Brev:
Søvn og putning - storesøster og lillesøster
12. juli 2021
Alder:
4 mdr.
Søvn og putning - storesøster og lillesøster
Kære Helen
Jeg supplerer lige mit tidligere brev med lidt oplysninger, idet jeg ikke helt føler, at jeg kan få det til at hænge sammen på baggrund af dit svar.
Storesøster er 3 år og ikke 27 måneder. Hun sover ikke længere lur og når hun først sover omkring kl. 20 og bliver vækket kl. 7, så virker hun ikke færdigudhvilet. For et par måneder siden sov hun 11,5-12 timer pr. nat, men da hun afleverede sutterne, sov hun én time mindre og sover nu 10,5-11 timer pr. Nat, og jeg er bange for, at det ikke helt er nok for hende, jeg kan derfor ikke putte hende senere og putte lillesøster først. I så fald er det bedre omvendt, men lillesøster skriger alt den tid far har hende imens jeg putter. Hun vil desværre ikke tage flaske med udpumpet mælk medmindre hun allerede er helt væk i søvnen, hvor vi nogle gange kan give et drømmemåltid, når vi lægger os.
Vi har derudover også lidt udfordringer med lillesøsteren søvn, for selvom hun falder i søvn “selv”. Altså først lukker øjnene efter, at jeg har lagt hende i liften, holder en hånd på hendes krop og nusser hendes pande, så vågner hun mange gange den første times tid og skriger helt vildt, nogle gange vågner hun, andre gange sover hun stadig og indimellem må vi tage hende op, hvor hun bøvser, gylper eller lignende. Hun spjætter og spænder op, og jeg tænker, at det skyldes hendes refluks, selvom hun er medicineret. Dette sker dog ikke ellers under dagen.
Når lillesøster endeligt er kommet helt til ro sover hun ca. 4 timer og så vågner hun ellers mange gange om natten. Hun har før vågnet hver tredje time og spist, men nu vil hun stort set ligge med brystet i munden hele natten, og bliver ked og søger helt vildt, hvis jeg prøver at lirke brystet ud. Når hun vågner kommer hun over til mig, hvor jeg ammer hende liggende og falder oftest i søvn. Jeg overvejer, om jeg skal sætte mig op, så jeg får hende lagt tilbage i seng, om hun har fået et for stort mælkeindtag om natten, eller om hun søger mig, fordi hun sover alle sine lure i barnevognen om dagen, og at hun derfor har brug for mere nærvær.
Vi er netop begyndt på at smage på grød, men jeg er lidt påpasselig, da hun bliver ret forstoppet af nexium.
Mine spørgsmål går derfor på, hvordan putter vi begge børn nogenlunde samtidigt, og kan jeg gøre noget for at forbedre lillesøsteren søvn om natten ? Jeg kunne virkeligt godt bruge lidt mere sammenhængende søvn.
Hun ammes altid når hun vågner og når hun skal sove. Hun sover ca. 9-11, 13-15 17-17.40 og 20.00-7 +/- altså 15-15,5 timer i døgnet. Hun er 5 måneder (3,5 korrigeret).
Med venlig hilsen
Mig