Svar: Hjælp til en mere struktureret dag, del 2.

15. juli 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære C

Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage :)

Der er ingen tvivl om at jeres dreng, som du selv skriver, er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af både favn og bevægelse, når han skal sove - han forbinder det at skulle finde ro og falde i søvn med, at du sidder med ham i armene og hopper med ham på en pilatesbold eller går rundt med ham, vugger ham osv. Dette gør naturligt, at han har meget svært ved at falde i søvn i sin barnevogn og i sin seng, fordi han der mangler følelsen af at blive holdt og følelsen af at blive vugget og hoppet med.

Mit forslag om at lægge dig ned og amme ham i dobbeltsengen udsprang af, at han om natten ligger tæt med dig og faktisk holdes sovende netop med brystet og nærheden fra dig. Og hvis dette kunne overføres til en eller flere af dagslurene, så ville han føle sig tryg ved at falde i søvn, og ville samtidig kunne lære at falde i søvn liggende ned ved siden af dig, og uden at du skulle have ham i din favn, og uden at han skulle hoppes med.

Det ville give jer noget at bygge videre på og ville på sigt kunne gøre det lettere for ham netop at falde i søvn i f.eks. barnevognen, hvor du trods alt stadig kan trille ham og på den måde give ham bevægelse og i tremmesengen, hvor han gradvist ville kunne puttes og stadig have dig ved siden af, fordi han sover i en bedside crib. Det kan være lettere at øge den fysiske afstand mellem jer, når I ligger sammen i dobbeltsengen. Det kan være lettere at vænne ham til at slippe brystet, før han sover helt, berolige med dine hænder på hans krop, vugge og lulle ham ind i søvnen, når han ligger ved siden af dig, end det er at komme fra "en hoppende favn" ned i en stillestående seng.

Jeg kan sagtens se, hvorfor du mener, at det er et skridt tilbage og dermed i den forkerte retning. Vi går også tilbage, fordi du måske har sprunget dette stadie over og er gået lidt for hurtigt igang med at "øve at sove selv", så det nu er rigtig svært. Det er helt okay, det sker der ikke noget ved, men jeg forstår naturligvis godt dine bevæggrunde for ikke at ville amme ham i søvn, og det må du selvfølgelig også gerne lade være med. Det er, som du også skriver, en søvnassociation, som han måske også skal fravænnes på sigt

I stedet kan du så forsøge at minimere behovet for bevægelse. Det vil sige, at når du lige nu sidder med ham på pilatesbolden eller triller ham ture i barnevognen, så skal du forsøge at holde ham stille. Han skal kun hoppes lidt med eller trilles med, når han siger noget, lige så snart han er stille, så holder du ham stille. På den måde vil han lære, at han godt kan ligge stille uden at der sker noget ved det. At det stadig er trygt og helt okay blot at ligge. Så ro på, holde ham stille, når han er stille og kun hoppe eller trille lidt, når han giver lyd fra sig - og så stoppe igen, når han ikke siger noget.

Det vil naturligt være svært for ham at ...

Annonce

... slippe din favn og derfor også svært at lære at sove i barnevognen. Og på grund af sommervarmen, så kan du ikke putte ham i en sovepose, som kan gøre, at han føler sig holdt og omsluttet på en anden måde. Derfor er det helt uvant for ham pludselig at blive puttet i barnevognen, mangle følelsen af at blive holdt af dig, og så bliver han naturligt rigtigt ked af det.

Som jeg læser dit brev, så har det dog fungeret. Han nyder faktisk at sidde og kikke sig omkring og suger til sig af indtryk - og han er glad og i okay humør. Det er først, når du forsøger at lægge ham ned, at han bliver ked af det. Så hvorfor lægge ham ned? Kan du ikke lade ham sidde op i længere tid, måske vil han så alligevel falde i søvn på denne måde... :)

Det er naturligvis også helt okay, at du tager ham op, holder ham i dine arme, vugger ham til ro osv. når det er det eneste, som virker. Det er netop vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Herefter må du så gerne lægge ham tilbage i barnevognen (eller sengen) igen, så han stadig sover der.

Nogle gange kan du også blot trille små ture, hvor han sidder op og følger med, er glad og nyder barnevognen og netop vænner sig til barnevognen og synes den er et rart sted at være, og når I så kommer hjem, så ammer du ham og putter ham i seng.. eller måske tilbage i barnevognen i takt med, at han bliver glad for den.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må også meget gerne variere mellem, hvordan du putter ham, så du ikke "presser" ham til at sove alene til alle lure, aften og nat, men forsøger at ændre tingene gradvist og forsøger at skabe lidt genkendelighed og struktur. Så du f.eks. putter ham i barnevognen om formiddagen, lægger dig med ham til middagsluren og bruger bæreselen til dagens 3. lur som ofte er den korteste lur. Ligesom det vil være en god idé at du forsøger at hjælpe ham til at sove i egen seng om aftenen eller fra midnat, så du også selv har mulighed for at sove bedre.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at I gerne vil vænne ham til at tage imod en flaske, og der er naturligvis også den mulighed, at du forsøger med en flaske før middagsluren. Fordelen ved en flaske er blandt andet, at den kan gives uden at din dreng behøver være i din favn. Du kan give flasken der, hvor du ønsker, at han skal sove. Det vil sige, at han kan puttes i barnevognen, i tremmesengen eller i dobbeltsengen ved siden af dig og få flasken liggende. Du må meget gerne elevere ham, så han ligger højere med hovedet, når han tilbydes flasken liggende. Det er for nogle familier også en rigtig god løsning at gøre det på denne måde. Hvis han ikke er glad for smagen af erstatning, så prøv med lidt vand. Det er så varmt i disse dage, at han godt må få lidt ekstra væske på denne måde, han får jo stadig masser af mælk hos dig.

Jeg håber, at du kan bruge disse forslag lidt videre - rigtig meget held og lykke med projektet :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to