Svar: Søvn og putning - storesøster og lillesøster

12. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage - og tak for rettelsen om at storesøster er 3 år. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3 år er 12 timer i døgnet, og jeg kan derfor godt forstå, at I synes storesøster nogle gange sover for lidt. Det lyder også som om, at hun egentlig er parat til at sove før lillesøster om aftenen, og derfor er det en god plan, at det er storesøster, som I putter først. Lillesøster bliver dog meget ked af det, så spørgsmålet er, hvordan I kan løse dette...

Hvordan er jeres aftenrutiner omkring storesøsters putning? Starter hun f.eks. med at få et bad, bliver hun stadig tilbudt et godnatmåltid eller lignende? I givet fald kunne mor måske gøre disse ting og far så passe lillesøster der, fordi lillesøster ikke er så ked af det på dette tidspunkt. Hvis storesøster tilbydes et godnatmåltid ved middagsbordet, så kan mor f.eks. sidde og læse bog for hende imens, og I to kunne på den måde have en hyggestund der - og så kunne far putte storesøster og mor så tage sig af lillesøster imens.

Med hensyn til lillesøster, så vil hun på grund af sin alder og den udvikling, som hun går igennem, have tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem. Hun kan se længere nu, fornemmer tydeligt rummet, som hun er i, skelner mere og mere tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller en fremmed. Og hun lader sig meget let forstyrre under måltider. Det vil sige, at hun ammes, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper så igen, pludrer lidt, tager fat og dier igen og slipper så og kikker efter far eller storesøster, som kommer ind i rummet. Og det betyder, at hun nogle gange slatspiser og altså ikke helt spiser nok.

Samtidig er hun også fysisk ved at være så stor, at hun begynder at have brug for lidt mere mad, og det er rigtig fint, at I er startet op med lidt smagsprøver på lidt grød. Det er dog også vigtigt, at hendes mælkeindtag øges. Og behov for mere mælk om natten kan både skyldes, at hun søger at øge sit mælkeindtag, for om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, og det giver derfor ekstra mælk, når du ammer hende om natten. Samtidig kan det dog også være fordi hun om dagen slatspiser lidt og derfor er nødt til at søge brystet ekstra om natten for at få sit behov dækket.

Det vil derfor være en god idé, at du om dagen forsøger at lægge hende lidt ekstra til brystet og sikrer, at hun om dagen fyldes ekstra godt op, så hun ikke behøver søge ...

Annonce

... brystet natten igennem, fordi hun mangler mælken. Derudover så vil det, at du ammer to gange mellem hver lur - ammer, når hun vågner og igen før hun skal sove - være med til at øge din mælkeproduktion, så du også her undgår at skulle amme ekstra om natten.

Derudover tænker jeg, at det vil være en fordel at hun ikke ligger med brystet i munden mere eller mindre hele natten igennem. Det kan godt være med til at gøre hendes refluks værre og være årsagen til at hun bøvser, gylper osv. ekstra om natten - og ikke gør det om dagen...

Det er helt okay, at I supplerer med en flaske, som det lyder som om, at I gør, og prisværdigt at bruge udmalket modermælk.. Det er også helt fint, at I giver denne sen aften eller nat, så du kan få sovet. Det er naturligt vigtigt, at du får din søvn, og det er en vigtig og god prioritering - jeg ved fra dit tidligere brev, at du har særligt brug for det, og det er helt okay. Du skal dog være opmærksom på, at jo flere amninger flasken erstatter, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Det er derfor vigtigt, at I finder balancen mellem, hvor tit og hvor meget du ammer, og hvornår og hvor meget I giver flaske :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er sagt - hvis I gerne vil have, at hun skal kunne tage imod en flaske, når hun bliver ældre, så er det en god ide at bibeholde drømmeflaske nu, hvor hun trods alt accepterer den. Hvis I forsøger at introducere flasken senere, og hun ikke er vant til at få den, så er der stor sandsynlighed for, at hun vil sige helt fra.

Det lyder som en god idé, hvis du om natten kan forsøge at sætte dig op, lægge hende til brystet og forsøge at holde hende lidt igang, så hun får mælk nok - og derefter putte hende tilbage i egen seng igen. Kan du koble hendes seng til din seng? Det vil være en fordel, fordi du så stadig kan lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig og få din nærhed, men samtidig lærer at sove i egen seng...

Om dagen er det på samme måde en god idé, hvis du holder fast i de rutiner I har fået omkring putning, hvor lillesøster sover i sin barnevogn. Det er rigtig dejligt, at hun er glad for denne og det giver lidt ro at vide, at hun faktisk sover 3 rigtig gode lure dagen igennem. Når det er sagt, så skal du naturligvis også prioritere at sidde med hende og give hende masser af nærhed og tæt kontakt, så hun ikke søger dette ekstra om natten, som du spørger til... Det tænker jeg dog også at du gør :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie