Meget aften pylret

14. juli 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Meget aften pylret

Hej Helen

Jeg har fulgt meget med på din side og har nydt godt af dine svar til andre, men nu har jeg brug for hjælp. Sundhedsplejen hos os er desværre udtaget til strejke, så jeg kan desværre ikke bruge min vante SP.

Vores dreng på 5 mdr. føler jeg, er meget pylret. Det er værst om aftenen. Jeg prøver at aktivere ham, og lade ham lege for sig selv, men hver gang jeg ligger ham på gulvet/kravlegården for at lege, så skriger han.

Jeg prøver at lade ham få sine 2 lange (1,5-2 timer) lure om formiddagen og om eftermiddagen. Han vågner fra sin eftermiddags lur kl 17 ca, og ind til han skal sove kl 20, er han en stor pylrende og ynkende dreng. Det eneste han nærmet gider, er at hoppe i armene på os. Det kan han jo ikke gøre hele aftenen. Vi er 2 meget omsorgsfulde mødre, som er over ham hele tiden, da jeg er på barsel og medmor er FP, så vi er der begge hele tiden til at aktivere ham, give omsorg og opmærksomhed ect.

Han spiser omkring 11-1200 ml. mme fordelt på 7-8 gange i døgnet. Vejer pt omkring 8kg. Han gider ikke rigtig ...

Annonce

... skemaden, selvom han er meget int i vores mad. Det meste vi øver nu, er ske med vand på for at vende ham til det.

Han har altid lidt meget af luft i maven og masser af gylp. Jeg har forsøgt at give ham bifibaby dråber, men kan ikk finde ud af om det hjælper på noget endnu. Han får også vand i løbet af dagen, omkring 50-70ml pga den ulidlige varme de her dage og også for at afhjælpe hans luft. Han er ikk så vild med at cykle ben og massage af maven mere, ellers var det noget vi gjorde meget af.

Om morgen/middag leger han og vender og drejer sig fra ryg til mave, og kan for det meste godt lege for sig selv. Han griner også og snakker meget til sit legetøj og os. Så der, er jeg ikke så bekymret. Det værste er om aftenen..

Jeg har også begyndt at give ham et lille krops bad om aftenen inden han kommer i seng fordi han gylper/savler/sveder så meget i løbet af dagen.

Det blev efterhånden en lang smøre. Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør forkert… hvorfor græder han så meget om aftenen?

Håber du kan hjælpe mig.

Venlig hilsen
Natacha

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer