om det som noget helt naturligt og almindeligt og dermed ikke noget, han skal være bange for. Der er også bogen "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :) Sidstnævnte passer måske bedre til hans alder.
Så mit råd er at nyde jeres sejltur, for det lyder bare super dejligt - og det vil være helt okay at holde pause fra renlighedstræningen der :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske