Svar: Søvn - baby 3-4 måneder

14. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med jer

Stort tillykke med at I har fået en lillesøster, hvor dejligt! Og dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage :)

Det er normalt, at børn i 3-4 månederes alderen har en sen rytme - det vil sige, at de sover sent i løbet af dagen og går sent i seng. Mange børn vil i denne alder trives med en rytme, hvor de sover ca. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten - og de 10 timer ligger ofte mellem kl 22 og 08. Sover hun mere end 5 timer om dagen så vil nattesøvnen naturligt blive kortere, og dagen derfor starte tidligere.

På den måde følger jeres lillesøster derfor "bogen", og jeg er derfor ikke ret meget for at I skal gå ind og ændre på noget lige nu. Hendes rytme vil ofte ændre sig af sig selv de næste par måneder og i 5-6 måneders alderen vil hun sandsynligvis kunne begynde at gå til ro for natten omkring kl 20 i stedet. Tiden arbejder derfor for jer :)

Samtidig så sover jeres datter igennem om natten og behøver ikke flaske nat eller tidlig morgen. Og det betyder, at hendes indtag naturligt skal i løbet af dagen og om aftenen. Når hun sover kortvarigt om aftenen, så kan det også hænge sammen med, at hun her naturligt har behov for mælk både kl 19.30 og 22, for at blive dækket tilstrækkeligt ind. Man kan naturligvis ...

Annonce

... godt sige, at hun ville kunne tage dette behov i søvne, men når hun ikke kan det, så er det sandsynligvis fordi hun allerede har sovet meget i løbet af dagen. Ofte sover hun jo måske godt 6 timer samlet, måske mere nogle dage og derudover en fuldt sammenhængende nattesøvn.

Hvis I vil forsøge at ændre på noget, så vil jeg anbefale, at I lader hende sove i længere tid, når hun får sin 3. lur, altså ikke længere vække hende efter 45 minutter, men måske lade hende sove en halv time mere - fordi det kan gøre, at hun så slet ikke behøver den 4. lur om aftenen. Det kan måske gøre, at hun så i stedet kan puttes f.eks. kl. 21, og I derfor kan gå lidt tidligere i seng, men det vil stadig ikke ændre på, at hun har en alder, hvor hun naturligt ofte vil være mere vågen om aftenen... Alt efter hvornår hun står op af sin 3. lur, og hvor lang den er, vil hendes puttetidspunkt om aftenen naturligt ændre sig, så det kan være et forsøg værd at ændre lidt her. Når det så er sagt, så er det naturligt svært at ændre på en rytme hos så lille et barn og som sagt, så ændrer det hele sig ofte i løbet af den næste måned eller to :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)

Rigtig meget held og lykke - og god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far