Svar: Vuggestuestart: lurene driller stadig

11. juli 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og naturligt bekymrer dig for, hvordan det skal gå med at aflevere Isak i vuggestue. Han vil sikkert være glad for det, nyde oplevelserne og alt det nye der sker, men det med søvnen ved du vil være svært. Han har altid haft rigtig svært ved at sove, og det er der flere og mange gode grunde til. Men du gør dig naturligt nogle bekymringer om, hvordan pædagogerne skal kunne putte ham, for de kan jo desværre ikke putte ham i en vikle og gå rundt med ham...

Derfor er det rigtig godt, at I forsøger at vænne Isak til at sove i både tremmeseng, barnevogn og klapvogn - og det lyder som om, at det faktisk er lykkes et par gange med klapvognen. Super godt! Så er det den du forsøger med :)

Hvad tid skal Isak afleveres i vuggestuen, altså hvordan skal jeres hverdag se ud til august? Jeg spørger fordi han sandsynligvis vil skulle følge en rytme i vuggestuen, hvor han sover både formiddagslur og middagslur. Formiddagsluren ligger måske omkring kl 9 og middagsluren omkring kl 12. Derfor tænker jeg, at I måske hjemme skal forsøge at arbejde jer lidt ind på en sådan rytme, så fokus måske lige nu måske mere er på at skabe en rytme, som kan passe til den hverdag, som han forventes at skulle følge og mindre er på, hvordan han lige falder i søvn. Og når det så er sagt, så er det dog stadig en god idé at give ham mindst en lur dagligt i barnevogn eller klapvogn.

Du fortæller, at han ofte vågner kl 06, sjældent kan sove videre og ofte puttes han til første lur omkring kl. 6.30-07. Han er altså ikke vågen ret lang tid af gangen. Derfor vil jeg foreslå, at du enten forsøger at amme ham på dette tidspunkt og at du ammer ham liggende i din seng, for at se om I på den måde kan strække stå op tidspunktet lidt og dermed også putte ham lidt senere. Alternativt simpelthen ikke putte ham så tidligt, men gradvist arbejde på at han puttes senere og senere, så han vænnes til at dagens første lur ligger senere, måske omkring kl 8.30, som vi passe nogenlunde ind i vuggestuens rytme.

Det vil sige at en rytme, som I kan arbejde hen imod kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes i dobbeltsengen og forsøg på den måde at gøre stå op tidspunktet til senere

Morgen 7: Havregrød, evt med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Puttes til dagens første lur - som gradvist gøres senere og senere, så den måske ligger omkring kl 8.30-9...

Formiddag 10: Tilbydes 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg osv. Vand af kop.

Ammes lige nu og puttes til sin middagslur - det er meget fint at du lige nu går en tur med ham og ser om han på den måde kan finde roen og falde i søvn

Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop

Puttes i vikle hos far som nu

Aften 17.30: Mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mosede grøntsager og også mad i stykker, både små hapsere og større stykker, som han kan gnave.

Kommer i bad, smøres med creme, får lidt massage osv.

Ca. 19.30. Tilbydes en godnatgrød. Det må gerne være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder :)

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeamning og sover videre. Put ham gerne i egen seng, så han ikke ligger foran ...

Annonce

... mælkebaren hele natten.

Det kan være en god idé at koble hans tremmeseng til din seng, hvis I har mulighed for det. På den måde kan han ligge ved siden af dig, du kan berolige ham med dine hænder, kærtegn, nærhed osv. men han lærer også at sove på afstand af dig og finder ud af at det er helt okay at ligge i tremmesengen. Samtidig kan den fysiske afstand være med til at gøre, at han ikke søger brystet helt så meget og gradvist også lærer at undvære dette mere og mere :)

Du må gerne lægge dig med ham og amme ham liggende. Det kan være en god måde at få ham til at finde roen og falde i søvn på en måde, hvor han lærer at falde i søvn liggende stille. En måde at komme væk fra at skulle vugges, hoppes med, bevæges er at lægge sig med ham stille og amme ham på denne måde. Det er dog vigtigt, at du forsøger at trække brystet til dig, før han sover helt. Så han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og på sigt vil det som sagt være rigtig godt, hvis du kan amme ham og putte ham i egen seng, før han sover helt - ikke når han er vågen, men lige der, hvor han næsten sover men dog registrerer, at han puttes i sengen.

Du må meget gerne lade ham sidde op i barnevogn eller klapvogn og trille tur med ham, hvor han starter med at sidde og kikke på verden. Du må gerne give ham en bolle, lidt frugt, en tubesmoothie, en drypfri kop eller en flaske med lidt vand i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gumle på, drikke. Det kan aflede ham og samtidig virke næste meditativt, så han på den måde også får koblet fra og bedre kan finde ro - og dermed falde i søvn. Og falder han så i søvn i sin vogn, så kan du der lægge ham ned, og lade ham sove som han viser behov for.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I vuggestuen vil han måske også sove i barnevogn eller i krybbe eller måske i en lille seng. Det er lidt forskelligt, hvilke muligheder der er. Og ved at du forsøger at vænne ham til at sove i barnevogn, klapvogn og tremmeseng derhjemme, så bliver det naturligt lettere for pædagogerne at putte ham, ligesom Isak også vil være mere tryg ved måden han puttes på. Det betyder dog ikke, at I slet ikke må bruge viklen hjemme, det er helt okay at variere.

Hvis han er vant til at sidde op i sin vogn, og I triller tur, så vil pædagogerne også kunne sætte ham op, når det er sovetid - de kan putte ham først og lade ham sidde og kikke på de andre børn, som bliver puttet. Han kan sidde og følge med, spejle sig i det han ser at de gør og på den måde finde ud af, at det er sovetid nu. Så kan pædagogerne gå tilbage til ham og hjælpe ham med at blive lagt ned. Stå lidt ved ham osv. Det tænker jeg godt kan fungere, hvis man er opmærksom på hvordan man gør det. På den måde kan det du arbejder på hjemme også være en hjælp for vuggestuestarten og uden at det behøver være et spørgsmål om, hvorvidt han skal græde sig i søvn eller ej.

Når alt dette er sagt, så sker der også nogle gange nogle ting, når børn starter i vuggestue. Hverdagen er helt anderledes og Isak får en masse nye oplevelser og stimuli. Han vil blive træt på en anden måde og samtidig er rutinerne noget andet end derhjemme. Så nogle gange oplever man, at selvom I har haft mange søvnproblemer hjemme, så går det faktisk okay i vuggestuen. Det er som om, at han ligesom affinder sig med at nu er det en ny situation.. vi kan jo krydse fingre :) I hvert fald skal du forsøge ikke at tage for mange bekymringer på forskud, selvom det naturligt er svært.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.