Luft i maven, skal de være så generet?

11. juli 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Luft i maven, skal de være så generet?

Hej Helen.

Pigerne har altid haft mave gener, men aldrig forstoppelse, eller diarre. Men nu er de 11md. De sover så generet, nogle dage værre end andre. De er ofte generet om natten.

De vrider sig, flitsbuer, græder i søvne og nogle dage utrøstelige imens de græder og fortsat vrider sig, og hvergang der komme et brag af em prut, skriger de op.

Vi har fået af vide hele vejen, at det er normalt med spædbørnsmaver. Men vi synes ikke de er små børn længere. Og skal man virkelig være så plaget af det?

Det forstyrre enormt meget deres søvn. Vi kan se på dem de rigtig gerne vil sove, men de har bare rigtig meget ubehag, jo måske endda smertefuldt for dem.

Voksne mennesker kan jo også have ondt når de prutter, så det kan børn ko forståelig nok også være. Men hver aften i større eller mindre grad? Det begynder at blive frusterende at se dem sådan. Selvom vi jo klare den aften efter aften. Men det forstyrre og de er ...

Annonce

... jo logisk nok også mere trætte og forstyrret om dagen de nætter den har været helt gal.

Vi har prøvet kranio sakral fa de var mindre, vi har prøvet at skifte MME til den for mælke allergi. Vi har prøvet at lave øvelser og massage. Vi har prøvet periode uden d-dråber. Prøvet at undgå mælk og gluten i en dag, bare for at se om det gjorde nogle forskel.

Vi synes ikke lægerne virker som om de tage vores pigers udfordring seriøs, som om, jaja det er jo bare luft. Men det påvirker jo deres søvn og dag.

Du har jo erfaring med mange børn, er dette virkelig helt almindeligt og noget vi bare må komme igennem. Vi bliver jo død usikre på om det “bare er os”. Eller skal vi blive ved med at presse til nogle vil undersøge dem grundigt for hvorfor de er så generet?
Kan vi selv gøre andet?

Vi ved godt du ikke er læge, men din erfaring kan måske guide os lidt i vores usikkerhed om hvad er normalt og okay

Med venlig hilsen
Os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.