Svar: Søvn - baby 3-4 måneder
14. juli 2021
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Stort tillykke med at I har fået en lillesøster, hvor dejligt! Og dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage :)
Det er normalt, at børn i 3-4 månederes alderen har en sen rytme - det vil sige, at de sover sent i løbet af dagen og går sent i seng. Mange børn vil i denne alder trives med en rytme, hvor de sover ca. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten - og de 10 timer ligger ofte mellem kl 22 og 08. Sover hun mere end 5 timer om dagen så vil nattesøvnen naturligt blive kortere, og dagen derfor starte tidligere.
På den måde følger jeres lillesøster derfor "bogen", og jeg er derfor ikke ret meget for at I skal gå ind og ændre på noget lige nu. Hendes rytme vil ofte ændre sig af sig selv de næste par måneder og i 5-6 måneders alderen vil hun sandsynligvis kunne begynde at gå til ro for natten omkring kl 20 i stedet. Tiden arbejder derfor for jer :)
Samtidig så sover jeres datter igennem om natten og behøver ikke flaske nat eller tidlig morgen. Og det betyder, at hendes indtag naturligt skal i løbet af dagen og om aftenen. Når hun sover kortvarigt om aftenen, så kan det også hænge sammen med, at hun her naturligt har behov for mælk både kl 19.30 og 22, for at blive dækket tilstrækkeligt ind. Man kan naturligvis godt sige, at hun ville kunne tage dette behov i søvne, men når hun ikke kan det, så er det sandsynligvis fordi hun allerede har sovet meget i løbet af dagen. Ofte sover hun jo måske godt 6 timer samlet, måske mere nogle dage og derudover en fuldt sammenhængende nattesøvn.
Hvis I vil forsøge at ændre på noget, så vil jeg anbefale, at I lader hende sove i længere tid, når hun får sin 3. lur, altså ikke længere vække hende efter 45 minutter, men måske lade hende sove en halv time mere - fordi det kan gøre, at hun så slet ikke behøver den 4. lur om aftenen. Det kan måske gøre, at hun så i stedet kan puttes f.eks. kl. 21, og I derfor kan gå lidt tidligere i seng, men det vil stadig ikke ændre på, at hun har en alder, hvor hun naturligt ofte vil være mere vågen om aftenen... Alt efter hvornår hun står op af sin 3. lur, og hvor lang den er, vil hendes puttetidspunkt om aftenen naturligt ændre sig, så det kan være et forsøg værd at ændre lidt her. Når det så er sagt, så er det naturligt svært at ændre på en rytme hos så lille et barn og som sagt, så ændrer det hele sig ofte i løbet af den næste måned eller to :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)
Rigtig meget held og lykke - og god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske