Svar: Meget aften pylret

14. juli 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Natacha

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og umiddelbart tænker jeg, at der er flere ting, som kan spille ind hos jer :)

For det første, så lyder det som om, at jeres dreng mere eller mindre hele tiden har været lidt pylret og smågrædende. Som jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om, at det ikke er helt nyt? Derfor tænker jeg, om han er blevet tjekket grundigt igennem?

Det er vigtigt at sikre sig, at han ikke har ondt. Hvis det har været en hård fødsel, og han er taget med hård cup, så kan han både have hovedpine og have spændinger i nakke og skulderparti. Når børn har svært ved at komme ud af fødselsvejen, og man manuelt er nødt til at trække barnet ud, så kan det ske, at barnet får et vrid i kroppen, som man skal være opmærksom på. Der kan være behov for behandling. Det kunne f.eks. være en børnefysioterapeut, en osteopat eller en kiropraktor. Har han været til 5 måneders undersøgelse hos egen læge, har I drøftet det der?

Du nævner, at han gylper meget, og måske har han refluks. Refluks er tilbageløb af mælk og mavesyre fra mavesækken op i spiserøret. Det svier og gør ondt. Og det kan naturligt gøre, at jeres dreng f.eks. vægrer sig mod at ligge ned og helst vil sidde på jeres arm - for når han er oprejst, så er tilbageløbet og dermed smerten mindre. Refluks kan behandles medicinsk, så I kan også tale med jeres læge omkring dette.

Derudover kan I købe en erstatning specielt mod refluks. Enfamil AR er lavet sådan, at den er tynd i flasken og bliver tyk i maven, så tilbageløbet bliver mindre. Den er desværre taget af det danske marked, men kan købes hjem via nettet.

I kan også prøve at tilsætte aprestagum/johannesbrødkernemel til den nuværende erstatning for at gøre den tykkere, og se om det vil have nogen effekt på hans gylpen. Ellers vil det naturligt hjælpe på gylperiet, når han begynder med lidt skemad og drikker lidt mindre mælk :)

Hans alder og udvikling kan også spille ind. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham nu, og han begynder at bruge sin krop mere og mere. Det er krævende, og det er hårdt, og det gør, at han ...

Annonce

... naturligt nogle gange bliver rigtig frustreret. For han kan ikke nå sit legetøj, og kroppen vil bare ikke, som han gerne vil. Det giver naturligt ekstra pylren og utilfredshed.

Samtidig er han også mere og mere mentalt bevidst. Han skelner mere og mere tydeligt om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller medmor, eller hos en fremmed f.eks. bedsteforældre eller andre. Han ser længere nu, fornemmer rummet han er i på en helt anden måde, opfatter flere og flere ting - og han kan godt blive overstimuleret af for mange indtryk. Nogle børn reagerer med det samme, siger fra med gråd og man fornemmer, at man skal flytte dem væk, fjerne sig. Men andre børn bliver i stedet pylrede, kede af det, smågrædende osv. som signal om, at det hele er lidt for meget lige nu, og at de har brug for ro omkring sig. I kan derfor også overveje, om der nogle dage sker lidt for meget, og der er behov for, at I bare er hjemme, eller behov for at der ikke er unødig støj fra f.eks. tv., radio eller andet.

Hvis han særlig græder om aftenen, så kan det godt være udtryk for, at der er sket lidt for meget om dagen, og at han derfor er fyldt med så mange oplevelser og indtryk, at han bare har rigtig svært ved at koble fra - og så græder han. Altså en overtræt gråd.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Atter andre gange kan det modsat faktisk være behov for aktivitet, som gør ham pylret og irritabel. Der skal ske noget, og han har brug for nye oplevelser. Netop fordi han er så bevidst nu, så bliver det gamle legetøj også hurtigt kedeligt, og han har brug for, at I tumler med ham, triller ham, hjælper ham med at bevæge sig i forskellige retninger, synger sanglege, bruger jeres hænder og synger fagtesange osv. osv. Der skal nye oplevelser og nye stimuli til, ting bliver hurtigt kedelige, og så må I aflede og hygge med noget andet.

Jeg tror bestemt ikke, at du gør noget forkert, og der er rigtig mange ting, som kan spille ind, og som kan forklare, hvorfor jeres dreng er pylret og smågrædende. Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker til at komme lidt nærmere, hvad det handler om :)

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine